37314
JA 37
Typ: SAAB 37
Tillverkare: Saab AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 37.314
Levererad 1980-08-29 till F 13-54
Under perioden 85-02-20--86-02-14 flögs flygplanet vid F21. Efter 86-02-14 har tlygplanet
brukats av F16, men overfordes officiellt tillF16 fran F13 forst 87-05-06.
Överlämnat till F 16..(87-05-06)..F16-54
Totalhaveri 1991-01-24 vid Bastmora, 9 km SSO om Fagersta
Fk Johan Björlin räddas med fsk. efter motorstörning ,pga turbinhaveri... som ej kunnat fastställas i detalj..
(Det senaste ur Viggenboken)
Föraren ådrog sig endast smärre blessyrer i form av ömhet i rygg/nacke, höger vad, vänster
vrist, vänster armbåge och höger pekfinger.
föraren landade i fallskärm på Hyttebosjöns is, 12 km SSO om Fagersta kl. 09.10. Flygplanet
slog ned i ett skogsparti med moränmark vid Bastmora, 3,5 km VNV om föraren.
Flygplanets totala drifttid vid haveriet var 784 tim
Motor RM 8B nr 9467, totala gångtid var 661 tim,
Vad hände?..
Vid stridskontakt med de anfallande jaktflygplanen ökade JA 37-roten
farten till 800-850 km/t genom pådrag till fullgas (MS). Målhöjden var då ca 400 m. Några
sekunder efter pådrag till MS hörde föraren i rotetvåan en skarp, markerad smäll i flygplanet,
följd av kraftiga vibrationer. Varvtalet på motorn sjönk snabbt och ett flertal varningslampor
tändes. Föraren konstaterade att ett totalt motorstopp inträffat och att den hårda smällen
indikerade att motorn fått mekaniska skador. Han ökade höjden och meddelade på radion att
han fått motorstopp och avsåg att genomföra uthopp. Han initierade räddningssystemet på
ca 650 m höjd och med fart omkring 700 km/t.
Flygplanet sönderdelades kraftigt vid nedslaget som skedde i brant dykvinkel och hög fart.
Huvuddelen av motorn återfanns kraftigt deformerad och vid den inledande undersökningen
konstaterades mekaniska skador i motorns turbindel som inte härrörde från nedslaget.
Olyckan medförde ett sju veckor långt utbildningsstopp på flygplanstypen
Läs mer om haveriet.
http://www.svfplhist.com/
Ofyl::
http://www.svfplhist.com/37/37314_ffOfyl.pdf
http://www.svfplhist.com/37/37314_turbin_genom.pdf
FPL 37 VIGGEN - HAVERI F16 37314
1991-01-24, Fagersta
TillbakaUppdaterad: 2013-03-06
Haveriet
Under en luftstridsövning på låg höjd söder om Fagersta hörde föraren av en JA 37 ur F 16 en skarp smäll i sitt flygplan, följd av kraftiga vibrationer. Han konstaterade att ett totalt motorstopp inträffat och att motorn fått mekaniska skador, varför han lämnade flygplanet genom att utlösa räddningssystemet. Han undkom med smärre blessyrer och undsattes efter drygt en halvtimme av en räddningshelikopter.
Händelseförlopp
Ett flygplan JA 37 ur dåvarande F 16/Se M startade den 24 januari 1991 kl. 08.57 från F 16/Uppsala som rotetvåa till ett annat flygplan JA 37 för att tillsammans med fyra SK 60 ur flottiljen genomföra målgång i en luftstridsövning. Anfallande jaktflygplan utgjordes av en annan rote JA 37 ur F 16/Se M. Övningen bedrevs på låg höjd i övningssektor P 2, belägen norr om Västerås.
Haveriområdet.
Målförbandet anflög i den på förhand fastställda grupperingen på kurs 300 gr med en fart av omkring 600 km/t. Vid stridskontakt med de anfallande jaktflygplanen ökade JA 37-roten farten till 800-850 km/t genom pådrag till fullgas (MS). Målhöjden var då ca 400 m. Några sekunder efter pådrag till MS hörde föraren i rotetvåan en skarp, markerad smäll i flygplanet, följd av kraftiga vibrationer. Varvtalet på motorn sjönk snabbt och ett flertal varningslampor tändes.
Föraren konstaterade att ett totalt motorstopp inträffat och att den hårda smällen indikerade att motorn fått mekaniska skador. Han ökade höjden och meddelade på radion att han fått motorstopp och avsåg att genomföra uthopp. Han initierade räddningssystemet på ca 650 m höjd och med fart omkring 700 km/t. Räddningssystemet fungerade som avsett och föraren landade i fallskärm på Hyttebosjöns is, 12 km SSO om Fagersta kl. 09.10. Flygplanet slog ned i ett skogsparti med moränmark vid Bastmora, 3,5 km VNV om föraren.
Utlåtande
Det har genom företagna motorundersökningar, analyser och jämförelser med andra motorhändelser inte gått att fastställa primärorsaken till att flygplanets motor havererade.
Utredningen visar på tre alternativa och likvärdiga primärorsaker som, med sin början i LT-turbinen kan ha förorsakat motorns nedbrytning.
Läs mer om haveriet.
http://www.svfplhist.com/
http://www.svfplhist.com/37/37314a.jpg
http://www.svfplhist.com/37/37314b.jpg
http://www.svfplhist.com/37/37314c_tn.jpg
http://www.svfplhist.com/37/37314c.jpg
...
Ja som synes funkar inte länkarna....försök med::
https://svfplhist.home.blog/37314-2/
37314 JA 37
Moderator: Sven-Erik Jönsson
37314 JA 37
Inlägg av Bengt Ekbladh »
Senast redigerad av Bengt Ekbladh den 13 jul 2019, 20:23, redigerad totalt 1 gång.
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier