35572
J 35F-2
J 35J
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.572
Enligt Bo Widfedts bok Draken (1995):
Levererat till F 10
Godkänt 1969-06-18
Märkning 10-62
Ommärkt 10-30
Ommärkt 10-35
Överlämnat till F 16
Märkning 16-62
Modifierat till J 35J
Överlämnat till F 10
Märkning 10-35
Ommärkt 10-58
1992-10-02 Uppställt på Säve
Kasserat
Var en tid uppställt på en pelare vid Flygtekniska Försöksanstalten, i närheten av Bromma flygplats
35572 J 35J
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 1602
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: 35572 J 35J
Foto: Rolf Larsson Ängelholm/AGH 1970-05-07
Re: 35572 J 35J
Tack Rolf Larsson för bilden av 35572 taget 1970-05-07
Då var ju 35572 rätt nylevererat som J 35F
Ombyggnanden till J 35J skedde ju åratal frammåt.
Ändå fin bild av 35572...Tackar.
Du skriver sen::
Var en tid uppställt på en pelare vid Flygtekniska Försöksanstalten, i närheten av Bromma flygplats
Vad hände sen?
Då var ju 35572 rätt nylevererat som J 35F
Ombyggnanden till J 35J skedde ju åratal frammåt.
Ändå fin bild av 35572...Tackar.
Du skriver sen::
Var en tid uppställt på en pelare vid Flygtekniska Försöksanstalten, i närheten av Bromma flygplats
Vad hände sen?
Re: 35572 J 35J
35572 J 35J
…
Lite om KOLLISION I LUFTEN ((de landade)) mellan två J 35 J ur F 10/Se S, 1992-05-20
35572 och 35621
….
Eftersom flygplanen efter kollisionen landades på en flygbas som saknar både verkstadsresurser, hangarer och personal för kontinuerlig bevakning ställdes stationskompaniet inför valet antingen att snabbreparera flygplanen för hemflygning eller att under längre tid avdela personal för bevakning och vidare tekniska åtgärder. Beslutet att snabbreparera för hemflygning till Ängelholm togs i samråd med flottiljens tekniske chef och i reparationsarbetet deltog personal från flottiljens flygverkstad
…
Hav rapporten...
https://www.havkom.se/assets/reports/RM ... J-F-10.pdf
….
En rote J 35 J Draken ur F 10/Se S startade ur högsta beredskap från Knislingebasen (18 km N Kristianstad) 1992-05-20
…
Lite om KOLLISION I LUFTEN ((de landade)) mellan två J 35 J ur F 10/Se S, 1992-05-20
35572 och 35621
….
Eftersom flygplanen efter kollisionen landades på en flygbas som saknar både verkstadsresurser, hangarer och personal för kontinuerlig bevakning ställdes stationskompaniet inför valet antingen att snabbreparera flygplanen för hemflygning eller att under längre tid avdela personal för bevakning och vidare tekniska åtgärder. Beslutet att snabbreparera för hemflygning till Ängelholm togs i samråd med flottiljens tekniske chef och i reparationsarbetet deltog personal från flottiljens flygverkstad
…
Hav rapporten...
https://www.havkom.se/assets/reports/RM ... J-F-10.pdf
….
En rote J 35 J Draken ur F 10/Se S startade ur högsta beredskap från Knislingebasen (18 km N Kristianstad) 1992-05-20