Tidningsdistribution med flyg 1961
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2920
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Tidningsdistribution med flyg 1961
Helt underbar brittisk kortfilm från 1961 om svensk tidningsdistribution, från tryckeri i Klara till Bromma till Östersund till fjällvärlden! Lill-Babs, tidningsdistribution med Metropolitan (med trådantenner i massor), Caravelle på Bromma och så Spökis med sin Super-Cub!
https://www.bpvideolibrary.com/record/4 ... VJZ9GTaEyA
"This is the story of how it was done: by the newsmen and press photographers; by the truck-drivers hurrying through the wet grey streets of Stockholm, by the crews of the freight planes hauling their tons of newspaper, and by Spokis, the Lapland pilot who knows the North as no other pilot knows it and will land his tiny plane in a forest clearing or on the surface of a frozen lake."
Någon tipsade om den på Facebook.
https://www.bpvideolibrary.com/record/4 ... VJZ9GTaEyA
"This is the story of how it was done: by the newsmen and press photographers; by the truck-drivers hurrying through the wet grey streets of Stockholm, by the crews of the freight planes hauling their tons of newspaper, and by Spokis, the Lapland pilot who knows the North as no other pilot knows it and will land his tiny plane in a forest clearing or on the surface of a frozen lake."
Någon tipsade om den på Facebook.
Re: Tidningsdistribution med flyg 1961
Sorry Lars Sundin ,åtminstone ser jag inget av vad du visar.
Fel på länken?
Fel på länken?
- Lars Sundin
- Inlägg: 2920
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Tidningsdistribution med flyg 1961
Hej Bengt!
Jag har inga problem med länken. Antagligen kan du istället gå direkt till https://www.bpvideolibrary.com/record/431
Eller kanske du kan ta dig till https://www.bpvideolibrary.com/site/index (BP Video Library), och där i sökrutan söka efter "Newspaper Run".
("Power to Fly", https://www.bpvideolibrary.com/record/437, är nog inte dum den heller; beror på tycke och smak.)
Jag har inga problem med länken. Antagligen kan du istället gå direkt till https://www.bpvideolibrary.com/record/431
Eller kanske du kan ta dig till https://www.bpvideolibrary.com/site/index (BP Video Library), och där i sökrutan söka efter "Newspaper Run".
("Power to Fly", https://www.bpvideolibrary.com/record/437, är nog inte dum den heller; beror på tycke och smak.)
Re: Tidningsdistribution med flyg 1961
Hej Lars.
enligt mig verkar sidan enbart vara för BP Users?
enligt mig verkar sidan enbart vara för BP Users?
- Lars Sundin
- Inlägg: 2920
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Tidningsdistribution med flyg 1961
Jo, för internt BP-bruk finns mer att komma åt än för oss andra, men jag kom utan vidare åt det jag berättat om.
Det var så länge sedan jag använde BP att det kan väl företaget inte komma ihåg
Man ska inte trycka på knappen "BP User" som man ser i skärmdumpbilden här. "Home" kan man kansle trycka på om man inte kommer någon vart men det var inte nödvändigt för mig.
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... er_run.jpg
Det var så länge sedan jag använde BP att det kan väl företaget inte komma ihåg
Man ska inte trycka på knappen "BP User" som man ser i skärmdumpbilden här. "Home" kan man kansle trycka på om man inte kommer någon vart men det var inte nödvändigt för mig.
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... er_run.jpg
Re: Tidningsdistribution med flyg 1961
Tidningsdistributionen med flyg 1961 får vi nog inte alla se?
Synd.
Tips som jag ibland gör är att ta kopia av avgörande sida och sen anger sidan.
Det har ju visat sig att en del sidor "avlider" eller "omgrupperar"sig.
Enligt mig, delge texten och sen länken...
Eller vad säger du Lars?....Och hur delge
Tidningsdistributionen med flyg 1961
Synd.
Tips som jag ibland gör är att ta kopia av avgörande sida och sen anger sidan.
Det har ju visat sig att en del sidor "avlider" eller "omgrupperar"sig.
Enligt mig, delge texten och sen länken...
Eller vad säger du Lars?....Och hur delge
Tidningsdistributionen med flyg 1961
- Lars Sundin
- Inlägg: 2920
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Tidningsdistribution med flyg 1961
Jag har nu hittat att det var en Jonas Hagberg som i FB-gruppen "Historiskt flyg" tipsat om BP-filmen om "sent svenskt tidningsflyg". Kanske du kan komma åt filmen den vägen.
Kanske du kommer rätt så nära med denna adress: https://www.facebook.com/search/top/?q= ... SEARCH_BOX Tillägg: Ännu bättre verkar det vara med denna adress som verkar leda rakt på Jonas H:s inlägg: https://www.facebook.com/groups/1866469 ... 195222523/
Jag får då upp Jonas inlägg listade och det sökta blir nummer 6 i listan.
Men datorer är så listiga nu för tiden, de vet vad ägaren har för intersssen och sökmönster att du mycket väl kan få ett annat resultat.
Den som kan FB hade kanske kunnat ge en mer direkt adress.
Lycka till BP:s fim är mycket fin. Min gamle vän i Portugal hade inga problem med den länk jag gav och svarade i ett mail:
"Hej Lars och tack för den underbara filmen.
It made me remember things.
I think this film was taken after I left Bromma. In my days there were Electras, Hudsons, and Avro Ansons parked where the Metropolitans now were parked. And, it was Torvald Andersson, that was the king pin among the pilots. Also, the trucks that brought the newspaper to Bromma were common trucks, not the red vehicles on the film. Times have moved forward. But, I was very happy to see my Bromma again. It was there that I started my career in aviation as an error boy working for SAS.
I remember Spökis but I never go a chance to meet him. He was one of these pilots that I admired so much. Another wonderful Swedish aviation pioneer.
I once had a Summer job working for Pressbyrån. The job I had was to count the papers and to bind them into bundles according to what the newspapers sellers had ordered. When we received the papers from the press all pressure was on to get the job done and then load them into the vans which brought the papers to the kiosks and newspaper agains. I had to sit in the back of the can and, when the driver stopped, I had to deliver the right bundle of papers to the kiosk in double quick time.
My first job in aviation was, as I told you, with SAS, as an error boy. I then moved to Svensk Flygtjänst and spent a short time with them. I worked again for SAS for short while as a hangar planner in hangar 3 but was kicked out when SAS lost money and a large number of staff had to go. I can not say that I was sorry for that. Then came the glory days with Osterman, Osterman Air Charter, and Internord. In those days there was nothing called 8 to 5. We worked every hour of the day if that was required and quite often retired for a bit to eat and a beer at Flygrestauranten just before they closed."
Kanske du kommer rätt så nära med denna adress: https://www.facebook.com/search/top/?q= ... SEARCH_BOX Tillägg: Ännu bättre verkar det vara med denna adress som verkar leda rakt på Jonas H:s inlägg: https://www.facebook.com/groups/1866469 ... 195222523/
Jag får då upp Jonas inlägg listade och det sökta blir nummer 6 i listan.
Men datorer är så listiga nu för tiden, de vet vad ägaren har för intersssen och sökmönster att du mycket väl kan få ett annat resultat.
Den som kan FB hade kanske kunnat ge en mer direkt adress.
Lycka till BP:s fim är mycket fin. Min gamle vän i Portugal hade inga problem med den länk jag gav och svarade i ett mail:
"Hej Lars och tack för den underbara filmen.
It made me remember things.
I think this film was taken after I left Bromma. In my days there were Electras, Hudsons, and Avro Ansons parked where the Metropolitans now were parked. And, it was Torvald Andersson, that was the king pin among the pilots. Also, the trucks that brought the newspaper to Bromma were common trucks, not the red vehicles on the film. Times have moved forward. But, I was very happy to see my Bromma again. It was there that I started my career in aviation as an error boy working for SAS.
I remember Spökis but I never go a chance to meet him. He was one of these pilots that I admired so much. Another wonderful Swedish aviation pioneer.
I once had a Summer job working for Pressbyrån. The job I had was to count the papers and to bind them into bundles according to what the newspapers sellers had ordered. When we received the papers from the press all pressure was on to get the job done and then load them into the vans which brought the papers to the kiosks and newspaper agains. I had to sit in the back of the can and, when the driver stopped, I had to deliver the right bundle of papers to the kiosk in double quick time.
My first job in aviation was, as I told you, with SAS, as an error boy. I then moved to Svensk Flygtjänst and spent a short time with them. I worked again for SAS for short while as a hangar planner in hangar 3 but was kicked out when SAS lost money and a large number of staff had to go. I can not say that I was sorry for that. Then came the glory days with Osterman, Osterman Air Charter, and Internord. In those days there was nothing called 8 to 5. We worked every hour of the day if that was required and quite often retired for a bit to eat and a beer at Flygrestauranten just before they closed."
Senast redigerad av Lars Sundin den 13 mar 2019, 09:12, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Tidningsdistribution med flyg 1961
Tack Lars för delgivning ...intressant hälsninger Bengt