Fältflygare - gradbeteckningen
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Christian S
- Kontakt:
Fältflygare - gradbeteckningen
Jag undrar vad som hände med de som var anställda som fältflygare i FV när s.a.s. den anställningsformen försvann? Blev de uppgraderade eller upphörde anställning i samband med indragningen?
/Christian i Trollywood
- Christer Sidelöv
För 5-6 år sedan eller så var det en diskussion på gamla forumet om när kategorin Fälflygare försvann. Jag fick då den absolut siste fältflygaren att "träda fram", kanske kan han göra det nu också eftersom jag vet att han läser detta forum regelbundet. Det var nämligen Pelle Lindquist, alltså ena författaren till de senaste två F 9-böckerna som i egenskap av rankad sist av alla godkända elever i sista GFU för fältflygarelever blev "världens sista fältis". Dock ville han lite blygsamt reservera sig över definitionen då det de facto hade ryckt in en omgång fälflygarelever efter honom, men dessa blev alla "omgraderade" innan examen. Ingen blev uppsagd bara för att deras yrkesgrupp försvann. Men som sagt, kanske Pelle Polis har nåt att tilläga själv?
- Lars Sundin
Jag googlade förstås; såsom SFF-krönikör är jag ju intresserad av att kunna skapa en notis om fältflygarkategorins upphörande. Det finns ju en om införandet.
Det verkar litet svårt att komma fram till något (utan att gå djupare i arkiven). Det skedde två reformer av försvarets "personalkategorisering", 1972 och 1983, och det verkar som fältflygarkarriären försvann "någon gång på 70-talet". Jag märker att andra haft problem med datum. Håkan Svensson som är en man med ordning och reda har några frågetecken i saken men säger sig inte ha hört några protester mot det han skrivit på http://www.silvervingar.se/faltflygare.html och bedömer det därför så att det måste väl då vara rätt. Han ger klokt nog inget riktigt klart besked om när kategorin försvann men berättar i övrigt en hel del av intresse om fältflygar-villkoren.
Stefan Järkeborn har i sin C-uppsats på Försvarshögskolan också nämnt fältflygarna i sin C-uppsats Officersprofessionen och den Nya Befälsordningen. Argumenten kring ett befälssystem under ett kvarts sekel på http://www.annalindhbiblioteket.se/publ ... _67561.pdf. Där heter det att fältflygarna "erbjöds en tillsvidareanställning" inom vilket ryms den "upp/omgradering" som nämnts av Christian och Christer. Hur detta i praktiken såg ut kanske andra kan berätta närmare om.
Jag tittade också i "In memoriam" i listningen av haverier och såg att "ffe" försvann i början på 70-talet.
En bok om fältflygarna lär vara på gång, bl a är det nämnt på FLIT:s lista över kommande flyglitteratur och har nämnts på det gamla forumet av författaren själv vad jag minns.
På FLIT-08 för snart två månader sedan mötte jag för övrigt Pelle Lindqvist som jag då nyligen läst något av om inflygningen på Viggen (eller vad det heter i militära sammanhang) fast vad jag nu glömt var det var. Annars nämnde Pelle att Åke Hall var med, "den enda i grön slips så du kan lätt känna igen honom" (poliser har väl sina identifieringsknep), och det var roligt att träffa denne legend. Vi snackade litet och jag köpte så den bok Christer nämner. (Att Åke H verkligen bar grön slips kan ses på SFF:s "aktuellt och senaste nytt" om FLIT-08.)
Här kan vi se Per L "in action" och Stig Kernell som fått Aeroseum på hjärnan som vilken finansminister som helst (fast då något annat). Apropå en bild man nyligen sett.
Lars S, apropå och litet utsvävande
Det verkar litet svårt att komma fram till något (utan att gå djupare i arkiven). Det skedde två reformer av försvarets "personalkategorisering", 1972 och 1983, och det verkar som fältflygarkarriären försvann "någon gång på 70-talet". Jag märker att andra haft problem med datum. Håkan Svensson som är en man med ordning och reda har några frågetecken i saken men säger sig inte ha hört några protester mot det han skrivit på http://www.silvervingar.se/faltflygare.html och bedömer det därför så att det måste väl då vara rätt. Han ger klokt nog inget riktigt klart besked om när kategorin försvann men berättar i övrigt en hel del av intresse om fältflygar-villkoren.
Stefan Järkeborn har i sin C-uppsats på Försvarshögskolan också nämnt fältflygarna i sin C-uppsats Officersprofessionen och den Nya Befälsordningen. Argumenten kring ett befälssystem under ett kvarts sekel på http://www.annalindhbiblioteket.se/publ ... _67561.pdf. Där heter det att fältflygarna "erbjöds en tillsvidareanställning" inom vilket ryms den "upp/omgradering" som nämnts av Christian och Christer. Hur detta i praktiken såg ut kanske andra kan berätta närmare om.
Jag tittade också i "In memoriam" i listningen av haverier och såg att "ffe" försvann i början på 70-talet.
En bok om fältflygarna lär vara på gång, bl a är det nämnt på FLIT:s lista över kommande flyglitteratur och har nämnts på det gamla forumet av författaren själv vad jag minns.
På FLIT-08 för snart två månader sedan mötte jag för övrigt Pelle Lindqvist som jag då nyligen läst något av om inflygningen på Viggen (eller vad det heter i militära sammanhang) fast vad jag nu glömt var det var. Annars nämnde Pelle att Åke Hall var med, "den enda i grön slips så du kan lätt känna igen honom" (poliser har väl sina identifieringsknep), och det var roligt att träffa denne legend. Vi snackade litet och jag köpte så den bok Christer nämner. (Att Åke H verkligen bar grön slips kan ses på SFF:s "aktuellt och senaste nytt" om FLIT-08.)
Här kan vi se Per L "in action" och Stig Kernell som fått Aeroseum på hjärnan som vilken finansminister som helst (fast då något annat). Apropå en bild man nyligen sett.
Lars S, apropå och litet utsvävande
-
Christian, an interesting point as your question leads me my enquiry. I was a ‘Flygplantekniker’ in the Swedish Air Force in the late 50s and early 60s. In those days you served as ‘Hjalptekniker’ with the rank of ‘Furir’ for three years. During the 3rd year you were sent to FCS in Vasteras for a mostly theoretical course. We were also given some work shop experience and one of the more exiting exercises we were given was to repair a damage to a fuselage. Our instructor caused the damage by slamming a fire axe through it. We had to make all the stress calculations and then perform a smooth repair, not a patch on job. Having passed the course one was then given the rank of ‘Overfurir’ in which rank you remained for an indefinite number of years.
I just wonder how long this system remained in force and how it is today.
I just wonder how long this system remained in force and how it is today.
-
Re: Fältflygare - gradbeteckningen
Svaret på frågan är enkelt besvarad. De som ville skrev på och fortsatte som yrkesofficer i flygtjänst. Resten lämnade flygvapnet för annan verksamhet. Pelle Lindquist, min gode vän, var inte den siste fältflygaren eftersom ytterligare två kullar utbildades efter Pelles. Den sista kullen var E 811 som tog GFU-examen i mars 1982.Christian S skrev:Jag undrar vad som hände med de som var anställda som fältflygare i FV när s.a.s. den anställningsformen försvann? Blev de uppgraderade eller upphörde anställning i samband med indragningen?
Snart kommer fältflygarboken..... redan till våren....!!
MVH
Göran
- Mats Averkvist
- Kontakt:
-
Efter femton år är jag äntligen klar, kanske kunde det gått snabbare men olika saker i livet tar sin tid. Jag försöker att berätta om de saker som har med fältflygarkåren att göra. Hälften av innehållet bygger på arkivforskning (dvs var, när, hur och varför) och andra hälften på intervjuer med fältflygare.Bengt Ekbladh skrev:Ser inga blåa slipsar
Men detta är ju ”F9 –bok –reklam (inte ännu införskaffad för min del!)
Ge en hint , dvs vill vi läsa vad ni skriver om ? (off / , naturligtvis)
I fältflygarboken..
Ge oss nu en taste (smak på vad vi har att väntar oss!
Jag införskaffar säkerligen boken
Bengt
Boken avser ge en bild av flygvapnets ryggrad under kalla kriget, den möjlighet till ett annat liv som fältflygartiden gav samt det stora antal omkomna som tyvärr blev en realitet. Varför ville man bli fältflygare och hur har flygvapnet sett ut före och efter fältflygarepoken. Kommer att hamna på drygt 350 sidor med massor av gruppbilder och berättelser från fältflygartiden.
Har haft förmånen att få intervjua och samtala med cirka 400 fältflygare (av 1849). Dessutom har jag också intervjuat ett antal flygofficerare och flygnavigatörer för att få fram en så sanningsriktig bild som möjligt. Jag hoppas du kommer att gilla slutresultatet.
MVH
Göran