Ett intressant stycke flyghistoria från 1991 om denna ev. sammanslagning!
Linjeflyg (LF) och det polska flygbolaget LOT (LO) har beslutat att utforma ett joint-venture (50/50) bolagen emellan som ska kallas Linjelot.
Linjelot betyder passande nog Linjeflyg på polska!!!
Idén kom från LOT som har letat efter en partner på den europeiska marknaden. LOT tackade nej till ett flertal stora bolag till förmån för det svenska inrikesbolaget Linjeflyg och deras koncept. Den svenska regeringen stöder också detta initiativ och öppning/utveckling mot Öst-Europa
Det nya bolaget räknar med att starta april/maj 1992.
Ägandet av Linjelot ska registreras i Polen med en 50/50 andel och med Warszawa som hub. Linjeflyg kommer att tillföra bolaget fem st. Fokker F28 till uppstarten.
Personal ska rekryteras från LOT´s nuvarande personal och tränas av Linjeflyg mestadels i Sverige.
Enligt Lars Berglöf Linjeflygs dåvarande marknadsdirektör tillåter detta joint-venture Linjeflyg att flytta utanför Sverige och utveckla sina affärerna på en större marknad.
Linjelot kommer att ha möjlighet att flyga "sina" Fokker F28 med en range på två timmar från Frederic Chopin Airport i Warszawa till ett flertal destinationer.
Denna affär blev aldrig dock av , vet någon på forumet vad det "stupade" på i slutändan? Hade varit intressant och se vad det hade tagit vägen!
Flyghistoriska LF-hälsningar,
Hans O. Sandström
SFF-Småland
Fokker F28-4000 i Linjeflygs tredje och sista målning.
Linjeflyg/Linjelot!!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Vad det ev. stupade på kan säkert någon från LIN:s administrativa sida svara på!
Ett visst samarbete förekom dock och två B.737-59D hyrdes ut till LOT och flög i LOT:s målning, SE-DNI och SE-DNK. De hyrdes ut under ganska precis ett års tid, våren 1992 - våren 1993. SE-DNK levererades direkt från Boeing-fabriken i LOT:s målning och när det var dags för återlämning hade LIN köpts av SAS, maskinen flög alltså aldrig i LIN-målning.
Ett visst samarbete förekom dock och två B.737-59D hyrdes ut till LOT och flög i LOT:s målning, SE-DNI och SE-DNK. De hyrdes ut under ganska precis ett års tid, våren 1992 - våren 1993. SE-DNK levererades direkt från Boeing-fabriken i LOT:s målning och när det var dags för återlämning hade LIN köpts av SAS, maskinen flög alltså aldrig i LIN-målning.
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Linjeflyg/Linjelot!!
Hej Rolf,
Angående den administrativa sidan av Linjeflyg ligger det en förfrågan hos Lars Berglöf och dåvarande VD:n Christer Nilsson. Christer har lovat höra av sig när han friskat upp minnet.
Vi får se vad det ger framöver. Kul att du hörde av dig ang. 737:orna i LOT,s logo.
Så ett visst samarbete kan man trots allt kalla det.
/Hans
Bild på SE-DNI (LOT)
http://www.planepictures.net/netshow.php?id=71079
Angående den administrativa sidan av Linjeflyg ligger det en förfrågan hos Lars Berglöf och dåvarande VD:n Christer Nilsson. Christer har lovat höra av sig när han friskat upp minnet.
Vi får se vad det ger framöver. Kul att du hörde av dig ang. 737:orna i LOT,s logo.
Så ett visst samarbete kan man trots allt kalla det.
/Hans
Bild på SE-DNI (LOT)
http://www.planepictures.net/netshow.php?id=71079
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
LOT flyger 787 Dreamliner först i Europa
När vi ändå är inne på LOT , här kommer en modellbild på deras första Boeing 787-85D Dreamliner (SP-LRA)
Mvh/Hans
PacMin models skala 1/100
Mvh/Hans
PacMin models skala 1/100