Sista delserie-3-Gripen levererad

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Sista delserie-3-Gripen levererad

Inlägg av Emil Lindberg »

Se
http://fmv.episerverhotell.net/WmTempla ... px?id=4489

Tyvärr framgår inte vilken flygplansindivd det rör sig om, men förmodligen är det 39276.

Den 9:e december i år är det 20 år sedan Gripen flög för första gången. Och redan har vi sedan flera år tillbaka skrotat över 30 st JAS 39A/B, som byggdes om till JAS 39CHu/DHu. Och nu pågår utskrotningen av ytterliggare JAS 39A/B, för att ombyggas till svenska JAS 39C/D. Tänk så snabbt det kan gå!
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Christian S »

Jag kommer ihåg från mitten av 90-talet en bild på en division med Gripen från F 7 med svart nos, flottiljsiffra på nosen och röda anropsnummer på fenan. Det måste ha varit bland de första 39A som kom till F 7. Jag vill minnas att Gustaf Röd fortfarande flög med Viggen. Om Gustaf Blå hade ombeväpnat eller ej vid denna tidpunkt överlåter jag åt andra att svara på.

Någonstans om inte det också har gått förlorat, filmade jag när Gustaf Röd tackade för sig med en långsam överflygning över Västergötland. Nu är det preskiberat men jag skolkade faktiskt från en lektion i samhällskunskap med ursäkten tandläkarbesök för att filma Gustaf Röds avsked när den gjorde överflygning över Trollhättan. :oops: Jag smög upp på taket och höll utkik genom takluckan utrustad med en videokamera och filmade så länge som det gick. Datumet bör ha varit 15 oktober 1998.
/Christian i Trollywood
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Fy på sig Christian (i Trollywood), har inte din mamma sagt… osv…

Så gör man när man är intresserad.
Blev det bra bilder/ filmade du stadigt?
Kollar datum imorgon men naturligtvis vet du när du var lite olydig!!

Bengt
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack Emil för info:

Flygvapnet ”beställde” till slut 204 Gripar.
Med hänsyn till /uthyrningar ,haverier o omfördelningar:::

NÄR kan man säga SwAF hade flest antal plan ( 39:or ) tillgängliga

Jag skrev HADE för antalet är ju i sjunkande?

Bengt
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inlägg av Emil Lindberg »

Bengt Ekbladh skrev:NÄR kan man säga SwAF hade flest antal plan ( 39:or ) tillgängliga

Jag skrev HADE för antalet är ju i sjunkande?

Bengt
Det kanske är just nu! Alla 204 st JAS 39 har levererats. Men delserie 1 + några JAS 39B har skrotats och byggts om till JAS 39CHu/DHu. Samt har "utskortning" av JAS 39A/B delserie 2 påbörjats, för att dessa ska ombyggas till 31 st JAS 39C/D.
De JAS 39C/D som leasas av Tjeckien har aldrig tjänstgjort i det svenska flygvapnet.
Karl Persson
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Inlägg av Karl Persson »

Dom tjeckiska är inte ombyggda från A/B.

Dom plockades från de c/d lots som skulle gå till oss viket också medförde att Sverige fick försenade leveranser. Å andra sidan så äger vi ju dom fast dom flygs av Tjecker. De fick halva lot 27 och 75% av lot 28. Bägge ur delserie 3.

Dom nya 31 st byggs upp från grund med nytt mellanskrov och sen plockar man över en del bitar från gamla 39a kärror.
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej!
Med ombyggnaden av 39A till JAS 39CHu
Och de senaste omby. av 31 st fd A till C variant,(Nya serienr. ,eller??)
Samt haverier o söndertankningar
Och att det tydligen ”gått åt ” fler plan vid ombyggnaderna.

Är väl 39A ”flottan” snart halverad?
Någon som har en LÅG 39A notering i år?

Lika med 39B o D
39DHu, NG osv. samt den Icke existerande 39818!

Bengt
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inlägg av Emil Lindberg »

Karl Persson skrev:Dom tjeckiska är inte ombyggda från A/B.

Dom plockades från de c/d lots som skulle gå till oss
Det vet väl alla vid det här laget. JAS 39CHu betyder JAS 39C avsedda för Hu = Hungary = Ungern . JAS 39CCz (Cz = Tjeckien) och JAS 39DCz är mycket riktigt plockade ur den serie av JAS 39C/D som ursprungligen var beställd för det svenska flygvapnet. Detta har debatterats flera gånger både på detta nya forum och det gamla.
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Nya serienummer på ombyggda fd. 39A??

Man kan ju inte gärna fortsätta med 39277 osv.
(med minst 31 st individer.
Ungrarna heter ju 39301 osv.
Samt 39851……

Några ideer?
Bengt
Karl Persson
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Inlägg av Karl Persson »

Emil,

Sorry läste fel när du skrev "JAS 39CHu/DHu" baserat på att några Tjecker jag känner för ofta skriver 39CHz (Czech) för Tjeckisk Gripen.

Ska läsa tydligare nästa gång.
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inlägg av Emil Lindberg »

Bengt Ekbladh skrev:Nya serienummer på ombyggda fd. 39A??

Man kan ju inte gärna fortsätta med 39277 osv.
(med minst 31 st individer.
Ungrarna heter ju 39301 osv.
Samt 39851……

Några ideer?
Bengt
Eftersom att det rör sig om ombyggda f.d JAS 39A/B tror jag personligen att detta kommer att återspeglas i deras nya flygplansnummer (individnummer). Tänkbart är att de för FV ombyggda JAS 39C/D kommer att få nummer i närheten av de JAS 39C/D som byggs för Thailand. Men vilka nummer dessa kommer att få vet jag ej.
Eller så kanske de får nummer i närheten av JAS 39CHu/DHu, d.v.s någonstans kring 39313 resp. 39853
Tommy Johansson - ToJ
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Inlägg av Tommy Johansson - ToJ »

Hej!

De nya 39C kommer att få nummer från 39277 och de nya 39D från
39830...

Blivande 39277 blev noterad på SAAB i maj.

/Tommy J
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inlägg av Emil Lindberg »

Tommy Johansson - ToJ skrev:Hej!

De nya 39C kommer att få nummer från 39277 och de nya 39D från
39830...

Blivande 39277 blev noterad på SAAB i maj.

/Tommy J
Jag har hört samma sak på jobbet. Således kan man räkna ut att den nya batchen kommer att innehålla max 24 st JAS 39C, den sista kommer då att heta 39300, ungrarnas första heter 39301. (Såvida att man inte fortsätter även efter ungarnas nummer, d.v.s 39313 och uppåt.)

Således blir det minst 7 st 39D. 24 + 7 = 31

Här kan man redan nu se ett "uppswing" för antalet 39D. I delserie 3 blev, efter leasing till Cz, antalet 39C i FV 57 st. Antalet 39D blev 12 st, således 21%. I denna nya batch blir andelen 39D minst 29%
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej!

Mitt fel: jag skrev ju:
>>Ungrarna heter ju 39301 osv.>>, glömde helt enkelt en 3:a !!

Ungrarna ”heter väl 393301 osv:::, samt 39-3851

Och Syd-Afrikanerna : 392101: osv, (samt 392801 osv, för 39D )

Kan man anta att Thailändska Gripar hamnar i intervallen 394XXX

Bengt

Sen är det ju intressant vilka som flugit färdigt som 39A resp B !
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Emil skrev:
>> Således blir det minst 7 st 39D>>
Var inte medveten att uppgraderingen även gällde äldre 39B.
Men det är ju bra.

ToJ skrev:
>>Blivande 39277 blev noterad på SAAB i maj.>>
Rätt snabbt marscherat
Det tar alltså inte så lång tid med uppgraderingen.?

Kommer inga snara beställningar är prod snart nere?
Thailändarnas Gripar skulle väl börja lev. ca 2010/11?
Jäkla Norrmän!

Men flera kunder kommer förhoppningsvis.

Har någon en uppdatering på Gripen lev. till Fv per År
Vi hade ju upp det i gamla forumet, men det är ju ett tag sen.

Sen är det ju intressant vilka som flugit färdigt som 39A !

Bengt
Användarens profilbild
Mikael Olrog
Inlägg: 125
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Inlägg av Mikael Olrog »

Intressant att relationen mellan D och C ökar i Ds fördel. Antar att det inte bara är för att man vill ha fler plan till utbildning utan att det finns en taktisk anledning till att ha en andra besättningsman med på skarpa uppdrag. Är det läge att spekulera i om en ny flygtjänst inrättas inom FV för specialist som kanske inte är pilot själv, t ex för elektronisk störning el dyl.

/Micke
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Som Mikael säger kan man nog tänka sig en "ny??".
"taktisk anledning" till om/uppgraderingen

Bengt
Otto
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2008, 23:20
Ort: Strängnäs

Gripen

Inlägg av Otto »

Hej.
Har fått info om 18C + 13D ska byggas om från gamla A-kärror.
Tror intr några B ska byggas om.

Otto
Karl Persson
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Inlägg av Karl Persson »

Mikael Olrog skrev:Intressant att relationen mellan D och C ökar i Ds fördel. Antar att det inte bara är för att man vill ha fler plan till utbildning utan att det finns en taktisk anledning till att ha en andra besättningsman med på skarpa uppdrag. Är det läge att spekulera i om en ny flygtjänst inrättas inom FV för specialist som kanske inte är pilot själv, t ex för elektronisk störning el dyl.

/Micke
Det har ju redan skett och långtidsplanerats sedan ja 2000 åtminstonde. Rekryt började för några år sedan i liten skala, tyvärr minns jag inte tjänstens löjligt långa namn just nu men det är i princip systemoperatör i baksits det handlar om på heltidsanställning utan pilotutbildning, dock har ju inte Gripen förrens nu fått frikopplade displayer i baksitsen så det är ju en förmåga som byggs upp med folk och teknik hand i hand f.n. Kommer finnas både ledningsförmåga, telekrigsförmåga, stridsledare osv för tänkta framskjutna insater. Finns betydande samarbete med USA i denna fråga.
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Otto skrev:
>>Har fått info om 18C + 13D ska byggas om från gamla A-kärror.
Tror intr några B ska byggas om. >>


Tyder jag ditt inlägg fel , eller menar du att man skall behålla ca 10 39B Omoddade
och bygga om en del 39A till 2-sitsiga?

Bengt
Karl Persson
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Inlägg av Karl Persson »

Bengt Ekbladh skrev:Otto skrev:
>>Har fått info om 18C + 13D ska byggas om från gamla A-kärror.
Tror intr några B ska byggas om. >>


Tyder jag ditt inlägg fel , eller menar du att man skall behålla ca 10 39B Omoddade
och bygga om en del 39A till 2-sitsiga?

Bengt
Återigen, de specialbeställda 39c/d som nu tillkommer är inte modifierade gamla A-kärror. Ny flygkropp byggs antingen som c eller d. Vissa delar från A plockas över till den nya c eller d kroppen. "ombyggnad".
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack Karl för klarläggandet.

Men vi behåller ca 10 39B för inskolning på kvarvarande 39A ?

Bengt
Otto
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2008, 23:20
Ort: Strängnäs

Inlägg av Otto »

Bengt Ekbladh skrev:Otto skrev:
>>Har fått info om 18C + 13D ska byggas om från gamla A-kärror.
Tror intr några B ska byggas om. >>


Tyder jag ditt inlägg fel , eller menar du att man skall behålla ca 10 39B Omoddade
och bygga om en del 39A till 2-sitsiga?

Bengt
Hej.
Måste ha missat något.
Varför bara 10 st B.

Otto
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Varför bara 10 st B. ?

39B
14 st + 39800

39802 är/var? ETPS Saab eller Fv?
39803 JAS39NG Saab

Sen bör väl 2 vara Ungerska 393851-2?
Eller är dessa ombyggda 39A till Ungerska 39D?

Man kan ju undra vart 39806 tagit vägen?

Det blir väl ca 10 39B?

Bengt
Otto
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2008, 23:20
Ort: Strängnäs

Inlägg av Otto »

Bengt Ekbladh skrev:Varför bara 10 st B. ?

39B
14 st + 39800

39802 är/var? ETPS Saab eller Fv?
39803 JAS39NG Saab

Sen bör väl 2 vara Ungerska 393851-2?
Eller är dessa ombyggda 39A till Ungerska 39D?

Man kan ju undra vart 39806 tagit vägen?

Det blir väl ca 10 39B?


I maj fanns 806 på saab

Otto

Bengt
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"