Vad betyder LF, SF, SM (om översyn)?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

bem
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04

Vad betyder LF, SF, SM (om översyn)?

Inlägg av bem »

Hej,

Läser ibland om olika militära flygplan här på forumet och det förekommer förkortningar som LF, SF, SM som verkar ha med översyner (av motorer) att göra.
Har sett dessa förkortningar när jag läst om lite äldre flygplan, främst från 1940-talet.
Vad står dessa förkortningar för?
Kanske finns fler förkortningar om översyner än dessa?

/Bo
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Vad betyder LF, SF, SM (om översyn)?

Inlägg av Per Björkqvist »

Både tillsyner på motorer och flygplan har sina förkortningar.
LF: Liten flygplanöversyn/tillsyn
SF: Stor flygplanöversyn/tillsyn
MB: Motorbyte
SM :Stor motoröversyn

Finns säkert fler än dessa, men detta är vad som just nu "kom fram" :)
Bengt Ekbladh

Re: Vad betyder LF, SF, SM (om översyn)?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Och det var väl oxså viss gångtid innan nästa underhåll skulle ske?

Var detta olika för olika fpl.-typer och motorer eller fanns en stndard?
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Vad betyder LF, SF, SM (om översyn)?

Inlägg av Per Björkqvist »

Det varierade givetvis mellan olika fpltyper, men skiljer sig inte i någon större omfattning, i alla fall inte om man jämför exempelvis B 5 och J 26.

B5: Daglig Tillsyn,samt vid respektive 10-20-40-120 gångtimmar.
J 26: Daglig Tillsyn, samt vid respektive 12,5-25-50-100 gångtimmar.

Utöver gångtidstillsyner förekommer även vissa kalendertidstillsyner på bägge typerna.
När gångtiden för ex 100 timmar är gjord, antingen började man om igen från början, eller så skedde en större översyn?
Det framgår i alla fall inte av respektive Särskild Mekanikerinstruktion(SMI).
Jag skulle tro att upp till ca 100-timmarstillsynerna, gjordes på stationsavdelningen, alltså på divisionen, och andra större översyner på respektive flottiljverkstad, och de största på central flygverkstad, typ CVM eller CVV.
När man läser vad som ska göras "över tiden", så varierar tillsynspunkterna precis som på en bil som servas vid olika intervall, dvs ju längre gångtid, ju mer omfattande blir tillsynen.
Bengt Ekbladh

Re: Vad betyder LF, SF, SM (om översyn)?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack Per.Björkqvist.

Kanske har någon meruppgifter om exempel på vad som i huvudsak kollades vid de olika intervallstillsynerna?
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Vad betyder LF, SF, SM (om översyn)?

Inlägg av Per Björkqvist »

Jag kan kopiera av några poser på B 5 och J 26 men är strax på resande fot, återkommer typ torsdag/fredag så håll ut, Bengt!
eralehm
Inlägg: 405
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Vad betyder LF, SF, SM (om översyn)?

Inlägg av eralehm »

Vill minnas att SF bara förekom på dukklädda flygplan eftersom det innebar omdukning.

/Leif
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Vad betyder LF, SF, SM (om översyn)?

Inlägg av Per Björkqvist »

Här kommer två exempel på vad man gjorde vid två olika gångtidstillsyner på fpl typ B 5.
Utöver vad som står för respektive timtillsyn, så ska även tidigare tillsynspunkter göras.
Ju mer gångtid, ju mer poser ska alltså kollas.
Vad som gäller LF och SF framgår inte här, utan enbart tillsyn vid viss gångtid.
Gissar att LF och SF(liten respektive stor flygplantillsyn) gjordes på flottiljverkstad eller central verkstad.
Bilagor
IMG_23583.jpg
IMG_23571.jpg
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Vad betyder LF, SF, SM (om översyn)?

Inlägg av Per Björkqvist »

Hittade en till som visar hur man hade det på F 4, med olika fplyper året 1947.
Bilagor
IMG_23601.JPG
bem
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04

Re: Vad betyder LF, SF, SM (om översyn)?

Inlägg av bem »

Hej,
Många förkortningar att hålla reda på, som brukligt i det militära.
Kul att få lite inblick i denna ack så viktiga del att hålla flygplanen i flygsäkert skick.
Antar att mycket av kontrollpunkterna, utbyte av slitdelar osv var krav och rekommendationer
från flygplans- och motortillverkaren.

/Bo
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"