Jag har på flera andra ställen läst att det är en rysk motor, Shvetsov ASh-82 men om detta är fel vore jag tacksam för ett klarläggande om källan till uppgiften att det är en tjeckisk kopia (som jag aldrig tidigare har hört talas om i något sammanhang) samt var och när den byggdes (på licens, under eller efter kriget) samt var den fanns att köpa.Motorn är en tjeckisk kopia av originalmotorn, och spann som en katt.
Detta är ju helt fel. Flygplanet är en FlugWerk 190 med serienummer 990003, byggd i modern tid (under 2000-talet) och blev färdigställd för något år sedan men möjligen har detaljer från FockeWulf 190 med serienummer 739137 som nödlandade i Sverige inkorporerats. Flygplanet är målat för att representera "originalet 739137".Flygplanet tillverkades i Oschersleben som en Fw 190A-8 med Werknummer 739137. Det rullade av bandet den 18 oktober 1944.
Källan för ett möjligt serienummer finns här.
Serienummret är inte "hundra" verifierat. Finns det någon med korrekt information på forumet?FW 190D-9/N - FW 190A-8/N WkNr.990003 - Reportedly offered for sale in 2004 as one of three long-nosed Allison engined "Fw 190D-9/N's", but retained by Flug Werk, reported nearing completion at Flug Werk in '07 (registration of D-FWSC reserved) and still talked about being at Flug Werk as of at least 2010. This one is probably/most certainly the now completed/flying FW-190A-8/N D-FWSE, based near Stockholm, Sweden. (Flying)