Finsk Koolhoven F.K.52 i Sverige 1940
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
- Ort: Tampere (Tammerfors) Finland
- Kontakt:
Finsk Koolhoven F.K.52 i Sverige 1940
Hej,
Jag söker foton tagit i Sverige som gäller två st von Rosens gåva-Koolhoven F.K.52-maskiner. De flögs från Rotterdam (Holland) till Sverige och vidare till Finland i januari 1940. Man har diskuterat vilka märkningar var målat till de två Koolhoven i Sverige, tillfälliga militärkoder KO-1 och KO-2 eller tillfälliga civilkoder OH-MVH och OH-MVG? Eller både och som är också skrivit i vissa källor? Eller var OH-märkningar bara "radiokoder"? Till kapten Olavi Seeves logbok är skrivit bara "KO-1", när han flög från Barkarby via Hägernäs till Åbo och vidare till Tammerfors.
Båda Koolhovens flögs (svenska piloter Ahlsell och Nylander i spaken) först from Rotterdam över Nordsjön tillsammans med von Rosen i DC-2 "SE-AKE" i dåligt väder (dimma) till Sverige. Von Rosen och Ahlsell lyckades landa till Bulltofta. Nylander i stället landade på Öresunds isen nära Malmö. I Västerås Koolhoven-maskiner överlämnades till finländaren. Från Västerås flögs maskiner till Barkarby varifrån kapten Olavi Seeve och fänrik Osmo Marttila flög dem vidare till Finland. Alltså det kan finnas finska F.K.52-bilder tagit i Malmö, Västerås, Hägernäs och Barkarby.
Man har hittat en bild tagit i Finland (Tammerfors, Härmälä flygfält) troligen efter flyget. Men man har också skrivit enligt många gamla källor, att båda Koolhovens hade OH-märkningar under flyget till Finland. Maskinerna målades snart senare med camouffärg och de fick nya militärkoder KO-129 och KO-130 i stället KO-1 och KO-2. Den här bild (KO-1) är från Jyrki Laukkanens bok Koelentäminen (Provflygningen) och en sida av Seeves logbok från flightforum.fi via Mika Laakso. Men en bra bild tagit i Sverige januari 1940 skulle berätta mycket...
Bilder av KO-1 och Seeves logbok hittas här:
https://www.flightforum.fi/topic/31980- ... ikuu-1940/
Jag söker foton tagit i Sverige som gäller två st von Rosens gåva-Koolhoven F.K.52-maskiner. De flögs från Rotterdam (Holland) till Sverige och vidare till Finland i januari 1940. Man har diskuterat vilka märkningar var målat till de två Koolhoven i Sverige, tillfälliga militärkoder KO-1 och KO-2 eller tillfälliga civilkoder OH-MVH och OH-MVG? Eller både och som är också skrivit i vissa källor? Eller var OH-märkningar bara "radiokoder"? Till kapten Olavi Seeves logbok är skrivit bara "KO-1", när han flög från Barkarby via Hägernäs till Åbo och vidare till Tammerfors.
Båda Koolhovens flögs (svenska piloter Ahlsell och Nylander i spaken) först from Rotterdam över Nordsjön tillsammans med von Rosen i DC-2 "SE-AKE" i dåligt väder (dimma) till Sverige. Von Rosen och Ahlsell lyckades landa till Bulltofta. Nylander i stället landade på Öresunds isen nära Malmö. I Västerås Koolhoven-maskiner överlämnades till finländaren. Från Västerås flögs maskiner till Barkarby varifrån kapten Olavi Seeve och fänrik Osmo Marttila flög dem vidare till Finland. Alltså det kan finnas finska F.K.52-bilder tagit i Malmö, Västerås, Hägernäs och Barkarby.
Man har hittat en bild tagit i Finland (Tammerfors, Härmälä flygfält) troligen efter flyget. Men man har också skrivit enligt många gamla källor, att båda Koolhovens hade OH-märkningar under flyget till Finland. Maskinerna målades snart senare med camouffärg och de fick nya militärkoder KO-129 och KO-130 i stället KO-1 och KO-2. Den här bild (KO-1) är från Jyrki Laukkanens bok Koelentäminen (Provflygningen) och en sida av Seeves logbok från flightforum.fi via Mika Laakso. Men en bra bild tagit i Sverige januari 1940 skulle berätta mycket...
Bilder av KO-1 och Seeves logbok hittas här:
https://www.flightforum.fi/topic/31980- ... ikuu-1940/
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 31 aug 2010, 11:59
- Ort: Västerås
Re: Finsk Koolhoven F.K.52 i Sverige 1940
Hej!
Knappt några, om inga bilder finns, togs i Sverige, på de olika flygplanen som levererades till Finland, via Sverige. Flygplanen gömdes väl och de som fick fotografera förbjöds strängt att fotografera dessa. Detta då det var utrikespolitiskt känsligt för Sverige. Har letat igenom flertalet arkiv i Sverige på bilder av de flygplan som levererades genom Sverige under vinterkriget, men knappt funnit någonting... Men hoppet är det sista som överger en!!! Lycka till!
Knappt några, om inga bilder finns, togs i Sverige, på de olika flygplanen som levererades till Finland, via Sverige. Flygplanen gömdes väl och de som fick fotografera förbjöds strängt att fotografera dessa. Detta då det var utrikespolitiskt känsligt för Sverige. Har letat igenom flertalet arkiv i Sverige på bilder av de flygplan som levererades genom Sverige under vinterkriget, men knappt funnit någonting... Men hoppet är det sista som överger en!!! Lycka till!
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
- Ort: Tampere (Tammerfors) Finland
- Kontakt:
Re: Finsk Koolhoven F.K.52 i Sverige 1940
Hej, och tack för svaret. Fast fotografering var förbjudet, der finns nog bilderna, som är tagit i Sverige under vinterkriget 1940. Till exempel Brewster B-239-, Morane-Saulnier M.S.406- och Fiat G.50-bilder finns ganska många. Sådana hittar man till exempel i finska krigs-och flyghistoriska böcker. Det har varit också några bra bilder i Svensk Flyghistorisk Tidning, kanske några andra typer som Hawker Hurricane Mk.1 och Bristol Blenheim Mk.IV (som flögs via Norge) om jag minns rätt. Måste börja kolla genom alla gamla SFT-tidningar. Men Koolhoven bilder är sällsynta.
[ Post made via iPhone ]
[ Post made via iPhone ]
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9949
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Finsk Koolhoven F.K.52 i Sverige 1940
I SFF Mediearkiv finns två foton, nr 001-1000881, 002-1169055. Det första är en avfotografering av sämre kvalitet. Den andra med kod KO-129. Har du tagit del av dem?
/Sven-Erik
/Sven-Erik
Re: Finsk Koolhoven F.K.52 i Sverige 1940
Hej!
I Utrikesdepartementets arkiv finns tillstånd för utländska flygplan att flyga över svenskt territorium och där anges flygplanens märkning alternativt anropssignaler (radio). De finska tillstånd som finns för januari 1940 är
Fiat G.50 SA-1 till SA-25, 26.12.39-31.1.40 (ändrades 18.1 till FA-3 till FA-25)
Belnheim OH-IPA till OH-IPL/BL-122 till BL-133, 10.1-15.2
FK 52 OH-MVG och OH-MVS*, 11.1-20.1
DC-2 SE-AKE, 11.1-20.1
* Enligt mina anteckningar, kan möjligen vara felskrivet.
Tidigare hade t ex Anson AN-101 till AN-103 levererats med radiostationssignalen OH-IAA (alla samma). FK 49 som OH-MVE.
Lennart A
I Utrikesdepartementets arkiv finns tillstånd för utländska flygplan att flyga över svenskt territorium och där anges flygplanens märkning alternativt anropssignaler (radio). De finska tillstånd som finns för januari 1940 är
Fiat G.50 SA-1 till SA-25, 26.12.39-31.1.40 (ändrades 18.1 till FA-3 till FA-25)
Belnheim OH-IPA till OH-IPL/BL-122 till BL-133, 10.1-15.2
FK 52 OH-MVG och OH-MVS*, 11.1-20.1
DC-2 SE-AKE, 11.1-20.1
* Enligt mina anteckningar, kan möjligen vara felskrivet.
Tidigare hade t ex Anson AN-101 till AN-103 levererats med radiostationssignalen OH-IAA (alla samma). FK 49 som OH-MVE.
Lennart A
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
- Ort: Tampere (Tammerfors) Finland
- Kontakt:
Re: Finsk Koolhoven F.K.52 i Sverige 1940
Tack för Sven-Erik och Lennart. Jag kollade nog SFF fotoarkiv och hittade KO-129 bild, som är tagit i Helsingfors Malmi. Men nu är det frågan bara om äldre (möjliga OH- ) och KO-1 -foton tagit i Sverige.
De här ovannämnda radiokoder är kända för mig, OH-koder var målade till exempel till Blenheim-bombaren. Samt Fiat hade SA-kod i Sverige osv. Men vi märkte också att KO-1 fonten är inte finsk stil, utan svensk, alltså målat troligen i Sverige. Men var OH-märkningar (OH-MVH och -MVG) i Koolhoven maskiner bara radiokoder eller var de målade i Rotterdam redan och bortmålat i Sverige före flygning till Finland? Det är oklart.
Mvh Jukka
De här ovannämnda radiokoder är kända för mig, OH-koder var målade till exempel till Blenheim-bombaren. Samt Fiat hade SA-kod i Sverige osv. Men vi märkte också att KO-1 fonten är inte finsk stil, utan svensk, alltså målat troligen i Sverige. Men var OH-märkningar (OH-MVH och -MVG) i Koolhoven maskiner bara radiokoder eller var de målade i Rotterdam redan och bortmålat i Sverige före flygning till Finland? Det är oklart.
Mvh Jukka
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1276
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Finsk Koolhoven F.K.52 i Sverige 1940
Här är utdrag ur landningsjournalen på Bromma 1940.
Vi ser bl a en Kålhuvud-maskin...
http://www.flygloster.com/extra/Finnish ... Bromma.xls
Vi ser bl a en Kålhuvud-maskin...
http://www.flygloster.com/extra/Finnish ... Bromma.xls
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
- Ort: Tampere (Tammerfors) Finland
- Kontakt:
Re: Finsk Koolhoven F.K.52 i Sverige 1940
Tack Mats! Intressant lista. OH-MVE i listan är Koolhoven F.K.49, som var en annan typ och större flygplan än 52-modeller. Den var i dålig skick
och flög endast 18 timmar i Finland. OH-MVE var i tjänst av Sjöbevaktningen, inte flygvapnets.
Raimo Heikkinen har hittat en finsk dokument from arkiv (National archive), att KO-1 och KO-2 koder övermålades till OH-MVF och -MVG redan i Sverige.
https://www.flightforum.fi/topic/31980- ... ikuu-1940/
Mvh Jukka
och flög endast 18 timmar i Finland. OH-MVE var i tjänst av Sjöbevaktningen, inte flygvapnets.
Raimo Heikkinen har hittat en finsk dokument from arkiv (National archive), att KO-1 och KO-2 koder övermålades till OH-MVF och -MVG redan i Sverige.
https://www.flightforum.fi/topic/31980- ... ikuu-1940/
Mvh Jukka