Fredric Lagerquist skrev:Självklart så vore det kul att se Scandian tillbaka i Sverige - men var ska den stå i så fall?
Jo, detta leder ju tankarna till hur Arlanda Aerospace inte gick ihop - intressenterna ville inte betala - jag kommer inte ihåg tågordningen. Frågan om ett nationellt svenskt flygmuseum började diskuteras redan på 20-talet så vi kan ju knappast hoppas på en lösning just nu.
Några förslag, litet lättsamt framlagda och säkert "inte realistiska" men bara för att börja någonstans:
- Ännu en pinne vid E 4:an i trakten av Linköping. Saab och kommunen skulle stå för det. Får man upp en Saab SF 340 på en pinne så bör det väl gå att få upp en Scandia.
- I taket på Tekniska museets Maskinhall. Junkers F-13 i all ära, mycket betydelsefull för svenkt flygtrafiks utveckling, men ur svensk industrihistorisk synpunkt är den ju ändå mindre viktig. (Visst har Scandian 11 meter större spännvidd, kanske dubbla längden och en större vikt så det är nog minst sagt problematiskt men i alla fall. Så här ser det ut i dag
http://eu.airliners.net/photo/Junkers-F-13/1066318/L/
- Kanske man kan göra sig en hacka (och frigöra utrymme) genom att sälja något sparat större plan av mindre svenskt flyghistoriskt värde. (Jag hukar...)
- Mecenat/entusiaster. Borde ju finnas köpcenter som vill ha en prydnad (typ Arlanda City; Ö&B) hängande i taket eller uppställt på något sätt. Ett varuhus e d i Linköping har väl en
Scandiamodell hängande i en ljusgård e d förresten.
- Vad händer förresten med "hemliga hangaren" på Barkarby?
- Konjukturläget gör väl att det inte är brist på golvyta just nu. Och framtiden - ja den dagen, den sorgen.
Lars S