Annorlunda märkt B 3
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Annorlunda märkt B 3
I Mikael Forslunds bok om J 33 finns ett antal bilder på B 3:or (eller om det bara var en?) som tydligen användes som flygande klassrum för utbildning av navigatören på J 33. En av B 3:orna är märkt med "R3" på nos och fena, troligtvis i vitt. Vad stod R3 för, fanns det andra exempel på denna udda kod?
Re: Annorlunda märkt B 3
Hej, ja av B3 märkt med "R3" på nos och fena
hittar jag i J33 boken på sidorna 29,(R3 +R?.)..kolla även sid 30 samt sid 114
Men bild av F1-R1 finns även i J30 boken sid 48
Har alltså varit:
Flygande radarlektionssalar,
F1 använde 3 st.
R1=B3 nr 130,märkt F1-R1 senare 1-gr/svF , sen 1-6, var radarplan 2/1949, kasserad som brandövningsobjekt
R2=B3 nr 171,märkt F1-R2 senare 1-gr/svG , sen 1-7, var radarplan 7/1949
R3=B3 nr 175,märkt F1-R3 senare 1-gr/svI , sen 1-9 var radarplan 8/1949 , haveri senare 581001
...
Kolla i B3 boken...
Frågan var ju : Vad stod R3 för, fanns det andra exemplar.?
Radar är väl uppenbart (utan någon exakt hittad urkund!)
Ser gärna mer bilder av F1-R1, F1-R2 och F1-R3
...
Någon som var med , då , och vill berätta?
hittar jag i J33 boken på sidorna 29,(R3 +R?.)..kolla även sid 30 samt sid 114
Men bild av F1-R1 finns även i J30 boken sid 48
Har alltså varit:
Flygande radarlektionssalar,
F1 använde 3 st.
R1=B3 nr 130,märkt F1-R1 senare 1-gr/svF , sen 1-6, var radarplan 2/1949, kasserad som brandövningsobjekt
R2=B3 nr 171,märkt F1-R2 senare 1-gr/svG , sen 1-7, var radarplan 7/1949
R3=B3 nr 175,märkt F1-R3 senare 1-gr/svI , sen 1-9 var radarplan 8/1949 , haveri senare 581001
...
Kolla i B3 boken...
Frågan var ju : Vad stod R3 för, fanns det andra exemplar.?
Radar är väl uppenbart (utan någon exakt hittad urkund!)
Ser gärna mer bilder av F1-R1, F1-R2 och F1-R3
...
Någon som var med , då , och vill berätta?
Re: Annorlunda märkt B 3
Hej … efter att kollat runt lite , tycker jag inte allt stämmer...årsmässigt.
…
Vad sägs om::
Nya uppgifter för B3
Under 1951 blev ett antal B3 klara som flygande lektionssalar för utbildning av flygnavigatörer i radarteknik.
Dessa flygplan var utrustade med samma radar, PS-20, som levererades med J30 Mosquito och som senare monterades i J33 Venom.
Dessutom var dessa flygplan utrustade med navigeringsradar PN-53 som 1955 byttes ut mot PN-50.
Nya uppgifter för B3Under 1951 blev ett antal B3 klara som flygande lektionssalar för utbildning av
flygnavigatörer i radarteknik. Dessa flygplan var utrustade med samma radar, PS-20, som levererades
med J30 Mosquito och som senare monterades i J33 Venom.
Dessutom var dessa flygplan utrustade med navigeringsradar PN-53 som 1955 byttes ut mot PN-50.
Nya uppgifter för B3Under 1951 blev ett antal B3 klara som flygande lektionssalar för utbildning av
flygnavigatörer i radarteknik. Dessa flygplan var utrustade med samma radar, PS-20, som levererades
med J30 Mosquito och som senare monterades i J33 Venom.Dessutom var dessa flygplan utrustade med
navigeringsradar PN-53 som 1955 byttes ut mot PN-50.
https://www.aef.se/Flygvapnet/Notiser/B ... otis_2.htm
…
Vad sägs om::
Nya uppgifter för B3
Under 1951 blev ett antal B3 klara som flygande lektionssalar för utbildning av flygnavigatörer i radarteknik.
Dessa flygplan var utrustade med samma radar, PS-20, som levererades med J30 Mosquito och som senare monterades i J33 Venom.
Dessutom var dessa flygplan utrustade med navigeringsradar PN-53 som 1955 byttes ut mot PN-50.
Nya uppgifter för B3Under 1951 blev ett antal B3 klara som flygande lektionssalar för utbildning av
flygnavigatörer i radarteknik. Dessa flygplan var utrustade med samma radar, PS-20, som levererades
med J30 Mosquito och som senare monterades i J33 Venom.
Dessutom var dessa flygplan utrustade med navigeringsradar PN-53 som 1955 byttes ut mot PN-50.
Nya uppgifter för B3Under 1951 blev ett antal B3 klara som flygande lektionssalar för utbildning av
flygnavigatörer i radarteknik. Dessa flygplan var utrustade med samma radar, PS-20, som levererades
med J30 Mosquito och som senare monterades i J33 Venom.Dessutom var dessa flygplan utrustade med
navigeringsradar PN-53 som 1955 byttes ut mot PN-50.
https://www.aef.se/Flygvapnet/Notiser/B ... otis_2.htm
Re: Annorlunda märkt B 3
Tack för uppgifterna, Bengt.
Ursprungsfrågan gäller dock de koder som fanns på B 3:orna. Varför hittade man på nya koder och fanns det andra liknande?
Ursprungsfrågan gäller dock de koder som fanns på B 3:orna. Varför hittade man på nya koder och fanns det andra liknande?
Re: Annorlunda märkt B 3
Vad jag kan påminna mig var nog denna numrering unik.
Den fanns på F 1:s B 3:or 1949-1952.
Lennart A
Den fanns på F 1:s B 3:or 1949-1952.
Lennart A