Totalhaveriet 1953-09-03 med 3 Tunnor ((29269,29298,och 29317)) , nära Bråviken
Enligt mig finns några oklarheter om man jämför olika böcker, eller vad sägs om följande:::
In Memoriam säger att följande piloter, tyvärr omkom i respektive plan::
29269 F16-gul F---Ffl 2 fu N.Åke Nordström..... 3 km v.Nävekvarn, Bråviken
29298 F16 gul K---Fk Torsten R. Bergelin........ Järknön, Bråviken
29317 F16 gul O---Fk Karl-Gunnar Lindh......... Nävsjöns sso spets
Tunnan-boken säger:::
29269 F16-gul F-----ff Åke Nordström............Bråviken nära Nävekvarn
29298 F16 gul K-----fä Karl-Gunnar Lindh.......nära Nävekvarn vid Bråviken
29317 F16 gul O-----fä Torsten Bergelin.........nära Nävekvarn vid Bråviken
Leif Fredin säger::
29269 F16-gul F-----Ff fänrik Torsten Rune Bergelin...........nära Nävekvarn vid Bråviken
29298 F16 gul H-----Ff fänrik Karl-Gunnar Lindh.......i trakten av Nävekvarn
29317 F16 gul O-----Ff fältflygare 3511-1-51 Nils Åke Nordström....vid Nävsjön
Ja vem var pilot i respektive plan?.....
Spontant ”håller ” jag på att Leifs lista ”håller” eller vad säger expertisen?
Vissa sammanblandningar verkar uppstått.......Vem reder ut detta?
Länkar::
29269-:::
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 42b#p30289
29298:::
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 42b#p30322
29317:::
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 42b#p30342
J 29 Totalhaveri 1953-09-03,vid Bråviken?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 29 feb 2008, 09:26
Re: J 29 Totalhaveri 1953-09-03,vid Bråviken?
Hej Bengt, tyvärr kan jag inte komma med något klargörande beträffande vilken pilot som flög i resp flygplan,
men däremot kan jag klargöra nedslagsplatsen.
Nedslagsplatsen är på den grunda (ca 2,5 m) flagen omedelbart väster Lilla Järknö i Bråviken.
Jag har varit på platsen för ett antal år sedan och då hade någon plockat upp ett par delar från någon av maskinerna.
//Peder
men däremot kan jag klargöra nedslagsplatsen.
Nedslagsplatsen är på den grunda (ca 2,5 m) flagen omedelbart väster Lilla Järknö i Bråviken.
Jag har varit på platsen för ett antal år sedan och då hade någon plockat upp ett par delar från någon av maskinerna.
//Peder
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 29 apr 2019, 09:12
- Ort: Mölnbo, Södermanland
Re: J 29 Totalhaveri 1953-09-03,vid Bråviken?
Hej
En av piloterna som omkom i Bråviken 1953-09-03 var min morbror Karl Gunnar Lindh. Jag har via min mor och kusin (dottern till K-G, och även änkan) fått väldigt vag information om vad som hände.
När jag idag som släktforskare googlar i ärendet, hittar jag ny information, t ex en exakt position där haveriet inträffade. Tack, Peder!
Jag är även en f.d segelflygare (1980-2005) och är därigenom särskilt intresserad av alla detaljer som har med flyg att göra. Hur ska jag göra för att få mera klarhet i det här haveriet? Finns det en haveriutredning som går att få kopia på?
/Torbjörn
En av piloterna som omkom i Bråviken 1953-09-03 var min morbror Karl Gunnar Lindh. Jag har via min mor och kusin (dottern till K-G, och även änkan) fått väldigt vag information om vad som hände.
När jag idag som släktforskare googlar i ärendet, hittar jag ny information, t ex en exakt position där haveriet inträffade. Tack, Peder!
Jag är även en f.d segelflygare (1980-2005) och är därigenom särskilt intresserad av alla detaljer som har med flyg att göra. Hur ska jag göra för att få mera klarhet i det här haveriet? Finns det en haveriutredning som går att få kopia på?
/Torbjörn
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: J 29 Totalhaveri 1953-09-03,vid Bråviken?
Detta trefaldiga haveri kan man läsa om i exempelvis Bo Widfeldts bok "In Memoriam" som tydligen kan hämtas hem gratis: http://maximilliastromberg.tk/download/ ... ska-vingar Edit: En koll visar att det står inte något spciellt om just detta haveri.
Det var inte det enda exemplet på hur en grupp plan störtar tillsammans eftersom man följer "ledarplanet" Det för molnflygning nödvändiga instrumentet hade i J 29:an sina svagheter ansågs det, och det nämner Widfeldt. Edit: I noteringen för K-G Lindhs haveri nämns "misslyckat fallskärmshopp, fel på KH" (KH=Kurshorisont). För de de två andra störtade planen nämns "molngenomgång, okontrollerat läge". Något kryptiskt, det nämns inte att det handlade om en sammanhållen fyrgupp "under förflyttning".
Jag har skannat vad Svenska Dagbladet skrev omedelbart efter haveriet men jag tycker det stämmer med vad jag läst på annat håll. Dessutom finns detaljer därutöver, t ex vittnesmål från den överlevande i fyrgruppen, och Edit: uppgifter varav framgår att det var Lindhs plan som störtade vid Nävjsön .
Jag hoppas att mina skanningar är läsbara och att jag inte råkat klippa bort eller glömt något.
https://larsan13.wordpress.com/svd_1953-09-04/
https://larsan13.wordpress.com/svd_1953-09-05/
Det var inte det enda exemplet på hur en grupp plan störtar tillsammans eftersom man följer "ledarplanet" Det för molnflygning nödvändiga instrumentet hade i J 29:an sina svagheter ansågs det, och det nämner Widfeldt. Edit: I noteringen för K-G Lindhs haveri nämns "misslyckat fallskärmshopp, fel på KH" (KH=Kurshorisont). För de de två andra störtade planen nämns "molngenomgång, okontrollerat läge". Något kryptiskt, det nämns inte att det handlade om en sammanhållen fyrgupp "under förflyttning".
Jag har skannat vad Svenska Dagbladet skrev omedelbart efter haveriet men jag tycker det stämmer med vad jag läst på annat håll. Dessutom finns detaljer därutöver, t ex vittnesmål från den överlevande i fyrgruppen, och Edit: uppgifter varav framgår att det var Lindhs plan som störtade vid Nävjsön .
Jag hoppas att mina skanningar är läsbara och att jag inte råkat klippa bort eller glömt något.
https://larsan13.wordpress.com/svd_1953-09-04/
https://larsan13.wordpress.com/svd_1953-09-05/
Senast redigerad av Lars Sundin den 29 apr 2019, 20:39, redigerad totalt 3 gånger.
Re: J 29 Totalhaveri 1953-09-03,vid Bråviken?
Lars Sundin skrev:Detta trefaldiga haveri kan man läsa om i exempelvis Bo Widfeldts bok
"In Memoriam" som tydligen kan hämtas hem gratis: http://maximilliastromberg.tk/download/ ... ska-vingar
…
Gratis !? varför då måste konto nr. anges ??
....
Har du inte boken?
Vad är ditt svar på ...VEM FLÖG VILKET PLAN?
Bengt Ekbladh skrev:Totalhaveriet 1953-09-03 med 3 Tunnor ((29269,29298,och 29317)) , nära Bråviken
Enligt mig finns några oklarheter om man jämför olika böcker, eller vad sägs om följande:::
In Memoriam säger att följande piloter, tyvärr omkom i respektive plan::
29269 F16-gul F---Ffl 2 fu N.Åke Nordström..... 3 km v.Nävekvarn, Bråviken
29298 F16 gul K---Fk Torsten R. Bergelin........ Järknön, Bråviken
29317 F16 gul O---Fk Karl-Gunnar Lindh......... Nävsjöns sso spets
Tunnan-boken säger:::
29269 F16-gul F-----ff Åke Nordström............Bråviken nära Nävekvarn
29298 F16 gul K-----fä Karl-Gunnar Lindh.......nära Nävekvarn vid Bråviken
29317 F16 gul O-----fä Torsten Bergelin.........nära Nävekvarn vid Bråviken
Leif Fredin säger::
29269 F16-gul F-----Ff fänrik Torsten Rune Bergelin...........nära Nävekvarn vid Bråviken
29298 F16 gul H-----Ff fänrik Karl-Gunnar Lindh.......i trakten av Nävekvarn
29317 F16 gul O-----Ff fältflygare 3511-1-51 Nils Åke Nordström....vid Nävsjön
Ja vem var pilot i respektive plan?.....
Spontant ”håller ” jag på att Leifs lista ”håller” eller vad säger expertisen?
Vissa sammanblandningar verkar uppstått.......Vem reder ut detta?
Länkar::
29269-:::
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 42b#p30289
29298:::
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 42b#p30322
29317:::
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 42b#p30342