22236
FFVS J22
Levererad 45-02-27 till F16 ,Kod: Gul M
Godkänd 45-03-03
Till F10 , 45-04-05 Kod : 1 ,Senare Blå M
Totalhaveri 49-05-04 i sjön Flåren ,20km norr Ljungby
Kasserad 49-09-24
Nedanstående artikel skriven av Henrik Jonsson i "Kontakt" nr 87
22236, J22
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 22236, J22
J 22 22236
Levererad 45-02-27 till F16 ,Kod: Gul M
Godkänd 45-03-03
Till F10 , 45-04-05 Kod : 1 ,Senare Blå M
Totalhaveri 49-05-04 i sjön Flåren ,20km norr Ljungby
Kasserad 49-09-24
Nedanstående artikel skriven av Henrik Jonsson i "Kontakt" nr 87
Tack Klas.
Kollade lite vad jag har om J 22, 22236.
1945-07-13 råkade planet ut för ”vikning vid landning”...beräknades kosta 8000:-
Både plan och motor (nr. 1312 ) hade då 43 ggt.
Märkningen kanske angives något unikt:
>>Nr, 1 ELLER.- M...vid 2:a div.
Var detta just vid Övergången från siffer till bokstavsbeteckning eller ?
1946-06-21 händer det att pga. olja på vindrutan blir det en felbedömning vid landningen, Nilsson är oskadd, men kostnaden beräknades till 13500:-
Inmonterad var samma motor, 1312, … har inga timmar angivna här.
Om haveriet::
>>Totalhaveri 49-05-04 i sjön Flåren ,20km norr Ljungby>>
har jag
1949-05-04, J 22 , 22236 F10-blå M, med motor nr. 1282....
Låganfall,touchade vattnet sjön Furen ...nödlandar sjön Flåren...fpl sjunker på 10 m djup.
N.B. Amelin simmar iland.
(det var nära Bolmen)
Kostnad sägs vara 263262:-
Inga fler uppgifter för tillfället om eftermälet om 22236.
Underlighet , och som jag söker ev. Förklaring till är::
Märkningen : >>Nr, 1 ELLER.- M...vid 2:a div....(1945-07....)
Help alltså...
mvh Bengt
Levererad 45-02-27 till F16 ,Kod: Gul M
Godkänd 45-03-03
Till F10 , 45-04-05 Kod : 1 ,Senare Blå M
Totalhaveri 49-05-04 i sjön Flåren ,20km norr Ljungby
Kasserad 49-09-24
Nedanstående artikel skriven av Henrik Jonsson i "Kontakt" nr 87
Tack Klas.
Kollade lite vad jag har om J 22, 22236.
1945-07-13 råkade planet ut för ”vikning vid landning”...beräknades kosta 8000:-
Både plan och motor (nr. 1312 ) hade då 43 ggt.
Märkningen kanske angives något unikt:
>>Nr, 1 ELLER.- M...vid 2:a div.
Var detta just vid Övergången från siffer till bokstavsbeteckning eller ?
1946-06-21 händer det att pga. olja på vindrutan blir det en felbedömning vid landningen, Nilsson är oskadd, men kostnaden beräknades till 13500:-
Inmonterad var samma motor, 1312, … har inga timmar angivna här.
Om haveriet::
>>Totalhaveri 49-05-04 i sjön Flåren ,20km norr Ljungby>>
har jag
1949-05-04, J 22 , 22236 F10-blå M, med motor nr. 1282....
Låganfall,touchade vattnet sjön Furen ...nödlandar sjön Flåren...fpl sjunker på 10 m djup.
N.B. Amelin simmar iland.
(det var nära Bolmen)
Kostnad sägs vara 263262:-
Inga fler uppgifter för tillfället om eftermälet om 22236.
Underlighet , och som jag söker ev. Förklaring till är::
Märkningen : >>Nr, 1 ELLER.- M...vid 2:a div....(1945-07....)
Help alltså...
mvh Bengt
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: 22236, J22
Ja jag har direkt skrivit av data från Individ listan i boken om J22an
det är nog bara den som sammanställt listan som kan ge svaret ?
jag gissar på en felskrivning , eller att den var märkt med en "1"
tillfälligt vid leveransflygningen till F10 ?
det är nog bara den som sammanställt listan som kan ge svaret ?
jag gissar på en felskrivning , eller att den var märkt med en "1"
tillfälligt vid leveransflygningen till F10 ?
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 22236, J22
22236
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Levererat till F 16 1945-02-27
Godkänt 1945-03-03
Typbeteckning ändrad till J 22-2 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Märkning 16-gul M
Överlämnat till F 10 1945-04-05
Bild från Bulltofta cirka april 1945
Haveri 1945-07-13. Märkning 10-blå M
Motor: STWC3 nr 1312
Ff fänrik Persson
Orsak till haveri: Fpl vek sig i landningsmanövern.
Skador flygplan: Större skador i vingspetsarna, höger knutpunkt för landställ, höger knäckstötta, vänster- och höger V-stöttor samt höger täckplåt. Mindre skador å skevrodren. Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 8.000:- kr
Till CVA; haverireparation. Påbörjad 1945-07-26, klar 1946-04-25
Haveri 1946-06-21.
Motor: STWC 3 nr 1312
Ff offasp vpl furir B G Nilsson (GFSU:2) oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning vid landning på grund av olja på vindruta.
Skadornas omfattning: Landstället skadat. Vänster vingspets och vingklaff skadad. Skador på stabilisator och fena. Propellerbladen omböjda.
Beräknad kostnad 13.500;- kr
F 10 flottiljverkstad; liten översyn. Påbörjad 1948-07-14, klar 1948-10-20
Totalhaveri 1949-05-04 i sjön Flåren (Ljungby), kollision med vattnet. Märkning 10-blå M
Ff furir Nils Björn Amelin (FFSU) oskadad.
Flygövningen avsåg hållande av viss höjd över F 10 lågflygningsområde. Vid passerandet av sjön Furen ”touchade” fpl vattenytan. Ff tog upp då han misstänkte att propellern skadats och ansatte nödlandning, efter sväng 180° på sjön Flåren. Ff räddade sig simmande och fördes iland av mötande båt.
Kasserat 1949-09-24. Gångtid 291,5 tim, antal flygningar 296 st. Med motor typ STWC 3 nr 1282
Flygplanet finns sedan 2013 på Håtuna och utgör stommen till renovering av flygplanet.
http://ffvsj22.se/index.html
J 22
Typ FFVS 22
Tillverkare: Kungl. Flygförvaltningens Flygverkstad Stockholm, Ulvsunda
Levererat till F 16 1945-02-27
Godkänt 1945-03-03
Typbeteckning ändrad till J 22-2 enl FF, MF H 22:3 daterad 1945-03-06
Märkning 16-gul M
Överlämnat till F 10 1945-04-05
Bild från Bulltofta cirka april 1945
Haveri 1945-07-13. Märkning 10-blå M
Motor: STWC3 nr 1312
Ff fänrik Persson
Orsak till haveri: Fpl vek sig i landningsmanövern.
Skador flygplan: Större skador i vingspetsarna, höger knutpunkt för landställ, höger knäckstötta, vänster- och höger V-stöttor samt höger täckplåt. Mindre skador å skevrodren. Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 8.000:- kr
Till CVA; haverireparation. Påbörjad 1945-07-26, klar 1946-04-25
Haveri 1946-06-21.
Motor: STWC 3 nr 1312
Ff offasp vpl furir B G Nilsson (GFSU:2) oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning vid landning på grund av olja på vindruta.
Skadornas omfattning: Landstället skadat. Vänster vingspets och vingklaff skadad. Skador på stabilisator och fena. Propellerbladen omböjda.
Beräknad kostnad 13.500;- kr
F 10 flottiljverkstad; liten översyn. Påbörjad 1948-07-14, klar 1948-10-20
Totalhaveri 1949-05-04 i sjön Flåren (Ljungby), kollision med vattnet. Märkning 10-blå M
Ff furir Nils Björn Amelin (FFSU) oskadad.
Flygövningen avsåg hållande av viss höjd över F 10 lågflygningsområde. Vid passerandet av sjön Furen ”touchade” fpl vattenytan. Ff tog upp då han misstänkte att propellern skadats och ansatte nödlandning, efter sväng 180° på sjön Flåren. Ff räddade sig simmande och fördes iland av mötande båt.
Kasserat 1949-09-24. Gångtid 291,5 tim, antal flygningar 296 st. Med motor typ STWC 3 nr 1282
Flygplanet finns sedan 2013 på Håtuna och utgör stommen till renovering av flygplanet.
http://ffvsj22.se/index.html
Re: 22236, J22
22236, J22
Om haveriet 1949-05-04 kan även ses Här::
J 22 - Blå Martin, HISTORIEN OM "BLÅ MARTIN"
…
Totalhaveri 490504 sjön Flåren, 20 km N Ljungby. Flygövningen avsåg hållande av viss höjd över F 10 lågflygningsområde. Vid passerandet av sjön Furen ”touchade” fpl vattenytan.
Ff tog upp då han misstänkte att propellern skadats och ansatte nödlandning, efter sväng 180° på sjön Flåren.
Ff räddade sig (fu Nils Björn Amelin) (FFSU) simmande och fördes iland oskadad av mötande båt. (SFF)
https://svfplhist.home.blog/j-22-haveri ... la-martin/
Med bilder av haveriet
….
...J22 boken säger...."Av kostnadsskäl bärgades aldrig fpl…..!!!
Helt fel om man tex läser allt
22236 som inte skulle få ligga kvar länge på Flårens botten.......
….
Huvudhjulen hamnade på en hövända, och av motorn blev så småningom diverse souvenirer, typ askfat.
När 22:an var helt "renplockad" fick den till sist göra tjänst som lekplats för traktens barn.
"
Om haveriet 1949-05-04 kan även ses Här::
J 22 - Blå Martin, HISTORIEN OM "BLÅ MARTIN"
…
Totalhaveri 490504 sjön Flåren, 20 km N Ljungby. Flygövningen avsåg hållande av viss höjd över F 10 lågflygningsområde. Vid passerandet av sjön Furen ”touchade” fpl vattenytan.
Ff tog upp då han misstänkte att propellern skadats och ansatte nödlandning, efter sväng 180° på sjön Flåren.
Ff räddade sig (fu Nils Björn Amelin) (FFSU) simmande och fördes iland oskadad av mötande båt. (SFF)
https://svfplhist.home.blog/j-22-haveri ... la-martin/
Med bilder av haveriet
….
...J22 boken säger...."Av kostnadsskäl bärgades aldrig fpl…..!!!
Helt fel om man tex läser allt
22236 som inte skulle få ligga kvar länge på Flårens botten.......
….
Huvudhjulen hamnade på en hövända, och av motorn blev så småningom diverse souvenirer, typ askfat.
När 22:an var helt "renplockad" fick den till sist göra tjänst som lekplats för traktens barn.
"