Typ: Fokker C.V-D
Tillverkare: Nederlandse Vliegtuigenfabriek, Amsterdam
Tillverkningsnummer 5144
Numrerat 358
Levererat till F 3 1928-08-05 med motor typ BJ VI nr 6448
Förråd F 3 1929-08-05.
C.F.M. 1929-08-14. Kompletteringsarbeten
Formation 1929-08-16
Godkänt 1929-08-26 som J 3A
C.F.M. 1929-09-06. Översyn och utrustning.
Formation 1929-09-11.
C.F.M. 1929-10-23. Översyn.
Formation 1929-11-03
C.F.M. 1930-01-18. Översyn av motorn. Motor typ BJ VI nr 6447 inmonterad.
Formation 1930-01-25
C.F.M. 1930-02-24. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6448 inmonterad
Formation 1930-03-11
C.F.M. 1930-07-03. Motor typ BJ VI nr 6349 inmonterad. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-07-13
C.F.M. 1930-09-11. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-09-17
C.F.M. 1930-10-21. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-10-26
C.F.M. 1931-01-19. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ nr 6449 inmonterad.
Överlämnat till F 5 1931-02-28
F 5 formation 1931-02-28
F 5 verkstad 1931-03-02. Inmontering av sele, visare och ratt för stabilisatorinställning, ryggplåt i baksits samt talrörsanordning den 4/3.
F 5 formation 1931-03-04.
F 5 verkstad 1931-06-09. Motorn urmonterad och översänd till CFM för reparation och översyn.
Motorn åter inmonterad. Rengöring av oljetank och oljerör. Nytt oljerör mellan motor och oljepump. Reparation av varvräknarslangen. Ändring av skottstart. Landningsstället försett med 2 st nya amortisörer. Utbyte av samtliga skevningsroderlinor från spak till spännskruv. Ryggstöd, talrör och sele för dk hava urmonterats. Utbyte av sporrens samtliga amortisörer. Reparation av sporrskopan. Häjd- och sidorodren hava varit nedmonterade för undersökning. Kulsprutekrans påmonterad. Handspaken i framsits försedd med ny bult. 4 st klammer monterade vid stabilisatorns främre infästning.
F 5 formation 1931-08-20
Typbeteckningen ändrad till S 6A jämlikt CFV skrivelse nr H.152 daterad 1931-10-09
Numrerat 3358 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
F 5 formation 1931-12-22.
F 5 verkstad 1932-02-05. Diverse justeringsarbeten.
F 5 formation 1932-02-16.
F 5 verkstad 1932-04-06. Planet intaget för översyn. Motorn urmonterad. Motor typ BJ VI nr 6449 inmonterad.
Formation 1932-06-10
Återlämnat till F 3 1932-06-15
CFM 1932-06-16. Diverse smärre justeringar.
Formation 1932-06-23
CFM 1932-07-22. Diverse smärre justeringar.
Formation 1932-07-26
CFM 1932-08-08. Diverse smärre justeringar.
Formation 1932-08-11
Haveri 1932-09-16. Nödlandning på grund av dimma.
Förråd 1932-09-19
CFM 1932-10-01. Reparation
Överlämnat till F 5 1933-02-03 med motor typ BJ VI A nr 6449
Numrerat 5358
F 5 verkstad 1933-03-24. Planet nedmonterat.
F 5 förråd 1933-03-28
F 5 verkstad 1933-04-16. Diverse översynsarbeten.
F 5 formation 1933-05-19.
Överlämnat till F 1 (RO-kursen) 1933-06-06 som lån
Återlämnat till F 5 1933-08-15
Till CVM 1933-08-15. Översyn.
Till F 5 1933-09-25.
I tjänst 1933-09-29.
Verkstad 1933-10-05. Inmontering av blindflygningsinstrument från fpl 5357 m.m.
I tjänst 1933-10-14.
CVM 1933-10-18. Blindflygningsinstrument överflyttade till fpl 5359.
I tjänst 1933-11-04.
Till CVM 1933-11-29.
I tjänst F 5 1934-02-02.
Formation 1934-07-03
Till CVM 1934-10-05. Liten fplöversyn och stor motoröversyn. Motor typ BJ VI nr 6449 inmonterad.
I tjänst F 5 1935-01-29.
Haveri 1935-02-13
Motor BJ VIA nr 6449
Orsak till haveri: Trasselsudd i friskoljefiltret.
Skador motor: Varmgång och iskärning i kamaxeln.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr.
F 5 verkstad 1935-02-13. Inmontering av motor typ BJ VI nr 6449.
F 5 formation 1935-03-15.
Haveri 1935-07-18
Motor BJ VIA nr 6449
Ff aspirant Ekdahl oskadad
Orsak till haveri: Otydlig gränsmarkering.
Skador flygplan: Mindre skador å över- och undervinge, landningsstället kassabelt. Propellern splittrad.
Skador motor: Mindre skador å 6. cyl.
Beräknad reparationskostnad 1.575:- kr
F 5 verkstad 1935-07-18. Haverireparation
F 5 formation 1935-08-10.
F 5 verkstad 1935-09-24. Motor samt motorfundament varit urmonterade. 4 fästplåtar å motorfundament svetsade m.m.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 5-64
Registreringsnummer 358 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Till CVM 1935-11-16. Liten fpl- och stor motoröversyn.
F 5 formation 1936-01-08
Nordiska Flygtävlingen 1936-05-22 till -23 Tävlingsnummer 12, förare löjtnant B. Jacobsson
Till CVM 1936-09-30. Liten fpl samt stor motoröversyn.
F 5 formation 1936-10-26
Haveri 1937-06-13. Vänster undervinge skadad vid landning å Bromma. Provisorisk reparation av Sparmanns fplverkstad.
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
F 5 verkstad 1937-06-16. Fpl nedmonterat.
Till CVM 1937-07-05. Stor översyn och motorbyte.
F 5 formation 1937-12-19 med motor BJ VI nr 6319.
Till CVM 1938-04-25. För reglering av fpl.
FKS formation 1938-05-13.
Till CVM 1938-09-08. Liten översyn.
Märkning ändrad till 5-8 1938-11-17 i samband med LF och MB
Till F 3 1939-09-02 med motor typ BJ VI nr 6343. Krigsplacering.
Överlämnat till F 5 1939-10-17 med motor typ BJ VI nr 6343
Verkstad 1939-12-02. Liten översyn
Förråd 1939-12-20
Överlämnat till F 5 1940-01-16 som lån
Förråd 1940-04-22
I tjänst F 3 1940-05-08
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 3-68
Förråd 1940-08-03
I tjänst 1940-08-16
Förråd 1940-10-26
I tjänst 1941-01-21
Förråd 1941-02-01
I tjänst 1941-03-13
Förråd 1941-03-27
Till CVM 1941-03-28. Liten översyn och motorbyte
Haveri 1941-05-29 vid Malmen
Motor BJ VI nr 6321
Ff löjtnant N. Å. Mörne oskadad
Orsak till haveri: Kollision med parkerat fpl (J 9 nr 2157) under körning på marken.
Skador flygplan: Vingspets och stötta skadade.
Beräknad reparationskostnad 650:- kr
F 3 förråd 1941-06-10
Överlämnat till F 10 1941-06-14 som lån
Nödlandning 1941-07-10. Märkning 3-68
Motor BJ VI nr 6321
Ff aspirant L. Nordqvist
Orsak till nödlandning: Stopp i bränsletillförseln på grund av förskjutning av korkpackning.
Återlämnat till F 3 1941-11-03
Förråd 1941-11-03
I tjänst 1941-11-05
Verkstad 1941-11-09
Förråd 1942-01-08
I tjänst 1942-01-16
Kasserat 1944-01-21. Gångtid total 2223 tim, efter SM 746 tim, efter LF 68 tim. Antal flygningar 6470 st.
J 3A nr 358, S 6A nr 358, 3358, 5358, 358
I tjänst 1928-1931
Antal i Flygvapnet: 3 st J 3, 6 st J 3A och 7 st J 3B
Benämndes populärt "Lilla Fokkern"
Antal i Flygvapnet: 3 st J 3, 6 st J 3A och 7 st J 3B
Benämndes populärt "Lilla Fokkern"
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: J 3A nr 358, S 6A nr 358, 3358, 5358, 358
Inlägg av Bengt Ekbladh »
J 3A nr 358, S 6A nr 358, 3358, 5358, 358
...
3358 ...Haveri av flygplan S 6 från F 3
...
Kan det vara::?
Haveri 1932-09-16. Nödlandning på grund av dimma.
https://digitaltmuseum.se/011015057826/ ... ia?slide=0
...
3358 ...Haveri av flygplan S 6 från F 3
...
Kan det vara::?
Haveri 1932-09-16. Nödlandning på grund av dimma.
https://digitaltmuseum.se/011015057826/ ... ia?slide=0
Återgå till "J 3, Fokker C.V-D"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier