17137 S 17B

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17137 S 17B

Inlägg av Leif Fredin »

17137
S 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 37

Levererat till F 3 1942-08-08. Motor typ My XXIV nr 729
Godkänt 1942-09-01 i version som landflygplan

Totalhaveri 1943-12-10 i Östersjön väster Ölands norra udde. Märkning 3-32
Motor: My XXIV nr 729
Besättningen ff kapten L Gustav Horn, fs löjtnant K Torsten Lundberg omkom
Orsak till haveri: Fpl försvunnet under flygning från Gotland-Malmslätt. Fpl har störtat i havet.
Skador flygplan: Fpl ej återfunnet.

Kasserat 1944-01-21. Gångtid totalt 240 tim, efter LF 240 t,. Antal flygningar 410 st. Motor typ My XXIV nr 729. Gångtid totalt 245 tim.
Bengt Ekbladh

Re: 17137 S 17B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

17137 S 17B
Totalhaveri 1943-12-10 i Östersjön väster Ölands norra udde

läs även::
http://www.tjelvar.se/fv/fv1943-9.htm
...
....Där sägs ...Bristande flygkunskap....

...
Här får vi kanske återkomma?
Klas Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: 17137 S 17B

Inlägg av Klas Andersson »

Behöver ju inte varit direkt bristande flygfärdighet ! även om han var bra på instrumentflygning ,så var Horisontgyrot urmonterat !!
Då hade han bara "kulan" (svängindikatorn)och fart o höjdmätare att lita på , om då även någon störning inträffar så är det nog mycket lätt förlora kontrollen !

Man hade ett annat säkerhetstänk på den tiden ... eller om man möjligen inte alls ansåg Horisontgyrot som viktigt ??

ett lysande exempel är haveriet med B17255
Piloten fick motorstörningar under start och landningsövningar -nermörkt ,ingen måne ,molnhöjd 400 meter !!!!!!
(för mig låter det helt vansinnigt med sådan övning då !!!)

OCH Horisongyrot var ur funktion !!
jag har hittat Loggboken i vraket och visst ! noteringen finns där !!

som sagt, en annan tid ett annat tänkesätt ?
skanna0001.jpg
skanna0002.jpg
Skriv svar

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"