17293 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17293 B 17A

Inlägg av Leif Fredin »

17293
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Till fälthangar utan motorinstallation 1943-10.
Intagen för fortsatt montering 1944-04
Kontrollflygning godkänd 1944-06-08
Levererat till F 4 1944-06-08
Godkänt 1944-06-21

Haveri 1945-01-11
Motor: STWC3 nr 1077
Besättningen ff aspirant Hedin, fsig furir Kjellström oskadad
Orsak till haveri: Kollision med snövall vid start
Skador flygplan: Kroppens överbyggnad sönderslagen. Veck å kroppen. Tanklucka, fällmekanismen samt vänster och höger vinge skadade. Fena och sidoroder kass. Propellerns samtliga blad kass.
Beräknad reparationskostnad 25.000:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till CVV; liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1946-04-24 (?)
Klar 1946-06-15
Överlämnat till F 7 1946-10-29 som lån
Återlämnat till F 4 1947-01-27 med motor typ STWC3 nr 1135
Överlämnat till F 7 1947-03-20
Till CVV; liten översyn.
Påbörjad 1948-08-02 (?)
Klar 1949-11-12 (?)
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05.
Påbörjad 1949-10-03
Klar för leverans 1950-01-31.
Till F 7 1950-02-02.
Överlämnat till F 17 1950-02-02 jämlikt CVV tpr 1622 31/1-50
Gångtid efter LF 51.55 tim.
Motor typ STWC3 nr 1143. Gångtid efter SM 34.05 tim.

Haveri 1951-04-12 vid SAAB/L

Kasserat 1951-04-27. Gångtid total 816 tim, efter LF 118 tim. Antal flygningar 798 st Gångtid total 816 tim, efter LF 118 tim. Antal flygningar 798 st
Bengt Ekbladh

Re: 17293 B 17A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

17293 B 17A

Haveri 1951-04-12 vid SAAB/L , märkt F17-16.

Flygning från F13 med landning på Saab/L , skulle hämta materiel.
Redan vid start F13 konstateras att vänster broms hade en mindre hydraulläcka.
Vid landning Saab/L börjar fpl. ,efter 100m gira åt vänster.
Ff lyckas inte häva giren utan gör en ground loop, han (lt/FFSU) oskadd.
Orsak:: Sporrstället var inte låst. Fpl. har även varit i allmänt dåligt skick
Skriv svar

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"