18212
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 14 1946-07-02
Godkänt 1946-07-24
Haveri 1947-07-03 vid Elmås, 20 km ost Falkenberg
Motorer: DB 605 nr V 2038, H 2040
Besättningen ff korpral Kjell G Pettersson (GFSU:2), fsig furir Sven E Engström (GFSU:fsig) omkom
Skadornas omfattning: Totalhaveri
Kasserat 1947-10-21. Gångtid 100.35 tim, Antal flygningar 102 st. Med motorer typ DB 605 nr 2038, 2040
18212 B 18B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 18212 B 18B
Flyghaveriet Elmås skog 3 Juli 1947
Historien om det här flygplanet börjar på Halmstad flottiljen F14 den 3 Juli 1947.Då vädret var gott skulle besättningen på 18212 öva navigeringsflygning på 100m höjd.
Rutten var F14-Herrljunga-Grebbestad-Skärhamn-Vinga och
åter F14.Efter 10min flygning har fpl gjort en rolliknande rörelse på låg höjd och i 30*dykvinkel slagit i marken, fattat eld och totalhavererat.Besättningen omkommer omedelbart.Haveri orsaken har inte med säkerhet kunnat fastställas.Det kan dock anses uteslutet att flygföraren utfört rollen med avsikt. En möjlig orsak kan vara ett överraskande sidroder utslag som Ff inte hunnit parera, ev vid användandet av kursstyrningen som B18 var utrustad med.
Kursstyrningen var till betydande hjälp vid navigering till mål samt åter till landning. Var man inte noggrann med synkronisering av gyrokompassen vid inkoppling kunde man råka ut för våldsamma kast som påverkade fpl:s hållfastighet. 18212 har fortsatt i en kraftigt grävande sväng som på grund av den låga höjden inte kunnat hävas.
Här slutar historien 2 unga flygare omkommer.
I dag vilar en ödslig tystnad över den plats i skogen där 18212 havererade. Fragment av flygmaskinen kan fortfarande ses om man spanar på marken. En bit ifrån gömman såg vi
klumpar av smält aluminium samt rostiga metallstycken förmodligen fragment av en motor.I övrigt står träden där i rader det är gammal odlings mark med flera odlingsrösen.
OBS! Det finns inga vrak rester kvar på platsen. Gör
ingen åverkan på stenrösen eller egna försök att gräva i
marken.
http://bengt-oswin.com/geocaching/g/GC14MGH.htm
Se bilderna.
Historien om det här flygplanet börjar på Halmstad flottiljen F14 den 3 Juli 1947.Då vädret var gott skulle besättningen på 18212 öva navigeringsflygning på 100m höjd.
Rutten var F14-Herrljunga-Grebbestad-Skärhamn-Vinga och
åter F14.Efter 10min flygning har fpl gjort en rolliknande rörelse på låg höjd och i 30*dykvinkel slagit i marken, fattat eld och totalhavererat.Besättningen omkommer omedelbart.Haveri orsaken har inte med säkerhet kunnat fastställas.Det kan dock anses uteslutet att flygföraren utfört rollen med avsikt. En möjlig orsak kan vara ett överraskande sidroder utslag som Ff inte hunnit parera, ev vid användandet av kursstyrningen som B18 var utrustad med.
Kursstyrningen var till betydande hjälp vid navigering till mål samt åter till landning. Var man inte noggrann med synkronisering av gyrokompassen vid inkoppling kunde man råka ut för våldsamma kast som påverkade fpl:s hållfastighet. 18212 har fortsatt i en kraftigt grävande sväng som på grund av den låga höjden inte kunnat hävas.
Här slutar historien 2 unga flygare omkommer.
I dag vilar en ödslig tystnad över den plats i skogen där 18212 havererade. Fragment av flygmaskinen kan fortfarande ses om man spanar på marken. En bit ifrån gömman såg vi
klumpar av smält aluminium samt rostiga metallstycken förmodligen fragment av en motor.I övrigt står träden där i rader det är gammal odlings mark med flera odlingsrösen.
OBS! Det finns inga vrak rester kvar på platsen. Gör
ingen åverkan på stenrösen eller egna försök att gräva i
marken.
http://bengt-oswin.com/geocaching/g/GC14MGH.htm
Se bilderna.
Re: 18212 B 18B
18212
...
Totalhaveri 470703 vid Elmås, 20 km O Falkenberg. Under en övning i navigeringsflygning på 100 m höjd
F14-Herrljunga-Grebbestad-Skärhamn-Vinga-F14 har fpl efter 10 min flygning gjort en rolliknande rörelse
på låg höjd och i 30° dykvinkel slagit i marken och fattat eld. Besättningen, ff (krp K G Pettersson, GFSU:2)
och fsig (fu S E Engström, GFSU:fsig) omkom. Haveriorsaken har inte med säkerhet kunnat fastställas.
En möjlig orsak kan vara ett överraskande sidroderutslag som ff inte hunnit parera, ev vid användandet av kursstyrningen.
Var man inte noggrann med synkronisering av gyrokompassen vid inkoppling kunde man råka ut för våldsamma kast. (SFF)
...
Totalhaveri 470703 vid Elmås, 20 km O Falkenberg. Under en övning i navigeringsflygning på 100 m höjd
F14-Herrljunga-Grebbestad-Skärhamn-Vinga-F14 har fpl efter 10 min flygning gjort en rolliknande rörelse
på låg höjd och i 30° dykvinkel slagit i marken och fattat eld. Besättningen, ff (krp K G Pettersson, GFSU:2)
och fsig (fu S E Engström, GFSU:fsig) omkom. Haveriorsaken har inte med säkerhet kunnat fastställas.
En möjlig orsak kan vara ett överraskande sidroderutslag som ff inte hunnit parera, ev vid användandet av kursstyrningen.
Var man inte noggrann med synkronisering av gyrokompassen vid inkoppling kunde man råka ut för våldsamma kast. (SFF)
Re: 18212 B 18B
18212 B 18B
...Om Totalhaveriet 470703
Tidningsklipp och mera...
kolla..
http://www.bygdeband.se/wp-content/uplo ... _almas.pdf
…
samma kan läsas här::
https://docplayer.se/19716202-Hallands- ... -1947.html
...Om Totalhaveriet 470703
Tidningsklipp och mera...
kolla..
http://www.bygdeband.se/wp-content/uplo ... _almas.pdf
…
samma kan läsas här::
https://docplayer.se/19716202-Hallands- ... -1947.html