34
Typ: SW 12
Tillverkad av AB Södertelge Werkstäder, Södertälje
c/n:
Tillverkningsår: 1916
1916 Levererad till Malmen, kod 34
1916-07 Godkänd
1918 Kasserad.
Albatross Nr 34, SW12
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Albatros Nr 34, SW12
Albatros Nr 34, SW12 ?
enligt Kontakt 102 sid 6 var det en SW 20
Nr 34 och senare 634 och 934
Kasserad 1921-12- ,efter haveri Vänersborg...(har inte hav. datum)
Bild av 934 ::
https://digitaltmuseum.se/021018252602/ ... i-lyrestad
(nödlandning 1919-12)
Vill man kan man även läsa om SW12 och SW20 på..
http://www.pennanochsvardet.se/militarh ... -1914-1932
Det var ju en del ombyggnader.
Planet fick ju en annan motor än andra SW12...(100 hk Vabismotor)
Ändring av påmålade nr. hade väl ofta att göra med ev. rep./ uppbyggnad efter haverier?
Finns meruppgifter om planet 934?
enligt Kontakt 102 sid 6 var det en SW 20
Nr 34 och senare 634 och 934
Kasserad 1921-12- ,efter haveri Vänersborg...(har inte hav. datum)
Bild av 934 ::
https://digitaltmuseum.se/021018252602/ ... i-lyrestad
(nödlandning 1919-12)
Vill man kan man även läsa om SW12 och SW20 på..
http://www.pennanochsvardet.se/militarh ... -1914-1932
Det var ju en del ombyggnader.
Planet fick ju en annan motor än andra SW12...(100 hk Vabismotor)
Ändring av påmålade nr. hade väl ofta att göra med ev. rep./ uppbyggnad efter haverier?
Finns meruppgifter om planet 934?
-
- Inlägg: 3386
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
Re: Albatross Nr 34, SW12
Hej,
Källan till att det är en SW 12 (den femte och sista tillverkade) är Lennart Anderssons senaste upplaga av boken Svenska Flygplan (digital utgåva).
Ett citat ur boken:
"Ett femte plan levererades till flygkompaniet i juli 1916. Ett avtal hade nämligen den 19 maj träffats med flygkompaniet, sedan KABA föreslagit en bytesaffär med SW. För en ny 100 hk Albatros skulle SW få två gamla Farmanplan (nr 10 och 12) och resterna av ett totalhavererat (nr 14)."
Men visst, om man tittar på att den är levererad (juli 1916) ett halvår efter den näst sista tillverkade SW 12, att den hade Vabis-motor och att beställningen på ytterligare fyra Albatros (nu SW 20) las 26 augusti 1916, så kanske det var så att den var utformad som en SW 20 ? Men det är bara ren spekulation från min sida... Det skulle vara intressant om det fanns något foto på den som visar om piloten satt i främre eller bakre sittbrunnen, vilket tydligen var olika på SW 12 och SW 20.
Edit:
Ser nu att bilden från december 1919 på Digitalt Museum som Bengt länkar till tydligt visar 934 med piloten placerad i främre sittbrunnen, som i SW 20.
Så, SW 20 eller SW 12 byggd som en SW 20, det är frågan.
/Lars Larsson
Källan till att det är en SW 12 (den femte och sista tillverkade) är Lennart Anderssons senaste upplaga av boken Svenska Flygplan (digital utgåva).
Ett citat ur boken:
"Ett femte plan levererades till flygkompaniet i juli 1916. Ett avtal hade nämligen den 19 maj träffats med flygkompaniet, sedan KABA föreslagit en bytesaffär med SW. För en ny 100 hk Albatros skulle SW få två gamla Farmanplan (nr 10 och 12) och resterna av ett totalhavererat (nr 14)."
Men visst, om man tittar på att den är levererad (juli 1916) ett halvår efter den näst sista tillverkade SW 12, att den hade Vabis-motor och att beställningen på ytterligare fyra Albatros (nu SW 20) las 26 augusti 1916, så kanske det var så att den var utformad som en SW 20 ? Men det är bara ren spekulation från min sida... Det skulle vara intressant om det fanns något foto på den som visar om piloten satt i främre eller bakre sittbrunnen, vilket tydligen var olika på SW 12 och SW 20.
Edit:
Ser nu att bilden från december 1919 på Digitalt Museum som Bengt länkar till tydligt visar 934 med piloten placerad i främre sittbrunnen, som i SW 20.
Så, SW 20 eller SW 12 byggd som en SW 20, det är frågan.
/Lars Larsson