Haveri norr om Luleå vid Brändön 9 augusti 1939.
Min far Holger Bergström f. 6/9 1920 hoppade fallskärm och klarade sig oskadd. Föraren fänrik Ivar Insulander slog troligen i stjärtpartiet varvid hans fallskärm inte hann utvecklas tillräckligt. Insulander fick allvarliga skador och avled på Luleå lasarett ett par dagar senare på grund av blodproppar.
Orsaken till haveriet va att accelarationspumpen hade hakat upp sig och spärrade gasreglaget.
Uppgiften denna dag var att bogsera korvmål åt A8 i Boden för övningsändamål.
Haveriplats (ungefär):
65°42'10.66"N
22°16'33.95"O
Jag har en kopia på haverirapporten.
Bilder ur min fars album:
Se bilaga.
/Christer Bergström, Luleå.
(Nej det är inte jag som skriver flygböcker)
391, S 6
Moderator: Sven-Erik Jönsson
391, S 6
Kolla::
Flygolyckan Sandlåudden - Mastskäret 1939
http://www.flygmuseetf21.se/pdf/Flygoly ... audden.pdf
Flygolyckan Sandlåudden - Mastskäret 1939
http://www.flygmuseetf21.se/pdf/Flygoly ... audden.pdf
-
- Inlägg: 3386
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
391, S 6
391
J 3B / S 6
Typ: Fokker C-V.E
Tillverkad av Centrala Flygverkstaden Malmslätt
c/n: 185
Tillverkningsår: 1931
1931 Till F4 Kod 491,4391,F4-12
1931-05-08 Godkänd
1931-10-09 Ombetecknad S 6.
? Till F3 kod F3-31,F3-91
1939-08-09 Haveri vid Brändön,mellan Sandlåudden och Mastskäret,Luleå skärgård.
Konstruktionsfel på gasreglaget. Ff fk Ivar Insulander hoppade men slog i fenan och avled av skadorna 390813.Mek kpl N. Erik Holger Bergström hoppade.
1939-09-01 Kasserad, totalhaveri.
Gångtid: 1382
J 3B / S 6
Typ: Fokker C-V.E
Tillverkad av Centrala Flygverkstaden Malmslätt
c/n: 185
Tillverkningsår: 1931
1931 Till F4 Kod 491,4391,F4-12
1931-05-08 Godkänd
1931-10-09 Ombetecknad S 6.
? Till F3 kod F3-31,F3-91
1939-08-09 Haveri vid Brändön,mellan Sandlåudden och Mastskäret,Luleå skärgård.
Konstruktionsfel på gasreglaget. Ff fk Ivar Insulander hoppade men slog i fenan och avled av skadorna 390813.Mek kpl N. Erik Holger Bergström hoppade.
1939-09-01 Kasserad, totalhaveri.
Gångtid: 1382
391, S 6
Fokker S6 nr. 391
…
OM Haveriet vid Brändön, mellan Sandlåudden och Mastskäret, Luleå skärgård,1939-08-09
…
""I fpl tillhörande F 4 satt ff fk Ivar Insulander och mek VK 76/F4 Erik Holger Bergström. Under målflygning drog ff av gasen till tomgång för att minska flyghöjden. Vid höjd 1.500 m lyckades inte ff föra fram gasreglaget eftersom detta fastnat i tomgångsläget. Efter misslyckade försök att rubba gasreglaget släpptes flaggmålet över Brändön i Luleå skärgård. Mek lämnade fpl på omkring 400 m höjd och undkom oskadd. När ff lämna fpl på 250 m höjd slog han i något föremål varför utlösningen av fask fördröjdes. Ff skadades så svårt vid nedslaget att han senare avled. Haveriorsak: Konstruktionsfel i gasreglaget. Låsmuttern på ventilen i kolven till förgasarens accelerationspump hade gängats upp. Vid tillbakaföringen av reglaget föll ventilen ner i pumpcylindern där den blev stående i snett läge vilket hindrade kolvens rörelser.""
…
OM Haveriet vid Brändön, mellan Sandlåudden och Mastskäret, Luleå skärgård,1939-08-09
…
""I fpl tillhörande F 4 satt ff fk Ivar Insulander och mek VK 76/F4 Erik Holger Bergström. Under målflygning drog ff av gasen till tomgång för att minska flyghöjden. Vid höjd 1.500 m lyckades inte ff föra fram gasreglaget eftersom detta fastnat i tomgångsläget. Efter misslyckade försök att rubba gasreglaget släpptes flaggmålet över Brändön i Luleå skärgård. Mek lämnade fpl på omkring 400 m höjd och undkom oskadd. När ff lämna fpl på 250 m höjd slog han i något föremål varför utlösningen av fask fördröjdes. Ff skadades så svårt vid nedslaget att han senare avled. Haveriorsak: Konstruktionsfel i gasreglaget. Låsmuttern på ventilen i kolven till förgasarens accelerationspump hade gängats upp. Vid tillbakaföringen av reglaget föll ventilen ner i pumpcylindern där den blev stående i snett läge vilket hindrade kolvens rörelser.""