394, J 3B / S 6

I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

394, J 3B / S 6

Inlägg av Lars Larsson »

394
J 3B / S 6
Typ: Fokker C-V.E
Tillverkad av Centrala Flygverkstaden Malmslätt
c/n: 188
Tillverkningsår: 1931

1931 Till F4 Kod 494,4394
1931-05-08 Godkänd
1931-10-09 Ombetecknad S 6.
1933-08-14 Haveri vid Västbyviken.
Kollision med vattenytan pga felbedömning. Ff löjtnant G.L.Nydahl oskadd, fs löjtnant Georg D. Claeson omkom.
1934-02-09 Kasserad, totalhaveri.

Gångtid: 438,05
Bengt Ekbladh

Re: 394, J 3B / S 6

Inlägg av Bengt Ekbladh »

394 J 3B / S 6
...
Om Haveriet vid Västbyviken, Bynäset Storsjön 1933-08-14
fs löjtnant Georg D. Claeson avled 1933-08-16
Ff löjtnant Gösta.L.Nydahl oskadd...Men havererar, som mj (ATF) 1941-11-25 med B5C 7100, F4-100.(omkom)
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=61&t=7411

S 6 4394 betecknades 1933-08-14 som S 6H (..Hydroplan.flottörer.)
Bengt Ekbladh

Re: 394, J 3B / S 6

Inlägg av Bengt Ekbladh »

394, J 3B / S 6
...
Haveri 1933-08-14 vid Västbyviken. Fpl som var flottörförsett och tillhörande F 4 flögs av lt (A4) G.L. Nydahl med lt G. Claeson som spanare. Under övning i bombfällning mot utlagda målflottar kolliderade fpl med vattenytan. Lt Claeson omkom medan ff klarade sig oskadd. Orsaken till haveriet var felbedömning från ff:s sida. Till följd av att bleke rådde har inte 50 m minimihöjd hållits. Eftersom strandlinjen endast var 150 m från de utlagda flottarna borde bedömning av rätt flyghöjd kunnat ske.
Skriv svar

Återgå till "S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E"