S 6 nr 475, 375, 1375, 3375, 375

I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

S 6 nr 475, 375, 1375, 3375, 375

Inlägg av Leif Fredin »

Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 172

Levererat till F 4 1930-02-13. Motor typ BJ VI nr 6472
Numrerat 475
Förråd 1930-02-14
Godkänt 1930-02-24
Landningsställ monterat å fpl 472. Undervinge monterad å fpl 473.
Verkstad 1930-07-26. Uppmontering.
I tjänst 1930-08-14
Verkstad 1930-09-01. Undervinge från fpl 472 reparerad och påmonterad fpl 475
I tjänst 1930-09-10
Verkstad 1930-10-16. Bränslesystemet ändrat
I tjänst 1930-11-14
Verkstad 1931-02-01. Oljeförvärmt luftintag monterat.
I tjänst 1931-02-10
Verkstad 1931-04-07. Översyn och motorbyte. Motortyp BJ VI nr 6451 inmonterad
Överlämnat till F 3 1931-04-15. Förråd
Till CFM 1931-04-21. Diverse smärre justeringar
Numrerat 375
Formation 1931-04-25

Haveri 1931-06-03. Planet ställde sig på näsan vid uppkörning.
Till CFM 1931-06-04. Flygplanet översett utan anmärkning. Ny propeller.
Formation 1931-06-05
Till CFM 1931-06-13. Diverse smärre justeringar
Formation 1931-06-16

Haveri 1931-07-09. Under storm blåste flygplanet omkull, varvid undervingen i vänstra ändan söndrades, och ställde sig därefter på näsan.

Ny undervinge monterad 1931-07-12

Haveri 1931-07-22 vid landning.

Förråd 1931-07-31.
Till CFM 1931-08-25. Reparation. Flygplanet omnumrerat
Numrerat 1375 enligt skrivelse FS, TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Överlämnat till F 1 1931-12-15
Formation 1932-02-05
1932-02-22 Bombupphängningsanordning, strålkastare, andningsapparater, fotplatta för bombsikte, höjdmäta-re typ Paulin, radio m/27 samt talrörsanordn inmonterat
F 1 detachement Bofors 1932-02-29
F 1 formations 1932-03-19
Överlämnat till F 3 1932-08-17
Numrerat 3375
Formation 1932-08-18
Till CFM 1932-09-02. Diverse smärre justeringar
Formation 1932-09-06
Till CFM 1932-09-14. Diverse smärre justeringar
Formation 1932-09-15
Förråd 1932-10-07
Till CFM 1932-10-17. Diverse arbeten
Formation 1932-10-20
Till CFM 1932-11-21. Översyn. Motor typ BJ VI nr 6446
Förråd 1932-12-13
Överlämnat till F 1 1933-02-06 som lån
Verkstad 1933-03-08. Reparation av avgassamlaren. Duken reparerad på kroppen och vingarna. Nya amortis-sörer för sporren.
Återlämnat till F 3 1933-03-17. Förråd
Till CFM 1933-03-29. Radiomontage m/27/32 monterat och viss översyn.
Formation 1933-04-18

Haveri 1933-07-05. Vid landning tog undervingen i marken och bröts å ena sidan vid stöttfästena.

Undervingen utbytt 1933-07-10

Haveri 1933-08-21

Till CVM 1933-08-22. Reparation. Motor typ BJ VI nr 6473 inmonterad
Formation 1933-12-03
Till CVM 1934-06-19. Mindre översyn.
Formation 1934-07-13
Till CVV 1934-07-25. Hjullandningsstället utbytt mot flottörlandningsställ.
Formation 1934-07-30
Till CVV 1934-10-01. Flottörlandningsstället utbytt mot hjullandningsställ.
Formation 1934-10-09
Till CVM 1934-10-19. Motorbyte och mindre översyn. Motor typ BJ VIA nr 6445 inmonterad
F 3 förråd 1934-11-21
Formation 1935-01-25
Förråd 1935-04-01
Till CVM 1935-05-13. Svetsning av motorfundamentet, höger sida. Motorn varit urmonterad.
Formation 1935-05-17
Till CVV 1935-07-27. Montering av sjölandningsställ.
Formation 1935-08-08

Haveri 1935-08-20 vid Karlsborg
Motor: BJ VI nr 6445
Besättningen ff furir M Almqvist, fs löjtnant John Lindgren oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning av flygplanets hastighet och styrbarhet.
Kollision mellan fpl nris 3375 och 3376 vid ilandläggning med det förstnämnda.
Skador flygplan: Propellern sönderslagen.
Beräknad reparationskostnad 300:- kr

1935-09-06. Flottörlandningsställ utbytt mot hjullandningsställ
Förråd 1935-10-10
Till CVM 1935-12-04. Motorbyte. Motor typ My VI A nr 6451 inmonterad. Fpl ommärkt och omnumrerat
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-13
Registreringsnummer 375 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
F 3 förråd 1936-04-22
Formation 1936-05-16

Bild

Förråd 1936-10
Till CVM 1936-12-09. Liten översyn och motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6473 inmonterad
F 3 förråd 1937-02-08
Formation 1937-04-22
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Till CVM; 1937-08-24. Undersökning av propellern
F 3 förråd 1937-10-17
Till CVM 1938-01-29; liten översyn, motorbyte. Motor typ BJ VIA nr 6446 inmonterad
F 3 förråd 1938-04-20
Överlämnat till F 1 1938-06-01 som lån
Återlämnat till F 3 1938-08-28
F 3 förråd 1938-08-29
Till CVM 1938-08-31
F 3 förråd 1938-09-17
Överlämnat till F 5 1938-10-15 som lån
F 5 förråd 1938-10-15
Lån jml fo 75/1938 från den 1/12. Placerat vid FKS fr.o.m. den 15/10 på grund av bristande hangarutrymme vid F 3.
F 5 formation 1938-11-30
Verkstad 1939-04-24; liten översyn, motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6346 inmonterad
Formation 1939-05-16
Återlämnat till F 3 1939-05-16. Förråd
Formation 1939-06-09
Dimbildare monterad 1939-09-13
Dimbildare urmonterad 1939-09-19
Märkning 3-75 (1939-12)
Förråd 1940-01-24
Verkstad 1940-02-02; stor översyn. Motor typ BJ VIA nr 6453 inmonterad
Förråd 1940-05-16
Formation 1940-05-27
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 3-75
Förråd 1940-11-01
Verkstad 1940-12-05; liten översyn. Motor typ BJ VIA nr 6449 inmonterad
Förråd 1941-02-06
Formation 1941-02-11

Bild

Förråd 1941-04-19
Formation 1941-04-28
Förråd 1941-10-24
Formation 1941-11-18
Verkstad 1942-02-11; liten översyn
Överlämnat till F 6 1943-12-07 med motor typ BJ VI nr 6355
Överlämnat till F 10 1944-03-17

Haveri 1944-05-29
Motor: BJ VI nr 6317
Orsak till haveri: Kollision i luften och på marken.
Skador flygplan: Skador å höger undervinge.

Kasserat 1945-04-30. Till flj förfogande för instruktionsändamål, radiomateriel till CVV för kassation.
Bengt Ekbladh

Re: S 6 nr 475, 375, 1375, 3375, 375

Inlägg av Bengt Ekbladh »

S 6 nr 475, 375, 1375, 3375, 375
…..
Haveri 1944-05-29 Motor: BJ VI nr 6317
Orsak till haveri: Kollision i luften och på marken.

Det var mellan S 6 375 och J 20 2335
Skador flygplan: Skador å höger undervinge.
Allt kostade 35000:-….enl Kra skador höger vinge och undervinge

Kasserat 1945-04-30. Till flj förfogande för instruktionsändamål, radiomateriel till CVV för kassation.
Det sägs oxså.."Uppbränd/Brandövning !
Skriv svar

Återgå till "S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E"