Finsk Hurricane såld till Sverige 1945
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1782
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Finsk Hurricane såld till Sverige 1945
Hej alla,
Enligt en kontakt i vårt östra grannland såldes en finsk Hurricane Mk.I, HC-454, till ett svenskt företag (AB Treona) i januari 1945. Förutsättningen för att affären skulle gå lås var att Allied Control Comission skulle godkänna den. Detta hände dock inte och HC-454 kom därefter istället att skrotas. Flygplanet var relativt nyöversett.
Någon som vet mer?
Enligt en kontakt i vårt östra grannland såldes en finsk Hurricane Mk.I, HC-454, till ett svenskt företag (AB Treona) i januari 1945. Förutsättningen för att affären skulle gå lås var att Allied Control Comission skulle godkänna den. Detta hände dock inte och HC-454 kom därefter istället att skrotas. Flygplanet var relativt nyöversett.
Någon som vet mer?
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1782
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Byt sida för AB - Treona AB. Det företaget i Aneby tror jag inte var verksamt då.Bengt Ekbladh skrev:Intressant!
Du menar AB Treona i Aneby?
Flygvapnet var knappast 1944/45 intresserade av en enstaka Hurricane, tillverkad 1939/40. Detta är nog snarare frågan Svensk Flygtjänst som letade snabbare målflygplan. 1944 köpte Flygtjänst ett antal flygplan i Finland som sedermera kom att reg i SE-AN-serien. Misstänker att denna Hurricane från början också kanske vara avsedd att hamna där..?Bengt Ekbladh skrev: Inget svar men, :: inga misstankar att FV skulle vara inblandad?
Bulvan?
Fv var ju på jakt – plans ”sökning” (Mustang , Spitfire , Hurricane)
Istället kom Flygtjänst köpa ett antal gamla J 11or. De första tre formellt den 9 april 1945.
Inte exakt, med en bit in i 1945 är en skaplig gissning...dock ej längre än april, beroende på vad som nämndes precis rörande J 11.Bengt Ekbladh skrev: Vet du när avslaget kom?
Hej!
Du har naturligtvis helt säkert rätt..
>In 1943 Hurricanes I were total old and not full servicable.>
Fi Fv fick/köpte ju 12 st varav 2 hav. under lev.1940
HC-451--462
OH-IPD, became HU454, later HC-454
HC-454, retired Jan 2, '50. Total flight time 165h 55 min. One victory
Sen hade man 1 st (3???) Hurricanes Mark II
The next 13-en or 11-th Hurricane was in fact a total hybrid made from 2 others Hurricanes Mark II, captured from Soviet (ex-VVS planes) in 1942-43. In fact (leter HC-465) was captured by Finns about 16 February 1942 (it was Mark IIA most probably from 760. IAP -
probably never flown, ex Soviet AF SOV Z2585
HC-465
Captured 28.11.1942 (from the Soviets). Last flown 31.05.1944. Retired 08.10.1944. Total flight time 18 h 40 min.
(obs :captured about 16 February 1942 ELLER 28.11.1942 )
Hur många fanns kvar I början av 1945 tro.??
Svensk Flygtjänst ”borde” väl var ute efter fler än ett fpl. med hänsyn till bla reservdelar o samordning?
>>1944 köpte Flygtjänst ett antal flygplan i Finland som sedermera kom att reg i SE-AN-serien.>>
Vilka då?
Detta svenska intresse verkar ju intressant
Bengt
Du har naturligtvis helt säkert rätt..
>In 1943 Hurricanes I were total old and not full servicable.>
Fi Fv fick/köpte ju 12 st varav 2 hav. under lev.1940
HC-451--462
OH-IPD, became HU454, later HC-454
HC-454, retired Jan 2, '50. Total flight time 165h 55 min. One victory
Sen hade man 1 st (3???) Hurricanes Mark II
The next 13-en or 11-th Hurricane was in fact a total hybrid made from 2 others Hurricanes Mark II, captured from Soviet (ex-VVS planes) in 1942-43. In fact (leter HC-465) was captured by Finns about 16 February 1942 (it was Mark IIA most probably from 760. IAP -
probably never flown, ex Soviet AF SOV Z2585
HC-465
Captured 28.11.1942 (from the Soviets). Last flown 31.05.1944. Retired 08.10.1944. Total flight time 18 h 40 min.
(obs :captured about 16 February 1942 ELLER 28.11.1942 )
Hur många fanns kvar I början av 1945 tro.??
Svensk Flygtjänst ”borde” väl var ute efter fler än ett fpl. med hänsyn till bla reservdelar o samordning?
>>1944 köpte Flygtjänst ett antal flygplan i Finland som sedermera kom att reg i SE-AN-serien.>>
Vilka då?
Detta svenska intresse verkar ju intressant
Bengt
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1782
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Inte omöjligt, men inget jag vet något om.Bengt Ekbladh skrev: OH-IPD, became HU454, later HC-454
HC-454, retired Jan 2, '50. Total flight time 165h 55 min. One victory
Svensk Flygtjänst ”borde” väl var ute efter fler än ett fpl. med hänsyn till bla reservdelar o samordning?
Bl a två Cessna Airmaster, sedermera SE-ANO och -ANP. Det var frågan om typer som inte kunde klassas som stridsflygplan. Andra firmor - antagligen med Flygtjänsts hjälp (och/eller Björkwallsflyg) - importerade ytterligare flygplan. Se vidare FR A-registret.Bengt Ekbladh skrev: >>1944 köpte Flygtjänst ett antal flygplan i Finland som sedermera kom att reg i SE-AN-serien.>>
Vilka då?
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1782
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Bakom Treona AB fanns Dir. Ingvar Bergengren, det vill säga en rätt känd bilhandlare i Stockholm, t/a AB Ingvar Bergengren. Vad det gäller flyganknytning så låg Sverige-agenturen för Ercoupé efter kriget i det sistnämnda bolaget.
Vad vet vi mer om Ingvar Bergengren och hans "flygaffärer"? Koppling till Aero-Service/Ostermans?
Vad vet vi mer om Ingvar Bergengren och hans "flygaffärer"? Koppling till Aero-Service/Ostermans?