Typ: Fokker C.V-D
Tillverkare: Nederlandse Vliegtuigenfabriek, Amsterdam
Tillverkningsnummer 5140
Numrerat 354
Levererat till F 3 1929-08-05. Motor typ BJ VI nr 6449
Förråd F 3 1929-08-05.
C.F.M. 1929-08-08. Kompletteringsarbeten
I tjänst 1929-08-14
Godkänt 1929-08-26 som J 3A
C.F.M. 1929-09-10. Översyn och utrustning
I tjänst 1929-09-14
Haveri 1929-09-26 vid L. Ladugården, Nyköping,
Ff furir Claes Burén, fs löjtnant Arne Åberg
Förråd 1929-10-01
C.F.M. 1929-11-01. Reparation. Motor typ BJ VI nr 6445 inmonterad.
I tjänst 1930-03-27
C.F.M. 1930-05-19. Diverse smärre justeringar
I tjänst 1930-05-22
C.F.M. 1930-05-23. Meteorografbeslag monterade.
I tjänst 1930-05-26
C.F.M. 1930-08-08. Diverse smärre justeringar
I tjänst 1930-08-12
C.F.M. 1930-08-19
I tjänst 1930-08-26
C.F.M. 1930-10-07. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6309 inmonterad.
Överlämnat till F 5 1931-02-24
I tjänst 1931-02-26
Verkstad 1931-02-27. Inmontering av talrörsanordning samt sele, visare och ratt för stabilisatorinställning i baksits.
I tjänst 1931-03-02
Haveri 1931-03-09
Total flygtid: 226 tim 18 min.
Motor typ BJ VI nr 6309
Total gångtid: 528 tim 44 min
Ff löjtnant O.R. Carlgren (lärare) oskadad. Elev ?
Skador fpl
Vänster undervinge genomslagen av skida i höjd med trampfanéret. Fanéret skadat å vingens undersida i höjd med tredje sprygeln. Landningsstället: Bakre distansaxeln knäckt, vänster bakre ben böjt samt bygeln tillbockad å undersidan. Vänster sarg å övervingen något tryckt.
Motorn översänd till C.F.M. för skadornas fastställande.
Ungefärlig kostnad för materielens iståndsättande: Flygplan kr 1.300:-
Ur protokoll:
Löjtnant Carlgren anförde i huvudsak följande:
övningsprogrammet med J 3A omfattade landningsövningar samt avancerad flygning;
eleven först fick göra spin;
han (Carlgren) därefter demonstrerade halvroll åt vänster och gav eleven order om detsamma;
maskinen därvid trots fullt tillbakaförd höjdspak var svår att få upp ur pikén; (hastigheten uppgick härvid till c:a 280 km/tim.)
då upptagningen var nästan fullbordad, högra inre skidan slog upp med främre spetsen mot inre vingstöttan;
vänsterskidorna förmodligen i ett tidigare skede ställt sig med främre spetsarna nedåt och orsakat svårigheten att få upp maskinen;
flygplanet under landningen, vid vilken endast högre yttre skidan stod normalt, då vänster landningsställsbygel skar ned i snön, svängde svagt åt vänster och sakta ställde sig på nosen.
Uppläst och vidkänt:
O.R. Carlgren
Löjtnant
Löjtnant Jacobsson anförde i huvudsak följande:
att när flygplanet kom in för att landa, vänstra yttre skidan var vänd helt om med glidytan uppåt, vänstra inre skidan stod vertikalt med bakspetsen nedåt, högra skidan normalt.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att under den utförda manövern (halvroll) vänsterskidorna på grund av centrifugalkraft och luftkrafter pressats ned så kraftigt, att stoppwirerna brustit, varefter amortisörerna glidit ur sina klammor;
att stoppwiren icke synas hava varit beräknade för de påfrestningar, som uppstå vid avancerad flygning;
att haveriet vid landningen förorsakats av, att skidorna intagit felaktigt läge.
Anledningen till bakre stoppwiren å högra inre skidan brustit, har icke kunnat utrönas.
Kårchefens yttrande och beslut:
Haveriet synes hava föranletts av för svag konstruktion å skidornas stoppwirar. Föraren frikännes från ansvar.
Avancerad flygning förbjudes tillsvidare med typ J 3A försedd med skidor.
Verkstad 1931-03-09
Undervingen har varit nedmonterad. Motorn har varit på CFM för översyn. Landningsstället reparerat. Nya amortisörer. Reparation av 1 st hjul. 1 st nytt oljerör och ändring av det gamla i enlighet med FS meddelande. 1 st nytt talrör. Höger bakre vingstötta riktad. Utbyte av sporrskopa.
I tjänst 1931-05-19
Verkstad 1931-08-01.
I tjänst 1931-08-04
Verkstad 1931-08-22. Motorn urmonterad och översänd till CFM för översyn.
Motor nr 6309 efter översyn åter inmonterad.
Typbeteckningen ändrad till S 6A jml CFV skrivelse nr H.152 daterad 1931-10-09
I tjänst 1931-10-14.
Överlämnat till F 3 1931-11-01
Överlämnat till Stabens Flygavdelning 1931-11-19.
Numrerat till 6354
Haveri 1931-12-13 vid Barkarby.
Motor typ BJ VI nr 6309
Ff löjtnant Björn Bjuggren räddade sig med fallskärm. Passagerare direktör Axel Åkerman omkom
Kasserat 1932-04-29 med motor typ BJ VI nr 6309
J 3A nr 354, S 6A nr 6354
I tjänst 1928-1931
Antal i Flygvapnet: 3 st J 3, 6 st J 3A och 7 st J 3B
Benämndes populärt "Lilla Fokkern"
Antal i Flygvapnet: 3 st J 3, 6 st J 3A och 7 st J 3B
Benämndes populärt "Lilla Fokkern"
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: J 3A nr 354, S 6A nr 6354
Inlägg av Bengt Ekbladh »
J 3A nr 354, S 6A nr 6354
…
Haveri 1931-12-13 vid Barkarby.
…
Fpl startade med lt Björn Bjuggren som ff och direktör Axel Åkerman medföljde som passagerare. Omedelbart efter start från Barkarby började motorvarvtalet att sjunka. Vinden var hård och byig när ff på 50 m höjd svängde för att åter landa mot vinden. I detta läge vek sig fpl och störtade från 20 m höjd med motorn och vänster vinge först. Direktör Åkerman omkom medan ff skadades. Orsaken till motorstörningen var att en plugg av tätningsmedel (Hermetic) delvis strypt bränsletillförseln.
https://svfplhist.home.blog/j-3-s-6-sammanstallning/
…
Haveri 1931-12-13 vid Barkarby.
…
Fpl startade med lt Björn Bjuggren som ff och direktör Axel Åkerman medföljde som passagerare. Omedelbart efter start från Barkarby började motorvarvtalet att sjunka. Vinden var hård och byig när ff på 50 m höjd svängde för att åter landa mot vinden. I detta läge vek sig fpl och störtade från 20 m höjd med motorn och vänster vinge först. Direktör Åkerman omkom medan ff skadades. Orsaken till motorstörningen var att en plugg av tätningsmedel (Hermetic) delvis strypt bränsletillförseln.
https://svfplhist.home.blog/j-3-s-6-sammanstallning/
Återgå till "J 3, Fokker C.V-D"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier