Hej, har en fråga angående 37907 , vilken här finns på bild här och här.
På bilden från airliners.net anges individen som en SF 37, men på bilden från airport-data.com, anges den som SH 37. På båda bilderna ses visserligen den kamera som återfinns på just SF 37.
I Sven Stridsbergs bok "Viggen", finns det tre individer som haft anropssignal 7-45, två AJ 37 (37045 och 37093), och en SH 37 (37907). 37907 är det flygplansnummer som anges på båda bilderna i länkarna ovan. Är det endast en temporärt anropssignal individen fått, och som saknas i Stridsbergs sammanställning? Och är det en SF 37 eller en SH 37 på bilden? Och är det verkligen 37907 som är på bilderna?
37907, SH 37
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1276
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: 37907, SH 37
Flygplanet på bilderna ser ut som en SF 37.
Om detta är individ 37907 så är den en SH 37. Svårt att läsa.
SH 37:orna hade nummer 37900-37927 och SF 37 mellan 37950-37977.
Nu är det så att F 7 hade en SH 37 nr. 37907 som var märkt F7-45.
Det troliga är att man har bytt nos på denna och ställt ut den på flygdagen som en SF 37 för att kunna visa fram.
Om detta är individ 37907 så är den en SH 37. Svårt att läsa.
SH 37:orna hade nummer 37900-37927 och SF 37 mellan 37950-37977.
Nu är det så att F 7 hade en SH 37 nr. 37907 som var märkt F7-45.
Det troliga är att man har bytt nos på denna och ställt ut den på flygdagen som en SF 37 för att kunna visa fram.
Re: 37907, SH 37
SH 37 vid F7 hade koderna:
37902-06,
37903-07
37904-08 ,...(.och 37908 enl Stridsberg)?
37906 troligen -09
37905-15
37907 -45
Om SH 37 ,37902 F7-06 ( säger Viggen// Sven Stridsberg ) :
F7-06....prov SF-nos....AJSH mod 19951114.
Bild av 37902 F7-06 finns i Saab 37 Viggen// Nordic Airpower nr.5 sid 105..texten säger::
>>One of the early SH 37 operated by F7 was fitted with an interim SF 37 nose to give pilots the possibility to experience the aerodynamic characteristics of the reccenose before deliveries of SF 37s had commenced.
This involved SH 37 37902 F7-06 which is pictured at Såtenäs with SF 37 photo-recce nose 8/ 1975 and with SH radar-recce nose in 7/1976.
Bild av SH 37907 F7-45 från 7/1976 finns, här med ”vanlig” SH-nos.
Tillägg:
Bild av SH 37 37907 F7-45 Med SF-nos
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3 ... 188408.jpg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3 ... _37_Viggen
Nu skall det även sägas att frågan varit upp förr antingen här på forumet (eller ”gamla forumet”) och / eller i SFT.
Har för mig att man då sa att det var ett ”fake” vid någon flygdag , för att Luras med fpl-fotograferna och kalenderbitarna.
Minns dock inte koden eller serienummret.
Någon annan har säkert detta i minne eller ?
37902-06,
37903-07
37904-08 ,...(.och 37908 enl Stridsberg)?
37906 troligen -09
37905-15
37907 -45
Om SH 37 ,37902 F7-06 ( säger Viggen// Sven Stridsberg ) :
F7-06....prov SF-nos....AJSH mod 19951114.
Bild av 37902 F7-06 finns i Saab 37 Viggen// Nordic Airpower nr.5 sid 105..texten säger::
>>One of the early SH 37 operated by F7 was fitted with an interim SF 37 nose to give pilots the possibility to experience the aerodynamic characteristics of the reccenose before deliveries of SF 37s had commenced.
This involved SH 37 37902 F7-06 which is pictured at Såtenäs with SF 37 photo-recce nose 8/ 1975 and with SH radar-recce nose in 7/1976.
Bild av SH 37907 F7-45 från 7/1976 finns, här med ”vanlig” SH-nos.
Tillägg:
Bild av SH 37 37907 F7-45 Med SF-nos
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3 ... 188408.jpg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3 ... _37_Viggen
Nu skall det även sägas att frågan varit upp förr antingen här på forumet (eller ”gamla forumet”) och / eller i SFT.
Har för mig att man då sa att det var ett ”fake” vid någon flygdag , för att Luras med fpl-fotograferna och kalenderbitarna.
Minns dock inte koden eller serienummret.
Någon annan har säkert detta i minne eller ?
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 06 nov 2014, 22:58
Re: 37907, SH 37
Tack för alla kommentarer i frågan. Hittade ett inlägg på Facebook i gruppen Saab 37 Viggen, där man diskuterat samma bilder, och citerar tre inlägg i tråden från den 10 januari 2015
37907
SH 37
Typ SAAB 37 Viggen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 37.907
Till F 7 kod 7-45, och senare till F 13 kod 13-45, 13-13
Flygplanet havererade 1977.03.11 nordväst om Ölands norra udde.
Arto Hellgren sköt ut sig efter motorbortfall p.g.a att en del av en värmesköld hade gått in i HT-rotorn.
Fotot är taget 1976 på Farnborough. Vid den tidpunkten var inga SF levererade. Dock flög SH 37 (Där bland 37907 F 7-45) på F 7 i väntan på att "det nya" Martin Röd skulle bli uppsatt i Norrköping. De första SF levererades direkt till F 13 1977 och gjorde inga mellanspel på F 7. Därav skulle jag säga att vi på bilden har 37907 (alltså SH) med SF-nos
just -907 gick bara dagarna efter hemkomsten till F:T för diverse prover, varefter kärran överlämnades till F 13
Så får nog se det som svaret. Dvs att 37907 under en tid var försedd med en SF-nos!Det är men stor sannolikhet en SH37 som fått kameranos i väntan på sin radar som ni alla skriver ovan. Kikar man på bilder på högersidan av flygkroppen så saknas bulan för kamerasiktet vilket gör klart att det ej är en ren SF37. Denna individ kraschade sedan 1977 i havet. Roboten är nog hängd för utställningen men har inget kablage draget för att faktiskt vara operativ, detta kan man läsa sig till i de olika Viggenböckerna.
37907
SH 37
Typ SAAB 37 Viggen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 37.907
Till F 7 kod 7-45, och senare till F 13 kod 13-45, 13-13
Flygplanet havererade 1977.03.11 nordväst om Ölands norra udde.
Arto Hellgren sköt ut sig efter motorbortfall p.g.a att en del av en värmesköld hade gått in i HT-rotorn.
Re: 37907 SH 37
37907 SH 37
Typ SAAB 37 Viggen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 37.907
Till F 7 kod 7-45, och
senare till F 13 kod 13-45, 13-13
Flygplanet havererade 1977.03.11 nordväst om Ölands norra udde.
Arto Hellgren sköt ut sig efter motorbortfall p.g.a att en del av en värmesköld hade gått in i HT-rotorn.
Skrev DeltaDraken
...
FRÄD om sökningen::
"77-03-10 Jn, Pto Q? (Hkp 3)
I samband med transportflygning F17 - F13 - Berga - F15 - F4, kontaktades vi av Tl F13 vid landning F13. Föraren hade hoppat ur en S37 söder Västervik. Efter tankning kom besked från Cefyl att vi skulle starta mot BN 4030. Start F13 kl 1515. Vid passage av Eds Bruk förstod vi att föraren tagits upp av hkp 4 från Visby. Vi fick via Rockan order att fortsätta för att om möjligt lokalisera nedslagsplatsen. Vid framkomsten till området kunde vi, tillsammans med en SK 50 ur F13 observera en oljefläck på vattnet. Hkp 4 återkom till området och utmärkte vraket med en boj. Vi återgick till F13 där vi landade kl 1655. Flygtid? "
..
ff R/Kn Arto A. Hellgren (GFSU:Ä) kotskada.
Det var 2:a ggn för Hellgren....förra var 65-08-25 med S 32C 32904 F11-04 sv Hallsberg....koll med antennmast
Typ SAAB 37 Viggen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 37.907
Till F 7 kod 7-45, och
senare till F 13 kod 13-45, 13-13
Flygplanet havererade 1977.03.11 nordväst om Ölands norra udde.
Arto Hellgren sköt ut sig efter motorbortfall p.g.a att en del av en värmesköld hade gått in i HT-rotorn.
Skrev DeltaDraken
...
FRÄD om sökningen::
"77-03-10 Jn, Pto Q? (Hkp 3)
I samband med transportflygning F17 - F13 - Berga - F15 - F4, kontaktades vi av Tl F13 vid landning F13. Föraren hade hoppat ur en S37 söder Västervik. Efter tankning kom besked från Cefyl att vi skulle starta mot BN 4030. Start F13 kl 1515. Vid passage av Eds Bruk förstod vi att föraren tagits upp av hkp 4 från Visby. Vi fick via Rockan order att fortsätta för att om möjligt lokalisera nedslagsplatsen. Vid framkomsten till området kunde vi, tillsammans med en SK 50 ur F13 observera en oljefläck på vattnet. Hkp 4 återkom till området och utmärkte vraket med en boj. Vi återgick till F13 där vi landade kl 1655. Flygtid? "
..
ff R/Kn Arto A. Hellgren (GFSU:Ä) kotskada.
Det var 2:a ggn för Hellgren....förra var 65-08-25 med S 32C 32904 F11-04 sv Hallsberg....koll med antennmast