Vilken Sk 61:a gäller detta?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Vilken Sk 61:a gäller detta?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Vilken Sk 61:a gäller detta?
...FRÄD:s rapport.
"93-05-28 Las, Kr, Wb, Ejd, Mattson Q91
Lyft av en SK 61, som nödlandat två km från Ba 29 början på F5, Ljungbyhed.
Fpl var helt intakt utom en skuren motor. Lyftband var anbringade i vardera vinge samt motorinfästningen.
Vid upplyftning hängde fpl snyggt med något “nos ner“ vilket medförde en lugn hemtransport utan konstigheter.
30 m lyftband användes och vinden gjorde att rotorvinden ej påverkade hänglasten.
Fpl avlämnades utanför tekniska enheten på F5, Ljungbyhed. Flygtid, lyft 15 min. /Wb
...
http://home.swipnet.se/nv/uppron.html
...
Som sagt vilken Bulldog?,,,samt hur gick det sen?
…(.obs nödlandningen kan ju skett någon dag tidigare?)
Användarens profilbild
Henrik Bergman
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: Vilken Sk 61:a gäller detta?

Inlägg av Henrik Bergman »

61009
Haveri 930510.
Finns idag hos Klas Andersson, Götene


Med vänlig hälsning
Henrik Bergman
Stig Jarlevik
Inlägg: 238
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: Vilken Sk 61:a gäller detta?

Inlägg av Stig Jarlevik »

Vad jag förstår så klassades flygplanet senare som totalhavererat.

Det rimmar ju lite dåligt med okulärbesiktningen som helikopterbesättningen från F 17 gjorde.
Fanns det dolda skador eller ville man inte längre pengar på en ny motor?

Hälsningar
Stig
Bengt Ekbladh

Re: Vilken Sk 61:a gäller detta?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"