18335
T 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 17 1948-05-28
Godkänt 1948-06-08
Totalhaveri 1949-06-02 i Östersjön syd Ronneby hamn. Kollision med T 18B nr 18299.
Besättningen, ff furir J Bertil Gunnarsson (GFSU:2), fsig furir Nils G Fröjd (FFSU) omkom.
Kasserat 1949-07-12 med motorer typ DB 605 nr 2599, 2627
18335 T 18B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 18335 T 18B
Haveri med 18335 & 18299
Den 2 juni 1949 övades bombfällning mot bombmålet utanför Gökalv. Det var 1 div som övade. Flygplan 18335 hade gjort sju dykningar mot målet och kom in på bombvarvet när fpl 18299 kom. 18335 var försenad i starten men kom nu in i varvet och anmälde sig med en fråga om målet var klart. Samtidigt fick 18299 klartecken att komma in, men kunde inte upptäckas från mätstationen. 18335 hade svängt tillbaka och till väster om målet. 18299 meddelade att han dyker mot målet. Då skedde en kollision mellan de båda flygplanen. Bägge besättningarna omkommer.
Kollisionen skedde på 1600 meters höjd och den huvudsakliga orsaken var att 18299 påbörjat dykövningen utan att veta var 18335 fanns. Besättningarna i båda flygplanen hade brustit i uppmärksamheten.
18299 återfanns på 14 meters djup, söndertrasad men samlat. Besättningen satt fastspända i flygplanet.
18335 återfanns efter en veckas sökande. 30 m väst-sydväst Slånakullen. Flygkroppens bakre del och stjärtparti saknades och har inte återfunnits. Motorerna hade skilts från flygplanet som låg på 18 meters djup. Föraren satt fastspänd i flygplanet medan signalisten gjort ett försök att lämna det. Han återfanns den 5 juni i en vik vid Vieryd, 5 km från nedslagsplatsen.
(Mer om detta kan ni läsa i Bredåkrabladet 2/2013)
http://www.quintus72.se/31285284
Den 2 juni 1949 övades bombfällning mot bombmålet utanför Gökalv. Det var 1 div som övade. Flygplan 18335 hade gjort sju dykningar mot målet och kom in på bombvarvet när fpl 18299 kom. 18335 var försenad i starten men kom nu in i varvet och anmälde sig med en fråga om målet var klart. Samtidigt fick 18299 klartecken att komma in, men kunde inte upptäckas från mätstationen. 18335 hade svängt tillbaka och till väster om målet. 18299 meddelade att han dyker mot målet. Då skedde en kollision mellan de båda flygplanen. Bägge besättningarna omkommer.
Kollisionen skedde på 1600 meters höjd och den huvudsakliga orsaken var att 18299 påbörjat dykövningen utan att veta var 18335 fanns. Besättningarna i båda flygplanen hade brustit i uppmärksamheten.
18299 återfanns på 14 meters djup, söndertrasad men samlat. Besättningen satt fastspända i flygplanet.
18335 återfanns efter en veckas sökande. 30 m väst-sydväst Slånakullen. Flygkroppens bakre del och stjärtparti saknades och har inte återfunnits. Motorerna hade skilts från flygplanet som låg på 18 meters djup. Föraren satt fastspänd i flygplanet medan signalisten gjort ett försök att lämna det. Han återfanns den 5 juni i en vik vid Vieryd, 5 km från nedslagsplatsen.
(Mer om detta kan ni läsa i Bredåkrabladet 2/2013)
http://www.quintus72.se/31285284
Re: 18335 T 18B
18335 T 18B
...
Om Totalhaveriet 1949-06-02 i Östersjön syd Ronneby hamn. Kollision med T 18B nr 18299.
…
Totalhaveri 490602 i Östersjön S Ronneby hamn. Kollision med fpl 18299. Se händelseförlopp fpl 18299. Fpl 18335 återfanns efter en vecka 30 m VSV Slånakullen. Flygkroppens bakre del och stjärtparti har inte återfunnits. Motorerna hade skilts från fpl som låg på 18 m djup. Ff satt fastspänd i fpl medan signalisten har lämnat fpl och återfanns den 5 juni i en vik vid Vieryd, 5 km från nedslagsplatsen. Besättningen, ff (fu J Bertil Gunnarsson, GFSU:2) och fsig (fu Nils G Fröjd, FFSU) omkom. (SFF)
...
Om Totalhaveriet 1949-06-02 i Östersjön syd Ronneby hamn. Kollision med T 18B nr 18299.
…
Totalhaveri 490602 i Östersjön S Ronneby hamn. Kollision med fpl 18299. Se händelseförlopp fpl 18299. Fpl 18335 återfanns efter en vecka 30 m VSV Slånakullen. Flygkroppens bakre del och stjärtparti har inte återfunnits. Motorerna hade skilts från fpl som låg på 18 m djup. Ff satt fastspänd i fpl medan signalisten har lämnat fpl och återfanns den 5 juni i en vik vid Vieryd, 5 km från nedslagsplatsen. Besättningen, ff (fu J Bertil Gunnarsson, GFSU:2) och fsig (fu Nils G Fröjd, FFSU) omkom. (SFF)
Re: 18335 T 18B
18335 T 18B
Om haveriet se ..sid 5-10
http://doczz.net/doc/6949716/bredåkrabladet-nr-2-2013
….
Ja som synes ser adressen stympad ut...
Åtgärd::
Ta kopia på den ändå , klistra in den på webbläsaren och sök...
Nu kan du läsa ..sid 5-10
Om haveriet se ..sid 5-10
http://doczz.net/doc/6949716/bredåkrabladet-nr-2-2013
….
Ja som synes ser adressen stympad ut...
Åtgärd::
Ta kopia på den ändå , klistra in den på webbläsaren och sök...
Nu kan du läsa ..sid 5-10
Re: 18335 T 18B
Har stjärtpartiet återfunnits i modern tid?