Flygbolagens ålder? SAS 90 år? SAS 62år?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Flygbolagens ålder? SAS 90 år? SAS 62år?
Ang flygbolags ålder:
Man läser med stort intresse om de olika flygbolagens ålder och historia.
Idag är det "poppis" att måla sina plan i Retro-logo vilket i och för sig är både trevligt och intressant.
Någon frågade mig om inte SAS egentligen är ett av världen äldsta bolag.
Vad svarar man på det? Ska man se till den danska delen av SAS DDL (Det Danske Luftfartselskab A/S) så grundades de ju redan 29 okt-1918 och i så fall skulle SAS varit 90 år i år!
DDL gick ju upp i SAS 1946 då den egentliga "födelsedagen" för dagens SAS.
Tar man t.ex.SCADTA (5 dec-1919) i Columbia blev de ju Avianca som räknas till världens äldsta bolag.
KLM bär dock fortfarande sitt ursprungsnamn och fyller 90 år den 7 oktober-1919. Strongt!
Så vad tycker forumet , SAS 90 eller 62 år:-)) ??
Fly low and slow!
Hans SFF-Småland
DDL,s första flygplan Friedrichshafen FF49C.
(inlagd av webbmaster)
Man läser med stort intresse om de olika flygbolagens ålder och historia.
Idag är det "poppis" att måla sina plan i Retro-logo vilket i och för sig är både trevligt och intressant.
Någon frågade mig om inte SAS egentligen är ett av världen äldsta bolag.
Vad svarar man på det? Ska man se till den danska delen av SAS DDL (Det Danske Luftfartselskab A/S) så grundades de ju redan 29 okt-1918 och i så fall skulle SAS varit 90 år i år!
DDL gick ju upp i SAS 1946 då den egentliga "födelsedagen" för dagens SAS.
Tar man t.ex.SCADTA (5 dec-1919) i Columbia blev de ju Avianca som räknas till världens äldsta bolag.
KLM bär dock fortfarande sitt ursprungsnamn och fyller 90 år den 7 oktober-1919. Strongt!
Så vad tycker forumet , SAS 90 eller 62 år:-)) ??
Fly low and slow!
Hans SFF-Småland
DDL,s första flygplan Friedrichshafen FF49C.
(inlagd av webbmaster)
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Flygbolagens ålder? SAS 90 år? SAS 62år?
Ursäkta , KLM fyller naturligtvis 90 år i oktober 2009!Hans O. Sandström skrev:Ang flygbolags ålder:
Man läser med stort intresse om de olika flygbolagens ålder och historia.
Idag är det "poppis" att måla sina plan i Retro-logo vilket i och för sig är både trevligt och intressant.
Någon frågade mig om inte SAS egentligen är ett av världen äldsta bolag.
Vad svarar man på det? Ska man se till den danska delen av SAS DDL (Det Danske Luftfartselskab A/S) så grundades de ju redan 29 okt-1918 och i så fall skulle SAS varit 90 år i år!
DDL gick ju upp i SAS 1946 då den egentliga "födelsedagen" för dagens SAS.
Tar man t.ex.SCADTA (5 dec-1919) i Columbia blev de ju Avianca som räknas till världens äldsta bolag.
KLM bär dock fortfarande sitt ursprungsnamn och fyller 90 år den 7 oktober-1919. Strongt!
Så vad tycker forumet , SAS 90 eller 62 år:-)) ??
Fly low and slow!
Hans SFF-Småland
DDL,s första flygplan Friedrichshafen FF49C.
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4b/FF49.jpg[img][/img]
Blev ocks något fel när jag laddade in bilden på FF49C
Sorry!
/Hans
- Lars Sundin
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jag vill nog se det som att SAS är 62 och "födelsedatum" kan kanske sägas vara 1 augusti 1946. (Har inte kollat vilket datum företaget själv har angett men det ligger nog ganska nära i 1946 års kalender).
Men detta med ålder och "först" är ju ofta en "politisk fråga" eller policyfråga (vanliga problem eller kanske t o m själva syftet med mer meningsfull historieskrivning ). Vem vet, 2018 kanske man inom SAS får lust att fira ett 100-årsjubileum för att få uppmärksamhet eller vad motiv man kan ha.
För mig som svensk känns det svårt att DDL:s start skulle ha med SAS att göra. ABA:s start 1924 (som förstås skildras litet olika av svenskar än av utländska historiker som Rob Mulder) ligger då närmare men måste vara ganska ointressant/okänd för danskar och norrmän. I så fall mer känd i finsk flyghistoria. (Finnair räknar f ö sin tillvaro från 1923.) Finland hamnade utanför SAS bl a genom landets annorlunda öde under VK2.
Det var mycket slit med kontroll och komplettering av Kronologi-notiserna om det tidiga SAS för att få dem något så när sanna. Övergången från tre nationella bolag till ett övernationellt var inte helt enkel att beskriva. (Än svårare var/är själva verkligheten...). Man blir som krönikör så småningom lätt allergisk mot alla "detaljer och datum". Kul ibland men...Det viktiga är ju att skildra ett skeende.
Lästips:
http://www.histdoc.net/history/aero.html (charmigt från 1937)
http://www.luftfart.museum.no/Forskning ... mulder.rtf
http://www.aviationmegastore.com/?shopi ... &art=67910
Lars S, som ca 1992 började i ett företag (Teracom) som samtidigt ville betona att man var helt nybildat och "på framkanten", dels hade 70 års erfarenhet av rundradio (inom Televerket; Teracom var en utbruten del av detta). Viss kluvenhet uppstod...
Men detta med ålder och "först" är ju ofta en "politisk fråga" eller policyfråga (vanliga problem eller kanske t o m själva syftet med mer meningsfull historieskrivning ). Vem vet, 2018 kanske man inom SAS får lust att fira ett 100-årsjubileum för att få uppmärksamhet eller vad motiv man kan ha.
För mig som svensk känns det svårt att DDL:s start skulle ha med SAS att göra. ABA:s start 1924 (som förstås skildras litet olika av svenskar än av utländska historiker som Rob Mulder) ligger då närmare men måste vara ganska ointressant/okänd för danskar och norrmän. I så fall mer känd i finsk flyghistoria. (Finnair räknar f ö sin tillvaro från 1923.) Finland hamnade utanför SAS bl a genom landets annorlunda öde under VK2.
Det var mycket slit med kontroll och komplettering av Kronologi-notiserna om det tidiga SAS för att få dem något så när sanna. Övergången från tre nationella bolag till ett övernationellt var inte helt enkel att beskriva. (Än svårare var/är själva verkligheten...). Man blir som krönikör så småningom lätt allergisk mot alla "detaljer och datum". Kul ibland men...Det viktiga är ju att skildra ett skeende.
Lästips:
http://www.histdoc.net/history/aero.html (charmigt från 1937)
http://www.luftfart.museum.no/Forskning ... mulder.rtf
http://www.aviationmegastore.com/?shopi ... &art=67910
Lars S, som ca 1992 började i ett företag (Teracom) som samtidigt ville betona att man var helt nybildat och "på framkanten", dels hade 70 års erfarenhet av rundradio (inom Televerket; Teracom var en utbruten del av detta). Viss kluvenhet uppstod...
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 25 feb 2008, 09:35
- Ort: Sandvika, Norge
- Kontakt:
Fra norsk hold (selv om jeg ikke representerer alle nordmenn) vil jeg si SAS ble grunnlagt i 1946.
Men SAS har en fortid før dette, som også er del av SAS' historie. Men sammenslåingen har gått i flere steg. De nasjonale selskapene ABA, DDL og DNL levde videre som flyselskap flere år inntil alt endret navn til SAS.
Nils
Men SAS har en fortid før dette, som også er del av SAS' historie. Men sammenslåingen har gått i flere steg. De nasjonale selskapene ABA, DDL og DNL levde videre som flyselskap flere år inntil alt endret navn til SAS.
Nils
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
SAS ålder.
Hej Lars,
Jo , jag räknar väl också SAS som "födda" 1946. Dock kul att spåna i frågan om åldern på nämnda flygbolag.
Finnair som hette Aero O/Y när de grundades 1923 räknas som det äldsta bolaget här i Norden.
Allt gott!
/Hans
Finnair A319 i Retro-målningen
Jo , jag räknar väl också SAS som "födda" 1946. Dock kul att spåna i frågan om åldern på nämnda flygbolag.
Finnair som hette Aero O/Y när de grundades 1923 räknas som det äldsta bolaget här i Norden.
Allt gott!
/Hans
Finnair A319 i Retro-målningen
- Lars Sundin
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Spånar vidare...
Det var ju så att linjen Stockholm-Helsingfors 1924 öppnades av ABA och Aero OY i samarbete. Carl Florman ville komma igång innan någon annan gjorde det. Han hade ju liksom Aero OY stöd från Junkers, som försökte etablera bolag på många ställen i världen, men Florman lyckades kanske bättre än andra frigöra sig från Junkers-beroendet.
Alltnog, premiärdagen 2 juni var var ABA:s plan eller besättning svensk (Loose och Schesny var tyskar; den senare blev sedan kvar här). Man kom inte heller fram efter beräknade 2½ timme utan det tog 21 timmar p g a av dimma. Från Helsingfors hade Aero OY startat med en F-13, även här hindrade dimman som fläckvis låt över Ålands hav.
Jag har de senaste dagarna sysslat med ett SFF-klipparkiv och lånar två bilder därur från Aerotransports 10-årsfirande 1934:
http://larssundin.ownit.nu/Speech.jpg
http://larssundin.ownit.nu/Future.jpg
Beträffande SAS bildande fick jag nyss ett mail från en flyghistorisk bekant som skriver ungefär som så: Intressant läsning om SAS och 1946 i Forum. När jag anställdes vid SAS på början av 50-talet , fick vi en veckas kurs om företagets historia och policy. Då lärde vi oss att man först hade ESAS inom Europa och senare OSAS för den transatlantiska trafiken.
Man kan läsa om SAS bildande och tidiga tid i Hans Boëthius artiklar i "I luften 2007". Man kan bl a läsa att de tre bolagen fortsatte med sina egna linjer inom Europa. Ett citat: Valutarestriktioner och överetablering gjorde att alla tre bolagen brottades med stora ekonomiska svårigheter. 1948 beslöts det därför att samordna den europeiska trafiken inom ramen för ett avtal som som fick namnet European SAS, ESAS. (Samtidigt började man man internt använda beteckningen OSAS för det egentliga SAS men detta var ingen officiell beteckning, bara intern). Samma år, 1948, slogs SILA och ABA på svenska statens initiativ samman under namnet ABA. ESAS gav inte förväntat ekonomiskt utbyte och 1949 hotade DNL att dra sig ur, inte bara ur ESAS utan också ur SAS.
Då satte sig några kloka herrar tillsammans (Marcus Wallenberg, Per Kampmann och Einar Isdahl) och kom överens om att lägga ned de nationella bolagen och överlåta all trafik till ett nybildat, totalt SAS. Efter långa och ofta emotionella diskussioner, godkändes förslaget i de tre parlamenten. Det nya avtalet undertecknades 8 februari 1951.
Åtminstone Marcus W var ju näringslivets man. I dag ses ju SAS av vissa som "en statlig koloss" men så var det inte då; det var då till hälften näringslivsägt. Och till hälften statligt är det ännu ser jag.
Lars S
Alltnog, premiärdagen 2 juni var var ABA:s plan eller besättning svensk (Loose och Schesny var tyskar; den senare blev sedan kvar här). Man kom inte heller fram efter beräknade 2½ timme utan det tog 21 timmar p g a av dimma. Från Helsingfors hade Aero OY startat med en F-13, även här hindrade dimman som fläckvis låt över Ålands hav.
Jag har de senaste dagarna sysslat med ett SFF-klipparkiv och lånar två bilder därur från Aerotransports 10-årsfirande 1934:
http://larssundin.ownit.nu/Speech.jpg
http://larssundin.ownit.nu/Future.jpg
Beträffande SAS bildande fick jag nyss ett mail från en flyghistorisk bekant som skriver ungefär som så: Intressant läsning om SAS och 1946 i Forum. När jag anställdes vid SAS på början av 50-talet , fick vi en veckas kurs om företagets historia och policy. Då lärde vi oss att man först hade ESAS inom Europa och senare OSAS för den transatlantiska trafiken.
Man kan läsa om SAS bildande och tidiga tid i Hans Boëthius artiklar i "I luften 2007". Man kan bl a läsa att de tre bolagen fortsatte med sina egna linjer inom Europa. Ett citat: Valutarestriktioner och överetablering gjorde att alla tre bolagen brottades med stora ekonomiska svårigheter. 1948 beslöts det därför att samordna den europeiska trafiken inom ramen för ett avtal som som fick namnet European SAS, ESAS. (Samtidigt började man man internt använda beteckningen OSAS för det egentliga SAS men detta var ingen officiell beteckning, bara intern). Samma år, 1948, slogs SILA och ABA på svenska statens initiativ samman under namnet ABA. ESAS gav inte förväntat ekonomiskt utbyte och 1949 hotade DNL att dra sig ur, inte bara ur ESAS utan också ur SAS.
Då satte sig några kloka herrar tillsammans (Marcus Wallenberg, Per Kampmann och Einar Isdahl) och kom överens om att lägga ned de nationella bolagen och överlåta all trafik till ett nybildat, totalt SAS. Efter långa och ofta emotionella diskussioner, godkändes förslaget i de tre parlamenten. Det nya avtalet undertecknades 8 februari 1951.
Åtminstone Marcus W var ju näringslivets man. I dag ses ju SAS av vissa som "en statlig koloss" men så var det inte då; det var då till hälften näringslivsägt. Och till hälften statligt är det ännu ser jag.
Lars S
- Göran Hansson
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47
Hej
SAS internt anser att bolaget är 60år
Wallenbergarna (inte maträtten dock) har fortfarande plats i styrelsen i SAS och Investor är väl en av det största ägarna, så att säga att SAS är statligt är fel tycker jag, Svenska staten äger om jag minns rätt 24% av SAS.
Ha det
Göran[/img]
SAS internt anser att bolaget är 60år
Wallenbergarna (inte maträtten dock) har fortfarande plats i styrelsen i SAS och Investor är väl en av det största ägarna, så att säga att SAS är statligt är fel tycker jag, Svenska staten äger om jag minns rätt 24% av SAS.
Ha det
Göran[/img]
A real Engine is round
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
- Lars Sundin
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Trivia - läsning för tidtabellnostalgiker
Apropå DDL så googlade litet på DDL och fann att det nu bara verkar finnas kvar som ett holdingbolag eller skrivbordsbolag. (Naturligtvis har Wikipedia en historik). SAS självt har ju internt stuvats om de senaste åren, men själva namnet finns ju kvar. SAS är litet grann som ett kungahus; Republikanska klubben har måhända i princip rätt men nationens hjärta styr.
Fann en skön bild av en av DDL:s två FW Condor. Bilden är tagen vid Fornebus invigning 1 juni 1939 och planet gjorde då den första officiella starten på den nya flygplatsen som höll på att gå riktigt illa då piloten tog fel på en slags taxibana och den rätta rullbanan. Han kom upp men några fotografer fick kasta sig omkull. (Bild finns i Cato Guhnfeldts bok "Fornebu 9. april".)
I Flight kunde man samtidigt läsa: Danish air hostesses, by the way, wear the most attractive kit of the lot—smartly cut light grey flannel suit and natty forage cap to match, with pale blue shirt and dark blue tie.
Björn Larssons och David Zekrias sajt om flygtidtabeller visar hur namnet SAS senare halvåret 1946 dyker upp i DDL:s och ABA:s tidtabeller. Notera även namnet SILA (som står för det mer eller mindre reella bolag som näringslivet/Wallenberg satte upp för internationell trafik, mycket för att ABA som var till stor del statsägt, inte under kriget kunde förhandla med USA om inköp av amerikanska plan). Som hjärngymnasik rekommenderas texten i början av ABA-texten om hur det hela till sist blev SAS.
En intressant ABA-tidtabell från 1940 finns på sajten här medan en ABA/SILA-broschyr från juni 1946 är från tiden innan SAS blev till.
Tillägg: Jag försökte få grepp på varför SILA egentligen bildades men gick bet. Det var väl att exportindustrin insåg vikten av interkontinentala förbindelser samt att regeringen ansåg att det inte var utrikespolitiskt möjligt för ett (i stort sett) statsägt företag att göra affärer med en av sidorna i det pågående kriget. Möjligen fanns etablerade redarintressen bakom namnen Wallenberg och Hernód. Ett klipp från en avhandling på http://www.diva-portal.org/diva/getDocu ... lltext.pdf:
Svensk interkontinental lufttrafik (SILA) bildades under 1943. Marcus Wallenberg j:r och Torsten Hemód lyckades mobilisera hela det svenska näringslivet att skjuta till kapital genom aktieteckning.5 Avsikten med SILA var och är att driva flygtrafik på Nord och Sydamerika. SILA var inte någon konkurrent till ABA utan en komplementär organisation. Tidigare direktörsassistenten P A Norlin vid ABA blev VD for det nya bolaget. Ett interimsavtal där samarbetet reglerades upprättades 1943.
År 1944 började planeringen for fredstidsflyget. Under mellankrigstiden hade det funnits ett nordiskt samarbete inte minst genom de poolavtal som existerade6. Tankar på ett utökat nordiskt samarbete fanns och diskuterades i slutet av 1930-talet. 1 och med kriget upphörde samtalen. Efter kriget återupptogs diskussionerna dock utan Finland som under kriget hamnade på Tysklands sida. 7 1946 intensifierades diskussionerna och forhandlingarna mellan de tre flygbolagen. Hård debatt uppstod kring ägarfordelningen i det blivande samägda bolaget, ABA hävdade att svenskarna skulle äga hälften eller mer. P A Norlin och Marcus Wallenberg hävdade att det inte var möjligt. Efter en dramatisk sommar med utspel från de olika partema enades de klockan 03.00 på morgonen den 1 augusti. Flygkonsortiet Scandinavian Airlines System (SAS) var bildat. Avtalet gällde endast trafik över Nordatlanten.
Markeringen är min. De "konstiga" siffrorna är referenser till noter.
Lars S
Fann en skön bild av en av DDL:s två FW Condor. Bilden är tagen vid Fornebus invigning 1 juni 1939 och planet gjorde då den första officiella starten på den nya flygplatsen som höll på att gå riktigt illa då piloten tog fel på en slags taxibana och den rätta rullbanan. Han kom upp men några fotografer fick kasta sig omkull. (Bild finns i Cato Guhnfeldts bok "Fornebu 9. april".)
I Flight kunde man samtidigt läsa: Danish air hostesses, by the way, wear the most attractive kit of the lot—smartly cut light grey flannel suit and natty forage cap to match, with pale blue shirt and dark blue tie.
Björn Larssons och David Zekrias sajt om flygtidtabeller visar hur namnet SAS senare halvåret 1946 dyker upp i DDL:s och ABA:s tidtabeller. Notera även namnet SILA (som står för det mer eller mindre reella bolag som näringslivet/Wallenberg satte upp för internationell trafik, mycket för att ABA som var till stor del statsägt, inte under kriget kunde förhandla med USA om inköp av amerikanska plan). Som hjärngymnasik rekommenderas texten i början av ABA-texten om hur det hela till sist blev SAS.
En intressant ABA-tidtabell från 1940 finns på sajten här medan en ABA/SILA-broschyr från juni 1946 är från tiden innan SAS blev till.
Tillägg: Jag försökte få grepp på varför SILA egentligen bildades men gick bet. Det var väl att exportindustrin insåg vikten av interkontinentala förbindelser samt att regeringen ansåg att det inte var utrikespolitiskt möjligt för ett (i stort sett) statsägt företag att göra affärer med en av sidorna i det pågående kriget. Möjligen fanns etablerade redarintressen bakom namnen Wallenberg och Hernód. Ett klipp från en avhandling på http://www.diva-portal.org/diva/getDocu ... lltext.pdf:
Svensk interkontinental lufttrafik (SILA) bildades under 1943. Marcus Wallenberg j:r och Torsten Hemód lyckades mobilisera hela det svenska näringslivet att skjuta till kapital genom aktieteckning.5 Avsikten med SILA var och är att driva flygtrafik på Nord och Sydamerika. SILA var inte någon konkurrent till ABA utan en komplementär organisation. Tidigare direktörsassistenten P A Norlin vid ABA blev VD for det nya bolaget. Ett interimsavtal där samarbetet reglerades upprättades 1943.
År 1944 började planeringen for fredstidsflyget. Under mellankrigstiden hade det funnits ett nordiskt samarbete inte minst genom de poolavtal som existerade6. Tankar på ett utökat nordiskt samarbete fanns och diskuterades i slutet av 1930-talet. 1 och med kriget upphörde samtalen. Efter kriget återupptogs diskussionerna dock utan Finland som under kriget hamnade på Tysklands sida. 7 1946 intensifierades diskussionerna och forhandlingarna mellan de tre flygbolagen. Hård debatt uppstod kring ägarfordelningen i det blivande samägda bolaget, ABA hävdade att svenskarna skulle äga hälften eller mer. P A Norlin och Marcus Wallenberg hävdade att det inte var möjligt. Efter en dramatisk sommar med utspel från de olika partema enades de klockan 03.00 på morgonen den 1 augusti. Flygkonsortiet Scandinavian Airlines System (SAS) var bildat. Avtalet gällde endast trafik över Nordatlanten.
Markeringen är min. De "konstiga" siffrorna är referenser till noter.
Lars S
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Intressant läsning!
God morgon Lars,
Tack för ditt uttömmande svar ang. DDL!
Mycket intressant läsning vad avser starten av SAS.
/Hans
Tack för ditt uttömmande svar ang. DDL!
Mycket intressant läsning vad avser starten av SAS.
/Hans
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Ålder flygbolag.
Tack Leif för intressant info!eralehm skrev:AB Aerotransport överlevde ju faktiskt fram till 1996, som holdingbolag för svenska delen av SAS. Bolaget var då alltså 72 år gammalt, så SAS behöver tio år till på sig för att komma ikapp...
SILA fanns också kvar till 1996 och blev således 53 år, även det en respektabel ålder.
/Leif Hellström
God Jul!
/Hans