34014
J 34
Typ: Hawker Hunter F.4 Mk50
Tillverkad av Hawker Siddeley Aircraft co,Blackpool
c/n:
Tillverkningsår: 1956
1956-03-22 Till F18 kod F18-gul E
1956-04-10 Godkänd
1957-10-10 Haveri vid Grödinge,Dalsta.
Okontrollerbart läge vid jaktstridsövning. Ff löjtnant K.J. Walter Wiklund omkom.
1957-12-31 Kasserad
Gångtid: 195
34014, J 34
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 34014, J 34
34014, J 34
…
1957-10-10 Haveri vid Grödinge, rv 144, SV Dalsta
…
Haveriet inträffade under övning i jaktstrid rote mot rote på utgångshöjden 10.000 m. Efter stigning i grupp till 3.000 m höjd skedde uppdelning och fpl har på divergerande kurser rotevis stigit till utgångshöjden. Därefter har rotarna anflugit på F 18 talfyr, varunder 2.roten fått ögonkontakt med 1.roten och svängt in mot denna för anfall, varefter kurvstriden inletts. Ff i fpl nr 4 (34014) har anmodats att anfalla rotech i 1.roten. Ff har kvitterat och påbörjat manövrering mot målet men följde aldrig efter i den upptagning, som rotech gjorde. Vid återsamling har ff inte besvarat anrop i radion. Fpl har inte heller iakttagits av någon av de andra tre. Fpl har i hög fart och i lodrät dykning slagit ned på riksväg 144 och med 10 m marginal undgått att träffa en taxibil på väg med en brådskande transport till Södertälje lasarett. Ff (lt KJV W) (AFT) har följt med fpl och omkom omedelbart.
Haveriorsaken har aldrig kunnat fastställas. Vingklaffarna har varit utfällda 20 grader vid nedslaget. Det är troligt att ff i samband med halvroll med klaffarna utfällda överskridit M 0,9. Fpl har därmed snabbt blivit framtungt och doppat nosen, varvid höjdroder och stabilisator förlorat effektivitet. Manövern har fortsatt i en buntliknande rörelse, varvid ff kan ha förlorat medvetandet och/eller förmåga att manövrera fpl. En telegrafisk varning för att råka in i ovanstående händelseförlopp har faktiskt kommit från England redan 1955-11-03 men har tydligen inte uppfattats som en allvarliga varning! Studier av den engelska förarinstruktionen har visat på klara översättningsbrister i den svenska utgåvan och därför har adekvata ändringar och tillägg införts i SFI.
…
1957-10-10 Haveri vid Grödinge, rv 144, SV Dalsta
…
Haveriet inträffade under övning i jaktstrid rote mot rote på utgångshöjden 10.000 m. Efter stigning i grupp till 3.000 m höjd skedde uppdelning och fpl har på divergerande kurser rotevis stigit till utgångshöjden. Därefter har rotarna anflugit på F 18 talfyr, varunder 2.roten fått ögonkontakt med 1.roten och svängt in mot denna för anfall, varefter kurvstriden inletts. Ff i fpl nr 4 (34014) har anmodats att anfalla rotech i 1.roten. Ff har kvitterat och påbörjat manövrering mot målet men följde aldrig efter i den upptagning, som rotech gjorde. Vid återsamling har ff inte besvarat anrop i radion. Fpl har inte heller iakttagits av någon av de andra tre. Fpl har i hög fart och i lodrät dykning slagit ned på riksväg 144 och med 10 m marginal undgått att träffa en taxibil på väg med en brådskande transport till Södertälje lasarett. Ff (lt KJV W) (AFT) har följt med fpl och omkom omedelbart.
Haveriorsaken har aldrig kunnat fastställas. Vingklaffarna har varit utfällda 20 grader vid nedslaget. Det är troligt att ff i samband med halvroll med klaffarna utfällda överskridit M 0,9. Fpl har därmed snabbt blivit framtungt och doppat nosen, varvid höjdroder och stabilisator förlorat effektivitet. Manövern har fortsatt i en buntliknande rörelse, varvid ff kan ha förlorat medvetandet och/eller förmåga att manövrera fpl. En telegrafisk varning för att råka in i ovanstående händelseförlopp har faktiskt kommit från England redan 1955-11-03 men har tydligen inte uppfattats som en allvarliga varning! Studier av den engelska förarinstruktionen har visat på klara översättningsbrister i den svenska utgåvan och därför har adekvata ändringar och tillägg införts i SFI.
Re: 34014, J 34
34014, J 34
…
1:a flygning av Hugh Merewether 1956-02-27
c/n 41H-680302
1956-04-10 Godkänd
F18-gul E
Användes av ACRO Hunters....(FINNS Bild? )
1957-10-10 Haveri vid Grödinge, rv 144, SV Dalsta
…
1:a flygning av Hugh Merewether 1956-02-27
c/n 41H-680302
1956-04-10 Godkänd
F18-gul E
Användes av ACRO Hunters....(FINNS Bild? )
1957-10-10 Haveri vid Grödinge, rv 144, SV Dalsta
Re: 34014, J 34
34014, J 34
…
ACRO-Hunters (==1 av 5st plan)...Vilka övriga plan användes?
OBS 3 olika bilder
https://aerobaticteams.net/en/teams/i14 ... nters.html
…
ACRO-Hunters (==1 av 5st plan)...Vilka övriga plan användes?
OBS 3 olika bilder
https://aerobaticteams.net/en/teams/i14 ... nters.html
Re: 34014, J 34
34014, J 34
…
Jag frågade ..Vilka övriga plan användes av ACRO-Hunters ?
…
Fått fram följande::
Enligt uppgift använde ACRO-Hunter följande plan.(högst 5 plan sen 4 st samtidigt...men man bytte tydligen kärrorna under tid)
34006, 34012, 34014, 34025, 34032, 34033,34091
Märkning var F18-gF och F18-rO,-rL , r-A samt -rT
Det finns uppgifter även om::rD, rE,rG,rN,rO,rP rT
Har Du meruppgifter eller kompletteringar ?
…
Jag frågade ..Vilka övriga plan användes av ACRO-Hunters ?
…
Fått fram följande::
Enligt uppgift använde ACRO-Hunter följande plan.(högst 5 plan sen 4 st samtidigt...men man bytte tydligen kärrorna under tid)
34006, 34012, 34014, 34025, 34032, 34033,34091
Märkning var F18-gF och F18-rO,-rL , r-A samt -rT
Det finns uppgifter även om::rD, rE,rG,rN,rO,rP rT
Har Du meruppgifter eller kompletteringar ?