När bytte man ut Wright Cyclone motorerna mot Twin Wasp på Gladan och Gripen?
Björn B
ABA DC-3
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Björn Bäcklund
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:33
Re: ABA DC-3
Hej Björn.
I ABA:s sakfile på Riksarkivet i Arninge har jag antecknat lite
om motorbytena, åtminstone på SE-BAF.
12/3 1943 SE-BAF håller på att utrustas med Pratt & Whitney S1C3-G i stället för
Wright Cyclone G-102A. fpl beräknas vara klart för provflygning
15/3 1943. Vi anhålla om tillfälligt tillstånd för en provflygning
Bromma- Bulltofta- Bromma och för vägning av flygplanet.
22/3 1943 meddelas att flygplanet provflugits utan anmärkning.
Motorfundamentan har också godkänts av inspektör Bo Lundberg.
Jag gissar att motsvarande motorbyten på SE-BAG gjordes vid ungefär samma tid.
Eftersom dessa två DC-3:or köptes begagnade från Swissair i början av kriget
fick man nog acceptera den avvikande motortypen. Troligen ville ABA snarast
byta till P&W-motorer, men dessa var det förmodligen långa leveranstider på
och flygvapnets behov var säkert högre prioriterade än ABA:s.
Motorn behövde ett annorlunda motorfäste för att passa. Ett motorfäste var
av amerikansk tillverkning och ett tillverkades av ABA:s verkstad!
27/3 1943 utfärdas ett nytt luftvärdighetsbevis pga motorbytet och max startvikt
höjs till 11250kg. Motoreffekt 1050 hk. Typen anges nu som DC-3D pga motorbytet.
Motor S1C3G är samma som R-1830-92!
En pensionerad mekaniker jag känner tyckte aldrig om Wright- motorn. Han hade som
nyanställd fått slia hårt med att slipa ventilerna, detta var tydligen ett återkommande problem.
Kul med lite länkar om gamla ABA- maskiner som motvikt till alla militära ämnen, tycker jag!!
Hälsn. Tommy Clementzlor
I ABA:s sakfile på Riksarkivet i Arninge har jag antecknat lite
om motorbytena, åtminstone på SE-BAF.
12/3 1943 SE-BAF håller på att utrustas med Pratt & Whitney S1C3-G i stället för
Wright Cyclone G-102A. fpl beräknas vara klart för provflygning
15/3 1943. Vi anhålla om tillfälligt tillstånd för en provflygning
Bromma- Bulltofta- Bromma och för vägning av flygplanet.
22/3 1943 meddelas att flygplanet provflugits utan anmärkning.
Motorfundamentan har också godkänts av inspektör Bo Lundberg.
Jag gissar att motsvarande motorbyten på SE-BAG gjordes vid ungefär samma tid.
Eftersom dessa två DC-3:or köptes begagnade från Swissair i början av kriget
fick man nog acceptera den avvikande motortypen. Troligen ville ABA snarast
byta till P&W-motorer, men dessa var det förmodligen långa leveranstider på
och flygvapnets behov var säkert högre prioriterade än ABA:s.
Motorn behövde ett annorlunda motorfäste för att passa. Ett motorfäste var
av amerikansk tillverkning och ett tillverkades av ABA:s verkstad!
27/3 1943 utfärdas ett nytt luftvärdighetsbevis pga motorbytet och max startvikt
höjs till 11250kg. Motoreffekt 1050 hk. Typen anges nu som DC-3D pga motorbytet.
Motor S1C3G är samma som R-1830-92!
En pensionerad mekaniker jag känner tyckte aldrig om Wright- motorn. Han hade som
nyanställd fått slia hårt med att slipa ventilerna, detta var tydligen ett återkommande problem.
Kul med lite länkar om gamla ABA- maskiner som motvikt till alla militära ämnen, tycker jag!!
Hälsn. Tommy Clementzlor
-
- Inlägg: 209
- Blev medlem: 23 feb 2008, 13:46
- Ort: Hässelby/Stockholm
- Kontakt:
Re: ABA DC-3
Mycket Intressant om ABA-maskinerna Tommy! Apropå motorbyten DC-3 så har vi lagt in en notis och bilder på DC-3 Daisys motorbyte förra veckan.
http://www.sffsto.se
Mvh/Bernt Olsson
http://www.sffsto.se
Mvh/Bernt Olsson
- Björn Bäcklund
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: ABA DC-3
Tack för informationen. Både om ABA's motorbyten och Daisys.
SE-BAF och -BAG kan inte ha gått lång tid metallblanka hos ABA. Jag ska ju bygga en av dom i modell med Cyclonemotor och det lutar åt att den får bli orange. Sen vill jag ju ha en maskin med passagerardörren på "fel" sida så jag funderar på att även bygga SE-BAA. Apropå dörren. Jag blev lite förvånad då jag läste om den bevarade maskinen i Finland som är f.d. SE-BAC. Det sades att ABA flyttade dörren från höger till vänster sida. När skulle det ha gjorts. Det verkar inte ha gjorts på alla tre maskiner med dörren på höger sida eftersom jag sett en bild av -BAB i SAS-målning fortfarande med högerdörren kvar.
Björn
SE-BAF och -BAG kan inte ha gått lång tid metallblanka hos ABA. Jag ska ju bygga en av dom i modell med Cyclonemotor och det lutar åt att den får bli orange. Sen vill jag ju ha en maskin med passagerardörren på "fel" sida så jag funderar på att även bygga SE-BAA. Apropå dörren. Jag blev lite förvånad då jag läste om den bevarade maskinen i Finland som är f.d. SE-BAC. Det sades att ABA flyttade dörren från höger till vänster sida. När skulle det ha gjorts. Det verkar inte ha gjorts på alla tre maskiner med dörren på höger sida eftersom jag sett en bild av -BAB i SAS-målning fortfarande med högerdörren kvar.
Björn
-
- Inlägg: 1617
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: ABA DC-3
Beträffande dörren på höger sida så tror jag inte SE-BAA/BAB/BAC byggdes om av ABA/SAS till vänsterdörr. Beträffande SE-BAA/BAB tror jag de behöll dörren på vänster sida även efter ABA/SAS-tiden. Beträffande OH-VKB (ex SE-BAC) så vill jag bestämt minnas från Bromma under perioden 1959-1961 att den hade dörren på höger sida under den tid den flög reguljärt för Kar-Air så ombyggnaden till vänsterdörr måste ha skett senare.
Re: ABA DC-3
ABA DC-3
…
Bild... Douglas DC-3A ... SE-BAF "Gladan" levererad till Aerotransport, Malmö i november 1939
http://historiskbildbyra.imagedesk.se/v ... skip%3D200
…
Bild... Douglas DC-3A ... SE-BAF "Gladan" levererad till Aerotransport, Malmö i november 1939
http://historiskbildbyra.imagedesk.se/v ... skip%3D200