Behöver du regnskydd?

I denna kategori diskuterar eller kommenterar vi artiklar om flyg i tidningar och flygtidskrifter. Om Du anser att Din text skall publiceras i ett kommande nummer av Svensk Flyghistorisk Tidskrift, så skall Du sända Din text till vår tidskriftsredaktör. Sedan avgör Du själv om texten också kan läggas in här.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Behöver du regnskydd?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Behöver du regnskydd?
man kan säga det fanns ideer…Umbrellaplane
Kolla
https://www.bing.com/images/search?view ... id%3D60749

Ritning
https://www.bing.com/images/search?view ... 55%26t%3D1

Var nog inge hitt? ...eller?
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2932
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Behöver du regnskydd?

Inlägg av Lars Sundin »

Här litet mer om denna idé. Jag skulle tro att motivet var att göra ett säkert plan som bl a kunde flyga långsamt och landa på en liten yta. En rationell idé men det kostade ju i max-prestanda.

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... nemeth.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=fIFyBU83kME

Det fanns en strävan i USA på 30-talet att få fram "säkra" plan som inte kunde gå i spinn och som var lätta att flyga för envar. Ercoupe är ett exempel där manövreringen av rodren var förenklad så att piloten inte heller kunde göra "dumheter". En "invalidstol" sa man förr i tiden när man var mer rak på sak. https://www.smithsonianmag.com/travel/e ... 180956769/

Se även min bloggning, ca mitt i: https://larsan13.wordpress.com/2012/12/ ... lyggladje/

Ercoupe-konstruktören (Fred Weick) stod sedan bakom Piper Cherokee (PA-28). Ansågs/anses väl oförarglig. Efter att jag hjälpt en hembygdsföreningsverksam bekant med en flygolycka han mindes blev jag beklämd av två tragiska olyckor. Man ville väl "stajla" för föräldrar och bekanta och med 4 personer ombord och 140 hkr i nosen gick det snett och det var den andra jag fann som min bekant mindes.
Skriv svar

Återgå till "Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida"