Incident med Metropolitan på Arlanda 1965
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Incident med Metropolitan på Arlanda 1965
I SvD den 30/10 1965 finns en notis om en incident med en Metropolitan på Arlanda den 28/10 1965. Flygplanet ska under övningsflygning ha krockat med en tall, ca 4 km från banan. Detta låter ju smått otroligt, vet någon mer?
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Incident med Metropolitan på Arlanda 1965
Det var ett läskigt tillbud! Hur har man kommit så lågt? Svårt väder? Metropolitans höjdmätare "diskuterades/misstänktes" i samband med Ängelholmsolyckan ett knappt år tidigare men jag kommer nu inte ihåg var problemet låg.
Jag kikade i DN:s arkiv och den tidningen gav mig en delvis annan bild av tillbudet och troligen mindre sann (SvD anger t ex att trädkontakten skedde relativt långt från fältet). Jag tittade också på SvD:s väderutsikter och tror som flygnörd, utan någon motorflygvädererfarenhet, att det kan ha varit rätt svårt väder med dålig sikt och regnskurar. Kyttigt kanske?
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 3a4der.jpg
Tillägg: Kommer att tänka på isbildning. Fanns risk för sådan? I Sanz bok om Linjeflyg berättas på sid 104 hur i februari 1967 en Metropolitan under inflygning till Bromma plötsligt ställer sig på näsan när man ökar klaffuttaget till full klaff. Snabbt drar man in den och klarar situationen. Det visade sig finnas ett fel i planets avisnings-installation. Några liknande tillbud nämns i boken.
Jag kikade i DN:s arkiv och den tidningen gav mig en delvis annan bild av tillbudet och troligen mindre sann (SvD anger t ex att trädkontakten skedde relativt långt från fältet). Jag tittade också på SvD:s väderutsikter och tror som flygnörd, utan någon motorflygvädererfarenhet, att det kan ha varit rätt svårt väder med dålig sikt och regnskurar. Kyttigt kanske?
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 3a4der.jpg
Tillägg: Kommer att tänka på isbildning. Fanns risk för sådan? I Sanz bok om Linjeflyg berättas på sid 104 hur i februari 1967 en Metropolitan under inflygning till Bromma plötsligt ställer sig på näsan när man ökar klaffuttaget till full klaff. Snabbt drar man in den och klarar situationen. Det visade sig finnas ett fel i planets avisnings-installation. Några liknande tillbud nämns i boken.
Senast redigerad av Lars Sundin den 31 okt 2019, 20:50, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: Incident med Metropolitan på Arlanda 1965
Ett par drygt 60 år gamla tidningsurklipp om händelsen 28 oktober
Re: Incident med Metropolitan på Arlanda 1965
Intressanta klipp. Det låter mer troligt att trädkollisionen inträffade ganska nära banan än 4 km ut. Givet att det var SV vind så kan det ha varit på kort final till bana 19. Där ligger nu som då ett lågt träsk, men norr om det fanns säkert höga träd. Man kan därefter ha landat på taxibanan till 08-26 i riktning 08.
Det borde finnas en haverirapport. Kan den finnas på SFF arkiv?
Det borde finnas en haverirapport. Kan den finnas på SFF arkiv?
Re: Incident med Metropolitan på Arlanda 1965
Varför säger ingen planets registrering?
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Incident med Metropolitan på Arlanda 1965
Tja, registreringen är ju inget som media (med rätta) bryr sig om. Man får nog gå till Luftfartsverkets arkiv, SAS arkiv påstods en gång inte vara så väl "ordnade". Sedan borde ju många kunna vittna, det fanns ju många piloter med i planet, och några är nog ännu i livet. Men händelsen är "penibel" och man kanske inte gärna vill berätta av olika skäl. Eller läser inte SFF Forum vars räckvidd inte är så stor som det förtjänar.
Re: Incident med Metropolitan på Arlanda 1965
HEJ, jag frågade nyss.."Varför säger ingen planets registrering?"
…
Hoppades inte på svar....MEN då ringde telefonen...
...
Bengt Sånesson..(hoppas jag stavar rätt)...berättar...
…
Snorre Viking (LN-KLE)
LN-KLE
…
""SAS hadde aldri et eneste havari med Convair 440-flåten, men én gang, under en skoleflygning høsten 1965, var det nære på. Det ble gjort instrumentflygning med tre elever og én instruktør ombord med LN-KLE Snorre Viking i Arlanda-området, og under innflygning til hovedbanen traff flyet noen tretopper, et par kilometer fra flyplassen. Besetningen avbrøt landingen ved å gi gass og stige. Til tross for en del vibrasjoner, gikk landingen greit. Da man fikk parkert flyet, oppdaget man at skadene var ganske store. Flyet hadde gått gjennom en furuskog, og blant annet kuttet et solid furutre på to steder – en 30 cm stor del av stammen sto igjen i høyre vinge! Vingefremkantene var kraftig deformerte, høyre vingebalk var brukket, og drivstofftanken var perforert.
Det viste seg at etter væromslag og kraftig trykkfall, hadde instruktøren glemt å stille om høydemåleren som sto på standard lufttrykk. Høydemåleren viste dermed at man var i 500 fots høyde da flyet traff tretoppene. Den første skaderapporten satte spørsmålstegn ved om det i det hele tatt ville være lønnsomt å sette maskinen i stand. Snorre Viking ble imidlertid satt i stand igjen, og trestokken sto lenge på kontoret til teknisk sjef for SAS Region Norge, Finn Andvig, og befinner seg i dag på SAS Museet på Gardermoen.
…
Du kan läsa vidare.
http://www.flying-vikings.net/CV440-historie.html
…
Hoppades inte på svar....MEN då ringde telefonen...
...
Bengt Sånesson..(hoppas jag stavar rätt)...berättar...
…
Snorre Viking (LN-KLE)
LN-KLE
…
""SAS hadde aldri et eneste havari med Convair 440-flåten, men én gang, under en skoleflygning høsten 1965, var det nære på. Det ble gjort instrumentflygning med tre elever og én instruktør ombord med LN-KLE Snorre Viking i Arlanda-området, og under innflygning til hovedbanen traff flyet noen tretopper, et par kilometer fra flyplassen. Besetningen avbrøt landingen ved å gi gass og stige. Til tross for en del vibrasjoner, gikk landingen greit. Da man fikk parkert flyet, oppdaget man at skadene var ganske store. Flyet hadde gått gjennom en furuskog, og blant annet kuttet et solid furutre på to steder – en 30 cm stor del av stammen sto igjen i høyre vinge! Vingefremkantene var kraftig deformerte, høyre vingebalk var brukket, og drivstofftanken var perforert.
Det viste seg at etter væromslag og kraftig trykkfall, hadde instruktøren glemt å stille om høydemåleren som sto på standard lufttrykk. Høydemåleren viste dermed at man var i 500 fots høyde da flyet traff tretoppene. Den første skaderapporten satte spørsmålstegn ved om det i det hele tatt ville være lønnsomt å sette maskinen i stand. Snorre Viking ble imidlertid satt i stand igjen, og trestokken sto lenge på kontoret til teknisk sjef for SAS Region Norge, Finn Andvig, og befinner seg i dag på SAS Museet på Gardermoen.
…
Du kan läsa vidare.
http://www.flying-vikings.net/CV440-historie.html
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Incident med Metropolitan på Arlanda 1965
Bingo!!! Ibland blir man bönhörd!
Re: Incident med Metropolitan på Arlanda 1965
Lars skrev::Bingo!!! Ibland blir man bönhörd!
Ja det är ju allhelgona nu...
...Vi får återgå till ursprungts frågan ..
Någon som har bilder kanske ?
Ja det är ju allhelgona nu...
...Vi får återgå till ursprungts frågan ..
Någon som har bilder kanske ?
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Incident med Metropolitan på Arlanda 1965
Mer läsning (som jag fann när registreringen blev klarlagd!) :
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=43467 (sista inlägget)
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=43467&page=2
http://www.flying-vikings.net/CV440/LN-KLE.html
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=43467 (sista inlägget)
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=43467&page=2
http://www.flying-vikings.net/CV440/LN-KLE.html
Re: Incident med Metropolitan på Arlanda 1965
Otroligt intressant att få klarhet i denna lilla notis. Tack alla som skingrat dimmorna kring Arlanda! Det enda som saknas nu är väl några bilder på planet efter olyckan. Träpinnen vore intressant att se också.