17114
B 17B
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer: 14
Levererat till F 7 1942-05-16. Motor typ My XXIV nr 703
Godkänt 1942-05-26
Haveri 1942-07-15. Ground loop efter vid landning F 7. Märkning 7-14
Motor: My XXIV nr 703
Besättningen ff lärare fänrik Seved Paulsson, elev aspirant Åke Sterner oskadad
Orsak till haveri: Groundloop.
Skador flygplan: Landningsställsben kassabla. Vänster yttervinge avbruten. Skador å fpl. Propellern något deformerad.
Beräknad reparationskostnad 19.000:- kr
Haveri 1943-02-25 vid Årjäng, Kjesseboten, 10 km nordost Töcksmarks kyrka. Märkning 7-19
Motor: My XXIV nr 696
Besättningen ff korpral Per-Olof Abrahamsson, fsig vpl Anders Andersson omkom
Kasserat 1943-07-06. Gångtid total 110 tim. Motor typ My XXIV nr 696, gångtid 66 tim.
17114 B 17B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 17114 B 17B
17114 B 17B
Haveri 1943-02-25 vid Årjäng, Kjesseboten, 10 km nordost Töcksmarks kyrka. Märkning 7-19
Motor: My XXIV nr 696
Besättningen ff korpral Per-Olof Abrahamsson, fsig vpl Anders Andersson omkom
Kasserat 1943-07-06. Gångtid total 110 tim. Motor typ My XXIV nr 696, gångtid 66 tim.
Tidning säger bla:
Vid ombasering av förband (F7:s 2 div ) till Gällivare sker väderförsämring och div. skingras.
Isbildning gör att pitotröret/ ”hastighetsmätaren”visar fel.
Man söker sig ner , men hamnar i marknära moln och dimma.
Planet kolliderar med ett höjdparti och totalhavererar.
Bidragande orsaker är att ff inte var utbildad i instrumentflygning och att gyroinstrumenten i typ 17
tidigare uppvisat felaktigheter.
Obs att även ett annat plan, 17156, totalhavererar vid denna flygning till Gällivare.
Se där för närmare upplysningar.
Haveri 1943-02-25 vid Årjäng, Kjesseboten, 10 km nordost Töcksmarks kyrka. Märkning 7-19
Motor: My XXIV nr 696
Besättningen ff korpral Per-Olof Abrahamsson, fsig vpl Anders Andersson omkom
Kasserat 1943-07-06. Gångtid total 110 tim. Motor typ My XXIV nr 696, gångtid 66 tim.
Tidning säger bla:
Vid ombasering av förband (F7:s 2 div ) till Gällivare sker väderförsämring och div. skingras.
Isbildning gör att pitotröret/ ”hastighetsmätaren”visar fel.
Man söker sig ner , men hamnar i marknära moln och dimma.
Planet kolliderar med ett höjdparti och totalhavererar.
Bidragande orsaker är att ff inte var utbildad i instrumentflygning och att gyroinstrumenten i typ 17
tidigare uppvisat felaktigheter.
Obs att även ett annat plan, 17156, totalhavererar vid denna flygning till Gällivare.
Se där för närmare upplysningar.
Re: 17114 B 17B
17114 B 17B
…
Hej, detta inlägg handlar eg. inte om just 17114..
utan om omständigheterna 1943-02-25 när F7:s 2 div flög till Gällivare för övning.
slutresultatet blev..
"25 februari 1943 skulle en division B 17 flyga från F 7 Såtenäs till F 4 Östersund.
I det dåliga vädret störtade två flygplan och de fyra ombordvarande omkom.
...Av de tolv flygplanen kom tre fram till F 4, två havererade, tre landade F 1, tre återvände F 7 och en landade på Fält 16, Brattforsheden.
MEN av dessa tio var fem nära att haverera, däribland jag.
En divisionsflygning som inte skulle ha genomförts om divisionschefen velat förstå väderprognosen."
.. som synes väderproblem.
Dock om 17114 finns bild av haveriplatsen och de omkomna
Läs hela artikeln på sid 6-9 på
http://www.f18.se/joomla/images/stories ... 45_web.pdf
…
Hej, detta inlägg handlar eg. inte om just 17114..
utan om omständigheterna 1943-02-25 när F7:s 2 div flög till Gällivare för övning.
slutresultatet blev..
"25 februari 1943 skulle en division B 17 flyga från F 7 Såtenäs till F 4 Östersund.
I det dåliga vädret störtade två flygplan och de fyra ombordvarande omkom.
...Av de tolv flygplanen kom tre fram till F 4, två havererade, tre landade F 1, tre återvände F 7 och en landade på Fält 16, Brattforsheden.
MEN av dessa tio var fem nära att haverera, däribland jag.
En divisionsflygning som inte skulle ha genomförts om divisionschefen velat förstå väderprognosen."
.. som synes väderproblem.
Dock om 17114 finns bild av haveriplatsen och de omkomna
Läs hela artikeln på sid 6-9 på
http://www.f18.se/joomla/images/stories ... 45_web.pdf