Bildfråga DC-3, OH-VKB

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 10010
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Bildfråga DC-3, OH-VKB

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Bild på DC-3A-214, OH-VKB i Kar-Air's färger, fd. SE-BAC.
Tyvärr är fotot av ganska dålig kvalitet, men vad är det som tycks vara monterat på nosen och i stjärten?
Fotot donerat av Tor Johnsson
Fotot donerat av Tor Johnsson
Rolf Larsson
Inlägg: 1608
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: Bildfråga DC-3, OH-VKB

Inlägg av Rolf Larsson »

Inte mycket hjälp, finns säkert medlemmar som närmare kan förklara den praktiska användningen men citerar från Air-Britain´s DC-3 "bibel": "Fitted with geophysical equipment 7 nov. 1969". Något som eventuellt motsäger detta är följande citat från Wikipedia:
"On 7 November 1969 a Douglas DC-3A-214 (OH-VKB) was damaged due to stalling during take-off, when it was supposed to go on an inspection flight to check the ILS system. The left outer wing had to be repaired. The plane was used by the company until 1979".
På aviationmuseums.fi finns följande: "Karhumäki used aircraft (i.e. OH-VKB) as an airliner until 1973, when it was transferred to geological surveying."
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2944
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga DC-3, OH-VKB

Inlägg av Lars Sundin »

Det som sticker ut i fram och i bak ser ut som typiska sensorer för geofysiska fenomen såsom malmförekomster.

https://www.the-blueprints.com/blueprin ... 3_kar-air/
https://en.wikipedia.org/wiki/Aeromagnetic_survey

För att kontrollflyga ILS användes väl på den tiden just bara teodoliter placerade vid landningsbanan.
http://www.airwaysmuseum.com/DC3%20ILS% ... ration.htm

Inne i planet behövdes registreringsutrustning. I en artikel i TELE 3/1974 (det var vi på televerket som gjorde detta åt luftis! Minns f ö en hemfärd från Arlanda med SAS limousine tillsammans med en flygvärdinna som berättade hur avancerad radioteknik SAS ingenjörer behärskade. Jag sa inget...) kan man hitta denna bild. Planet är den olyckssaliga DC-3:an SE-BSM.

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 74_s41.jpg
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 10010
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga DC-3, OH-VKB

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack, ja geologiska undersökningar / kartläggningar verkar troligt.
/Sven-Erik
lallusi1
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 aug 2019, 14:09

Re: Bildfråga DC-3, OH-VKB

Inlägg av lallusi1 »

Kar-Air flög geologiska flygningar med Lockheed Lodestar tidigare. På 1970 -talet bolaget hade brist på flygplan. De flög med DC-3 OH-VKB geologiska flygningar cirka 1973-1979.
De måste flyga vid 30-100 meters höjd. Jag såg OH-VKB flyga med sensorer cirka 1978 nära Tammerfors. OH-VKB var i inrikesflyg Oulu-Kuusamo från december 1972 någon tid (före geologiutrustning).Det var då kanske sista DC-3 vid finsk civil inrikesflyg.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"