Bild på DC-3A-214, OH-VKB i Kar-Air's färger, fd. SE-BAC.
Tyvärr är fotot av ganska dålig kvalitet, men vad är det som tycks vara monterat på nosen och i stjärten?
Bildfråga DC-3, OH-VKB
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10010
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
-
- Inlägg: 1608
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: Bildfråga DC-3, OH-VKB
Inte mycket hjälp, finns säkert medlemmar som närmare kan förklara den praktiska användningen men citerar från Air-Britain´s DC-3 "bibel": "Fitted with geophysical equipment 7 nov. 1969". Något som eventuellt motsäger detta är följande citat från Wikipedia:
"On 7 November 1969 a Douglas DC-3A-214 (OH-VKB) was damaged due to stalling during take-off, when it was supposed to go on an inspection flight to check the ILS system. The left outer wing had to be repaired. The plane was used by the company until 1979".
På aviationmuseums.fi finns följande: "Karhumäki used aircraft (i.e. OH-VKB) as an airliner until 1973, when it was transferred to geological surveying."
"On 7 November 1969 a Douglas DC-3A-214 (OH-VKB) was damaged due to stalling during take-off, when it was supposed to go on an inspection flight to check the ILS system. The left outer wing had to be repaired. The plane was used by the company until 1979".
På aviationmuseums.fi finns följande: "Karhumäki used aircraft (i.e. OH-VKB) as an airliner until 1973, when it was transferred to geological surveying."
- Lars Sundin
- Inlägg: 2944
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga DC-3, OH-VKB
Det som sticker ut i fram och i bak ser ut som typiska sensorer för geofysiska fenomen såsom malmförekomster.
https://www.the-blueprints.com/blueprin ... 3_kar-air/
https://en.wikipedia.org/wiki/Aeromagnetic_survey
För att kontrollflyga ILS användes väl på den tiden just bara teodoliter placerade vid landningsbanan.
http://www.airwaysmuseum.com/DC3%20ILS% ... ration.htm
Inne i planet behövdes registreringsutrustning. I en artikel i TELE 3/1974 (det var vi på televerket som gjorde detta åt luftis! Minns f ö en hemfärd från Arlanda med SAS limousine tillsammans med en flygvärdinna som berättade hur avancerad radioteknik SAS ingenjörer behärskade. Jag sa inget...) kan man hitta denna bild. Planet är den olyckssaliga DC-3:an SE-BSM.
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 74_s41.jpg
https://www.the-blueprints.com/blueprin ... 3_kar-air/
https://en.wikipedia.org/wiki/Aeromagnetic_survey
För att kontrollflyga ILS användes väl på den tiden just bara teodoliter placerade vid landningsbanan.
http://www.airwaysmuseum.com/DC3%20ILS% ... ration.htm
Inne i planet behövdes registreringsutrustning. I en artikel i TELE 3/1974 (det var vi på televerket som gjorde detta åt luftis! Minns f ö en hemfärd från Arlanda med SAS limousine tillsammans med en flygvärdinna som berättade hur avancerad radioteknik SAS ingenjörer behärskade. Jag sa inget...) kan man hitta denna bild. Planet är den olyckssaliga DC-3:an SE-BSM.
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 74_s41.jpg
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10010
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga DC-3, OH-VKB
Tack, ja geologiska undersökningar / kartläggningar verkar troligt.
/Sven-Erik
/Sven-Erik
Re: Bildfråga DC-3, OH-VKB
Kar-Air flög geologiska flygningar med Lockheed Lodestar tidigare. På 1970 -talet bolaget hade brist på flygplan. De flög med DC-3 OH-VKB geologiska flygningar cirka 1973-1979.
De måste flyga vid 30-100 meters höjd. Jag såg OH-VKB flyga med sensorer cirka 1978 nära Tammerfors. OH-VKB var i inrikesflyg Oulu-Kuusamo från december 1972 någon tid (före geologiutrustning).Det var då kanske sista DC-3 vid finsk civil inrikesflyg.
De måste flyga vid 30-100 meters höjd. Jag såg OH-VKB flyga med sensorer cirka 1978 nära Tammerfors. OH-VKB var i inrikesflyg Oulu-Kuusamo från december 1972 någon tid (före geologiutrustning).Det var då kanske sista DC-3 vid finsk civil inrikesflyg.