Typer av flygbränsle.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Typer av flygbränsle.
Tjenare, jag undrar ifall det finns folk här som håller koll på de olika flygbränslena vi har använt under åren. Under andra världskriget använde vi 87 oktanigt flygbränsle vid namn bentol men det lär man ju inte ha brukat efter att vi fick P-51 Mustang som var byggd för 95 oktanigt jänkarbränsle?
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Typer av flygbränsle.
Mycket intressant fråga. Har också undrat.
Tyskarna hade ju problem att få fram bränsle med lika hög oktantal som de allierade. Att ersätta utomeuropeisk olja krävde stora insatser (Ploesti i Rumänien var viktigt för tyskarna; därför finns mycket om B-24-anfall där. https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Tidal_Wave ) .
Kanske det var därför tyskarna tenderade att ha större cylindervolym på sina motorer än de allierade. (Sedan sägs det att den tyska underlägsenheten delvis är skenbar och beror på att "oktan" kan mätas på olika sätt.)
Minns från mina flygpojkdagar i Tegelhögen på Gärdet under 50-talets första del hur Sven Dalborg, Erik Goliath och Gunnar Unell visade brittisk/amerikanska "pedagogiska" filmer om framställning av bensin. Bland mer krigiska filmer som att landa på hangarfartyg.
Men varifrån fick vi under VK2 vårt högvärdigaste bränsle och hur bra var det? Hade Kvarntorp något att bjuda på?
Lästips https://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline och ett citat därifrån: Virtually all of Germany's aviation gasoline came from synthetic oil plants that hydrogenated coals and coal tars. These processes had been developed during the 1930s as an effort to achieve fuel independence. There were two grades of aviation gasoline produced in volume in Germany, the B-4 or blue grade and the C-3 or green grade, which accounted for about two-thirds of all production. B-4 was equivalent to 89-octane and the C-3 was roughly equal to the U.S. 100-octane, though lean mixture was rated around 95-octane and was poorer than the U.S. Maximum output achieved in 1943 reached 52,200 barrels a day before the Allies decided to target the synthetic fuel plants. Through captured enemy aircraft and analysis of the gasoline found in them, both the Allies and the Axis powers were aware of the quality of the aviation gasoline being produced and this prompted an octane race to achieve the advantage in aircraft performance. Later in the war the C-3 grade was improved to where it was equivalent to the U.S. 150 grade (rich mixture rating
Tyskarna hade ju problem att få fram bränsle med lika hög oktantal som de allierade. Att ersätta utomeuropeisk olja krävde stora insatser (Ploesti i Rumänien var viktigt för tyskarna; därför finns mycket om B-24-anfall där. https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Tidal_Wave ) .
Kanske det var därför tyskarna tenderade att ha större cylindervolym på sina motorer än de allierade. (Sedan sägs det att den tyska underlägsenheten delvis är skenbar och beror på att "oktan" kan mätas på olika sätt.)
Minns från mina flygpojkdagar i Tegelhögen på Gärdet under 50-talets första del hur Sven Dalborg, Erik Goliath och Gunnar Unell visade brittisk/amerikanska "pedagogiska" filmer om framställning av bensin. Bland mer krigiska filmer som att landa på hangarfartyg.
Men varifrån fick vi under VK2 vårt högvärdigaste bränsle och hur bra var det? Hade Kvarntorp något att bjuda på?
Lästips https://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline och ett citat därifrån: Virtually all of Germany's aviation gasoline came from synthetic oil plants that hydrogenated coals and coal tars. These processes had been developed during the 1930s as an effort to achieve fuel independence. There were two grades of aviation gasoline produced in volume in Germany, the B-4 or blue grade and the C-3 or green grade, which accounted for about two-thirds of all production. B-4 was equivalent to 89-octane and the C-3 was roughly equal to the U.S. 100-octane, though lean mixture was rated around 95-octane and was poorer than the U.S. Maximum output achieved in 1943 reached 52,200 barrels a day before the Allies decided to target the synthetic fuel plants. Through captured enemy aircraft and analysis of the gasoline found in them, both the Allies and the Axis powers were aware of the quality of the aviation gasoline being produced and this prompted an octane race to achieve the advantage in aircraft performance. Later in the war the C-3 grade was improved to where it was equivalent to the U.S. 150 grade (rich mixture rating
Senast redigerad av Lars Sundin den 18 dec 2019, 06:26, redigerad totalt 1 gång.
Re: Typer av flygbränsle.
Flygbensin C". Fanns det A och B också?
…
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=34864
….
eller
https://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline
…
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=34864
….
eller
https://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline
Re: Typer av flygbränsle.
Hm jag lyckas inte hitta nått på krigsarkivet eller på flygvapenmuseum om saken. Får nog kolla med b17 kamratförening vad dem kör på B 17 blå johan.
Re: Typer av flygbränsle.
Dom använder AVGAS 100LL till B 17. Nuförtiden finns bara 100LL och 91UL att tillgå som flygbensin.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Typer av flygbränsle.
Apropå B 17, så flög min farbror sådana. Och som liten parvel, kanske 5-7 år, snappade jag upp från något samtal i mitt hem, att "i flygvapnet silas all bensin genom sämskskinn".
Kanske jag några år senare senare stötte på sämskskinn vid mer vardaglig tankning, t ex av utombordsmotorer.
Kanske jag några år senare senare stötte på sämskskinn vid mer vardaglig tankning, t ex av utombordsmotorer.
-
- Inlägg: 200
- Blev medlem: 07 mar 2019, 13:43
Re: Typer av flygbränsle.
Det där med sämskskinn är ett beprövat recept, som fortfarande används om man tankar från t ex dunk.
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: Typer av flygbränsle.
Mustangen och samtida allierade typer flögs med 100/130-oktanig bensin(*edit*).
Tyskarna hade betydligt lägre oktantal till sina motorer.
Så J 26, Sk 16, Tp 79 mfl typer flögs även i FV med detta bränsle.
S 31 och J 30 gissar jag kördes på samma.
Tyskarna hade betydligt lägre oktantal till sina motorer.
Så J 26, Sk 16, Tp 79 mfl typer flögs även i FV med detta bränsle.
S 31 och J 30 gissar jag kördes på samma.
Senast redigerad av Per Björkqvist den 28 dec 2019, 16:32, redigerad totalt 2 gånger.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Typer av flygbränsle.
Man förstår att det var mycket hysch-hysch under beredskapstiden om bränsleimport o d och att det därför är svårt att finna något på webben. Också terminologiproblem finns. En hel del missförstånd lever väl kvar. Problem med "kristidsprodukter" var det gott om. såsom gummirullarna på vår plint i skolgymnastiken, de blev orunda. "Kristidskvalitet". Samt inom flyget, material i bränslesystemet tålde inte alltid spritinblandning.
Två lästips:
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=34864
https://www.aef.se/Flygvapnet/PDF-dokum ... etsutr.pdf (f o m sid 334)
Kuriosa: Ett citat ur ett hemligt riksdagsprotokoll: Slutligen vill jag nämna, att den bensin, som brittiska kurirflygplan och tyska kurir- eller ambulansflygplan tanka vid landningar i Sverige, icke
tages ur svenska förråd utan särskilt för detta ändamål införes till landet.
Från: https://data.riksdagen.se/dataset/dokum ... 2-1945.pdf
Två lästips:
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=34864
https://www.aef.se/Flygvapnet/PDF-dokum ... etsutr.pdf (f o m sid 334)
Kuriosa: Ett citat ur ett hemligt riksdagsprotokoll: Slutligen vill jag nämna, att den bensin, som brittiska kurirflygplan och tyska kurir- eller ambulansflygplan tanka vid landningar i Sverige, icke
tages ur svenska förråd utan särskilt för detta ändamål införes till landet.
Från: https://data.riksdagen.se/dataset/dokum ... 2-1945.pdf
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Typer av flygbränsle.
Några lästips om den svenska skifferbrytningen för framställning av bränsle och oljor under beredskapen och senare:
http://runeberg.org/tektid/1939am/0011.html ( Nils Söderberg uttalar sig några sidor in i referatet/diskussionen)
http://runeberg.org/tektid/1943b/0031.html
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... FULLTEXT02 (Marinen verkar ha varit intresserad av skifferbrytningen, medan flygvapnet eller ordledet "flyg" aldrig nämns.)
Jag minns hur jag på 50-talet, när vi hade vägarna förbi Kvarntorp, fick höra hur illa skadad naturen där var av brytningen och giftiga gaser. Jag såg dock inget vad jag minns. Numera ser det rätt prydligt ut. Men pengar har det kostat.
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... hc3b6g.jpg
http://www.sydnarkenytt.se/sydnarke/artikel/kvarntorp
http://runeberg.org/tektid/1939am/0011.html ( Nils Söderberg uttalar sig några sidor in i referatet/diskussionen)
http://runeberg.org/tektid/1943b/0031.html
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... FULLTEXT02 (Marinen verkar ha varit intresserad av skifferbrytningen, medan flygvapnet eller ordledet "flyg" aldrig nämns.)
Jag minns hur jag på 50-talet, när vi hade vägarna förbi Kvarntorp, fick höra hur illa skadad naturen där var av brytningen och giftiga gaser. Jag såg dock inget vad jag minns. Numera ser det rätt prydligt ut. Men pengar har det kostat.
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... hc3b6g.jpg
http://www.sydnarkenytt.se/sydnarke/artikel/kvarntorp