Skriv en rad (enligt FBH-mall).Viktigt med formell korrespondens/kommunikation!
Bra att få igång dialogen mellan FBH-medarbetarna och myndigheterna.
Gärna kopia på skr till mig.
Vi samråder!
![Cool :cool:](./images/smilies/icon_cool.gif)
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Någon som har några upplysningar kring detta?Emil Lindberg skrev:Enligt uppgift ska UOM till Knislinge-basen ligga i närheten av Sibbhult. Då både Knislinge och Sibbhult ligger i trakterna kring min barndoms-ort blir jag väldigt nyfiken på om detta kan stämma. Jag var redan som liten intresserad av flyg och flygbaser, min pappa likaså. Eftersom att pappa dessutom var intresserad av jakt körde vi ofta runt i Göinge-bygden för att titta efter vilt, hälsa på jakt-kompisar, m.m. Sibbhult besöktes lite då och då. Men kan jag kan inte minnas att jag såg eller hörde talas om något som kunde liknas vid "flygplan-fickor" eller liknande i traketrna kring Sibbhult.
Någon som kan bidra med upplysningar om detta?
Karta över Knislinge och Sibbhult
Lennart A skrev:Utbyggnad av baserna skedde successivt och det är svårt att skaffa sig en ordentlig överblick och svårt att veta hur en viss bas såg ut vid ett givet tillfälle.
Jag letade baser med "PUF-plattor" och hittade följande (årtal är när modern bana byggdes):
1953: fält 8/9, fält 28, Hagshult
1954: fält 20
1955: fält 40
1956: fält 1, fält 6
1958: Lidköping
1959: Uråsa
1960: fält 44
Flottiljfält: F 3, F 6?, F 14
Sammfattning: Denna typ av klargöringsplatser verkar finna i huvudsak på O- och T-baser för attacken (E 1).
Lennart A
Vilken bas handlar det om?Jonas skrev:Hallo! Det vid 2 an på kartan är väl "gamla bakom "(29 o 32 tiden ) Viggen kunde inte komma dit p.g.a kraftledningar till järnvägen (rätta mig om jag har fel)/Jonas
Jaha, där ser man! Så det kan bli! Kolla länken, tryck på satellit och zooma in. Man kan se skuggor av stolpar längs med järnvägen, så spänningsledningar mellan dem borde ju inte vara en omöjlighet.Jonas skrev:Hallo! Det vid 2 an på kartan är väl "gamla bakom "(29 o 32 tiden ) Viggen kunde inte komma dit p.g.a kraftledningar till järnvägen (rätta mig om jag har fel)/Jonas
Nej, föreskrifter för utformning av flygbaser handskas jag med sällan (läs aldrig). Då Försvarsmakten säkerligen har upphovsrätt på RML-F får man nog vända sig till om om man ska lägga ut den på nätet.Hans E Fredbäck skrev:
Hej Emil,
Jag såg gärna att RML-F lades in där. Den har Du väl i bakfickan såsom varande officer i FV.
Hjärtlig hälsning
Hans-Erik
Ska kolla Google Earth oftare. Tröttnade då de objekt som jag sökte efter ofta var lågupplösta. Kan man på Google Earth länka till "ögonblicksbilder" utan att behöva spara bilderna på sin egen dator, lägga upp detta i bildbank på nätet och sedan länka dit?Lennart A skrev:
Det lönar sig att kolla Google Earth också. De lägger ju ut fler och fler högupplösta områden och där finns inte den maskering som finns på Eniro/Hitta. Där finns f n till exempel F 10, F 11, F 3, F 16, F 12, Sjöbo, Revinge (väg), Lammhult (väg), Kiruna och till och med "Falkenberg Highway Strip"!
Lennart A