SE-IFB, Cessna F172N Skyhawk II

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 10025
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

SE-IFB, Cessna F172N Skyhawk II

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

SE-IFB
Typ: Cessna F172N Skyhawk II
c/n: F172-2005
Tillverkad år 1980 i Reims, Frankrike

Interimregistrering 1980-08 Swedair AB, Bromma
Registrerad 1981-10-05 Swedair AB, Bromma
1981-11 Linköpings Flygklubb, Linköping (ersatt av SE-IUD)
1989-02-13 AB Nyge-Aero, Nyköping
1989-06-13 J H P Johansson, Frösön
1991-11-11 Ö-viks Flygskola HB, Gideå
Innehavare 2000-03-02 BF Scandinavian Aviation Academy AB, Bromma
2007-05-07 Scanhro Aviation Ltd, King´s Lynn, UK.
Avreg 2008-04-17 exporterad till UK.
SE-IFB, plats och datum ej känt. Foto: Freddy Stenbom
SE-IFB, plats och datum ej känt. Foto: Freddy Stenbom
Lars Larsson
Inlägg: 3397
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: SE-IFB, Cessna F172N Skyhawk II

Inlägg av Lars Larsson »

Blev G-CFCI i UK.

/Lars Larsson
Hans Spritt
Inlägg: 1450
Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38

Re: SE-IFB, Cessna F172N Skyhawk II

Inlägg av Hans Spritt »

SE-IFB.jpg
SE-IFB på Hässlö 2004.
Foto: Hans Spritt.
Peter Spurrs
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 dec 2019, 17:48

Re: SE-IFB, Cessna F172N Skyhawk II

Inlägg av Peter Spurrs »

Hej

Jag pratar inte svenska, så har använt Google för att översätta. Jag hoppas att det är vettigt. Den orignal engelska texten anges nedan.

I november förvärvade jag G-CFCI. Innan hon exporterades till Storbritannien och renoverades, registrerades hon SE-IFB. Jag har bifogat ett fotografi taget på Derby Airfield (EGBD) där hon är hängered. Den tidigare ägda var John Blacklock, därav Black lock-logotypen på svansen.

Jag försöker sammanställa en fullständig historia av flygplanet. Jag har all information från import datumet till Storbritannien. Informationen på forumet är till stor hjälp. Har någon någon ytterligare information? Allt, oavsett hur litet är av intresse. En specifik fråga gäller den förste ägaren-Swedair AB. Wikipedia visar företaget att vara ett flygbolag, men nämner inte en utbildning division. Var det används som tränare av dem?

Vänliga hälsningar
Peter


Hello,

I don't speak Swedish, so have used Google to translate. I hope it makes sense. The orignal English text is set out below.

In November, I acquired G-CFCI. Before being exported to the UK and refurbished, she was registered SE-IFB. I have attached a photograph taken at Derby Airfield (EGBD) where she is hangered. The previous owned was John Blacklock, hence the black lock logo on the tail.

I am trying to compile a complete history of the aircraft. I have all of the information from the date of importation to the UK. The information on the forum is very helpful. Does anyone have any additional information? Everything, no matter how small is of interest. One specific question relates to the first owner - Swedair AB. Wikipedia shows the company to be an airline, but makes no mention of a training division. Was it used as a trainer by them?

Best regards,
Peter
G-CFCI at Derby (EGBD) 29-11-19
G-CFCI at Derby (EGBD) 29-11-19
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 10025
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-IFB, Cessna F172N Skyhawk II

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Hello Peter,
Swedair AB was a dealer / agent for Cessna at that time.

Happy New Year!
/Sven-Erik
Peter Spurrs
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 dec 2019, 17:48

Re: SE-IFB, Cessna F172N Skyhawk II

Inlägg av Peter Spurrs »

Sven-Eric,

Thank you!

It was owned by them for 15 months, so I guess it was either difficult to sell or have been used as a demonstrator.

Happy New Year to you too. :-)

Cheers!
Peter
Skriv svar

Återgå till "SE-IAA -- SE-IZZ"