F100 - JAS 39A ombyggs till JAS 39C/D för svenska FV
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
F100 - JAS 39A ombyggs till JAS 39C/D för svenska FV
Inriktningen är att Flygvapnet i framtiden ska ha endast JAS 39 av C/D-version, 100 st till antalet. Därför kommer en del JAS 39A/B att ombyggas till JAS 39C/D. Detta projekt/arbete benämns inom berörda företag och myndigheter för F100.
Det ryktas om att totalt 31 st nygamla 39C/D ska byggas.
Till FV har vi nu fått leverans av 68 st JAS 39C (om man räknar bort 39227 som är provfpl på SAAB) och 14 st JAS 39D. Av dessa leasas 12 st JAS 39C resp. 2 st JAS 39D av Tjeckien. 39259 har havererat. Kvar blir alltså 55 st JAS 39C och 12 st JAS 39D. 55 + 12 + 31 = 98. Således borde minst 32 st JAS 39C/D tillföras och 39227 återlämnas, för att F100 ska bli fulltaligt.
I någon anna tråd här på forumet har angetts att det endast är JAS 39A som kommer att bli aktuella för denna ombyggnad. Att även den nygamla JAS 39D kommer att byggas utifrån f.d JAS 39A. Stämmer detta?
Var det likadant vad gäller nygamla JAS 39CHu/DHu för Ungern? Att alltså endast f.d JAS 39A nyttjades för att bygga både JAS 39CHu och JAS 39DHu?
Och hur kommer ombyggnaden att ske på JAS 39C/D för Thailand?
Det ryktas om att totalt 31 st nygamla 39C/D ska byggas.
Till FV har vi nu fått leverans av 68 st JAS 39C (om man räknar bort 39227 som är provfpl på SAAB) och 14 st JAS 39D. Av dessa leasas 12 st JAS 39C resp. 2 st JAS 39D av Tjeckien. 39259 har havererat. Kvar blir alltså 55 st JAS 39C och 12 st JAS 39D. 55 + 12 + 31 = 98. Således borde minst 32 st JAS 39C/D tillföras och 39227 återlämnas, för att F100 ska bli fulltaligt.
I någon anna tråd här på forumet har angetts att det endast är JAS 39A som kommer att bli aktuella för denna ombyggnad. Att även den nygamla JAS 39D kommer att byggas utifrån f.d JAS 39A. Stämmer detta?
Var det likadant vad gäller nygamla JAS 39CHu/DHu för Ungern? Att alltså endast f.d JAS 39A nyttjades för att bygga både JAS 39CHu och JAS 39DHu?
Och hur kommer ombyggnaden att ske på JAS 39C/D för Thailand?
F100 skiver Emil
Målsättning att ha 100 JAS39 (C/D) !
Bara det jag skrev om synpunkten att när en Gripen havererade ,föranledde det ju yrkande på att antalet skulle ökas från 31 till 32 st. plan.(för att infria förhoppningen att Ha 100 plan.
Tänk om någon fler måste skjuta ut sig?
Reservarna verkar vara få?
Skulle vara intressant att ta in info om ombyggnaden till ”Ungrare” ,,,B.ena verkar hänga ut? !!
Thailändarna blir de nybyggda eller Ombyggda?
Det var väl 6 +ev. 6 till?
De första skall väl vara 4 st D (motsvarande), o 2 39C
Bengt
Målsättning att ha 100 JAS39 (C/D) !
Bara det jag skrev om synpunkten att när en Gripen havererade ,föranledde det ju yrkande på att antalet skulle ökas från 31 till 32 st. plan.(för att infria förhoppningen att Ha 100 plan.
Tänk om någon fler måste skjuta ut sig?
Reservarna verkar vara få?
Skulle vara intressant att ta in info om ombyggnaden till ”Ungrare” ,,,B.ena verkar hänga ut? !!
Thailändarna blir de nybyggda eller Ombyggda?
Det var väl 6 +ev. 6 till?
De första skall väl vara 4 st D (motsvarande), o 2 39C
Bengt
-
- Inlägg: 185
- Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23
Åke Svensson (chef SAAB) i Bangkok Post runt april 2008.
Jag har lite svårt att säga emot någon som är chef på Saab men kan tänka mig att det finns viss flexibilitet i det uttalandet. Men jag tycker nog det är fel att säga att man "bygger om" gamla flygplan till C/D då man nu för tiden på sin höjd plockar in vissa delar från dom gamla. Och med tanke på hur många delar som är nya i 39C/D så blir det nära nog nytt rakt igenom.
Hur som helst (och det kanske är kärnfrågan) är att gamla flygplan skrotas till förmån för fler 39C/D oavsett hur dom byggs.
http://www.defencetalk.com/forums/showp ... tcount=100Mr Svansson said there will be no delays delivering the six aircraft and the technology to the air force. He also dismissed rumours that the fighters destined for Thailand will be old ones refurbished.
''We will build new Gripen fighter aircraft for Thailand,'' he said.
Jag har lite svårt att säga emot någon som är chef på Saab men kan tänka mig att det finns viss flexibilitet i det uttalandet. Men jag tycker nog det är fel att säga att man "bygger om" gamla flygplan till C/D då man nu för tiden på sin höjd plockar in vissa delar från dom gamla. Och med tanke på hur många delar som är nya i 39C/D så blir det nära nog nytt rakt igenom.
Hur som helst (och det kanske är kärnfrågan) är att gamla flygplan skrotas till förmån för fler 39C/D oavsett hur dom byggs.
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Jag det kan ju diskuteras vad som menas med nya flygplan. Inom modellbyggar-världen används ju ibland benämningen kit-bash när man tar delar från olika byggsatser för att bygga en egen variant.
FV:s JAS 39C/D inom F100-projektet och Thailands JAS 39C/D borde väl ombyggas på ungefär samma sätt? Ungefär samma tidpunkt, samma mål-modell.
Och hur var det vid ombyggnaden av JAS 39C/D till Ungern? Nyttjades bara JAS 39A till detta, eller även JAS 39B?
FV:s JAS 39C/D inom F100-projektet och Thailands JAS 39C/D borde väl ombyggas på ungefär samma sätt? Ungefär samma tidpunkt, samma mål-modell.
Och hur var det vid ombyggnaden av JAS 39C/D till Ungern? Nyttjades bara JAS 39A till detta, eller även JAS 39B?
- Christian S
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Jag har hört att det numera finns en tom pelare intill E4:an utanför Linköping, ämnad för en JAS 39. Kan detta stämma?Christian S skrev:Någon 39A eller B borde bli föremål för Flygvapenmuseum i Linköping eller är Gripen "för ny" för att hamna på museum? Det kanske inte sänder några positiva signaler till tänkbara köpare?
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 23 feb 2008, 12:45
- Ort: Nässjö
- Kontakt: