Flygplatsers ICAO-kod

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Flygplatsers ICAO-kod

Inlägg av Christian S »

Finns det någon logik i flygplatsers ICAO-kod?

ESGG = Göteborg Landvetter
ESSA = Stockholm Arlanda
ESMS = Malmö Sturup

Ja, det kan jag till viss del köpa men t.ex. F 7 Såtenäs ESIB eller Aalborg EKYT ser jag ingen logik i. Finns det någon röd tråd i dessa koder?
/Christian i Trollywood
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2933
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Jo logik finns i ICAO-koderna även om den kanske inte är enkel. Koderna har dessutom ändrats genom åren. Se exempelvis http://www.sff.n.se/Flygplatskod_1959.htm för ett dokument av historiskt intresse. En översikt av dagens koder finns här.

Litet om logiken framgår avhttp://www.skygod.com/asstd/abc.html . Där kan man apropå ICAO airport localizers läsa:

Thus Aberdeen, Scotland, has the International Civil Aviation Organization (ICAO) location indicator of EGPD—E for Northern Europe, G for United Kingdom, P for Scottish region, and D for Dyce field. Want to figure out LFPG? It's L for southern Europe, F for France, P for Paris FIR, and G for Charles de Gaulle airport. Easy! Another example to decode is EDMM. E for northern Europe, D for Deutchland (Germany), M for Munchen (Munich) FIR, and M again for the Munich airport. Some are more easy to remember. The Dominican Republic codes all start with M (Central America) and D (Dominican) and then, well, see if you spot the code for international airports in Santo Domingo (MDSD), La Romana (MDLR), Puerto Plata (MDPP), Punta Cana (MDPC) and Santiago (MDST).

Det bör gå lätt att hitta en bättre och mer komplett källa. Wikipedia säger ju en del på http://en.wikipedia.org/wiki/Internatio ... rport_code . Hos LFV går att finna en lista. Jag gissar att den tredje bokstaven i svenska koder ofta härrör från en äldre luftrum-indelning i form av Stockholm, Malmö, Göteborg samt Sundsvall (N?) Flight Information Region (FIR). ICAO-koden, eller "ICAO localizer" eller "platsindikator", anger i vilket hörn av världen flygplatsen är belägen. Så det blev/blir till sist bara en bokstav kvar att leka med.

Om man tar en titt här kan man få en misstanke att en "konstig tredje bokstav" har med någon militär områdesindelning att göra.

Vanligtvis använder många IATA:s koder, som man ju ser i bl a bagagehanteringssammanhang men som ju inte finns för alla flygplatser utan i princip väl bara sådana där man kan förlora sitt bagage... ;-). Men att använda ICAO-kod smäller högre när man vill stajla - tycker jag.

Det är givetvis mycket bättre att skriva Landvetter, Arlanda, Vängsö o s v i klartext när inte sammanhanget gör det olämpligt.

Här är en flygplats som förr hade koden ESVO vilket man kunde förstå. Men ESSZ? Men att den låg i Stockholm FIR (ja t o m under TMA:t) minns man ju. "Nå, 1500 meter i Vängsö sektor kan ni väl få" sa' TL på Bromma när man ville segelflyga. Ack ja, det var då det...

(Egentligen hade jag velat länka till http://www.flygkartan.se/052763/Gnesta_ ... ngs%C3%B6) men vår forumteknik accepterar inte vissa URL-utformningar så den nyfikne läsaren får klippa och klistra. Eller det kanske går ändå, fast jag tror cache-minnet lurar mig.)

Testar http://www.flygkartan.se/052763/Gnesta_ ... t_(Vängsö) . Problemen (if any) har väl med å, ä ö och även parentes-tecknen att göra.

Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"