Fråga kring S35 E 35916
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Hans Jakobsson
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 05 dec 2008, 12:51
- Ort: Märsta
- Kontakt:
Fråga kring S35 E 35916
Hej allesammans,
Jag har på min blogg lagt upp några bilder jag tog på F10 flygdag 1990, där bl a S35 E F11-16 35916 fanns med i markutställningen.
Detta är samma flygplan som idag står på F11 museum. Jag är inte så djupt bevandrad i vår svenska militära flyghistoria att jag kan historiken kring individerna, så jag undrar om någon kan berätta för mig var detta flygplan befunnit sig innan det hamnade på F11 museum? Jag antar att sista flygningen gjordes 1979 då F11 lades ner. Togs den till F10 flygdag per lastbil? Vart tog den vägen efter flygdagen?
Skulle gärna även vilja fråga expertisen om det finns någon produktionslista över samtliga tillverkade Draken. Jag, som normalt bara sysslar med trafikflyg, är bortskämd med detaljerad historik över samtliga tillverkade individer av snart sagt alla civila flygplantyper, men vad gäller Fpl 35 så har jag bara tillgång till Kontaktgruppens specialnummer om Draken och listorna i den tidningen är inte så utförliga som jag kunde önska. Jag är alltså intresserad av datum då individerna levererades, bytte flottilj och togs ur tjänst etc.
Tack på förhand.
Vänligen
Hans Jakobsson
Jag har på min blogg lagt upp några bilder jag tog på F10 flygdag 1990, där bl a S35 E F11-16 35916 fanns med i markutställningen.
Detta är samma flygplan som idag står på F11 museum. Jag är inte så djupt bevandrad i vår svenska militära flyghistoria att jag kan historiken kring individerna, så jag undrar om någon kan berätta för mig var detta flygplan befunnit sig innan det hamnade på F11 museum? Jag antar att sista flygningen gjordes 1979 då F11 lades ner. Togs den till F10 flygdag per lastbil? Vart tog den vägen efter flygdagen?
Skulle gärna även vilja fråga expertisen om det finns någon produktionslista över samtliga tillverkade Draken. Jag, som normalt bara sysslar med trafikflyg, är bortskämd med detaljerad historik över samtliga tillverkade individer av snart sagt alla civila flygplantyper, men vad gäller Fpl 35 så har jag bara tillgång till Kontaktgruppens specialnummer om Draken och listorna i den tidningen är inte så utförliga som jag kunde önska. Jag är alltså intresserad av datum då individerna levererades, bytte flottilj och togs ur tjänst etc.
Tack på förhand.
Vänligen
Hans Jakobsson
Hej!
35916 Godkänd 1966-01-10 F11-16 Kasserad ??? nu monument Nyköpings flygplats
Detta enl. Draken-boken av Bo Widfeldt från ca 1995
>> produktionslista över samtliga tillverkade Draken.>>Finns, Men
Överföringsdatum mellan flottiljer saknas eg. totalt
Listan finns, men just Kass / Avföringsdatum Saknas på Många egentligen de flesta individer,
Och någon uppdatering verkar ingen åta sig (boken är från 1995)
>>är alltså intresserad av datum då individerna levererades, bytte flottilj och togs ur tjänst etc. >>
Det gör vi alla!
Tyvärr dåligt svar på din fråga , men jag kunde intet annat!
Enligt din blogg:
>>Detta är J35 B nr 35220 som provmålats för utvärdering av FOA:s världsunika maskering, och det skulle visa sig att detta flygplan blev den enda av 35:orna som fick detta kamouflage.>>
(Viggen kamouflage)
Undrar om inte det var en till ???
Bengt
35916 Godkänd 1966-01-10 F11-16 Kasserad ??? nu monument Nyköpings flygplats
Detta enl. Draken-boken av Bo Widfeldt från ca 1995
>> produktionslista över samtliga tillverkade Draken.>>Finns, Men
Överföringsdatum mellan flottiljer saknas eg. totalt
Listan finns, men just Kass / Avföringsdatum Saknas på Många egentligen de flesta individer,
Och någon uppdatering verkar ingen åta sig (boken är från 1995)
>>är alltså intresserad av datum då individerna levererades, bytte flottilj och togs ur tjänst etc. >>
Det gör vi alla!
Tyvärr dåligt svar på din fråga , men jag kunde intet annat!
Enligt din blogg:
>>Detta är J35 B nr 35220 som provmålats för utvärdering av FOA:s världsunika maskering, och det skulle visa sig att detta flygplan blev den enda av 35:orna som fick detta kamouflage.>>
(Viggen kamouflage)
Undrar om inte det var en till ???
Bengt
- Hans Jakobsson
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 05 dec 2008, 12:51
- Ort: Märsta
- Kontakt:
Tack för svar!Bengt Ekbladh skrev: >>Detta är J35 B nr 35220 som provmålats för utvärdering av FOA:s världsunika maskering, och det skulle visa sig att detta flygplan blev den enda av 35:orna som fick detta kamouflage.>>
(Viggen kamouflage)
Undrar om inte det var en till ???
Bengt
Överbevisa mig gärna, den enda jag känner till är 35220 och jag har aldrig sett något annat nummer figurera i dessa sammanhang. Men å andra sidan är jag långt ifrån expert på Draken.
Widfelts bok nämns ovan och i andra trådar - är det den som heter "Dubbeldelta för fyra länders försvar"? I min egen hylla har jag bara SFF:s revy och Aerofax-boken med den röda Draken på omslaget.
@Otto: Tack för info!!
Hans
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Sigurd 16
Hans,
35916 var - när den stod utställd static på F 10 flygdag 1990 - utan motor.
Likaså var den motorlös när jag såg den på sensommaren 1991 igen, då på Skavsta.
Man flög en/två S 35E på FC efter sommaren 1979...kanske en bit in på 1980...
35916 var - när den stod utställd static på F 10 flygdag 1990 - utan motor.
Likaså var den motorlös när jag såg den på sensommaren 1991 igen, då på Skavsta.
Man flög en/två S 35E på FC efter sommaren 1979...kanske en bit in på 1980...
- Hans Jakobsson
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 05 dec 2008, 12:51
- Ort: Märsta
- Kontakt:
Överbevisning beträffande kamouflaget har skett i form av boken Kronmärkt, där det nämns att J35 F-prototypen 35-7 fick denna provmålning först och därefter 35220. Det skedde sommaren 1972. Min artikel är uppdaterad, tack Bengt för "felanmälan"!
Fredric - tack för info. Var kan 35916 ha befunnit sig mellan ~1980 och 1990?
Fredric - tack för info. Var kan 35916 ha befunnit sig mellan ~1980 och 1990?
- Christian S
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Om jag får gå lite utanför ämnet tycker jag det verkar relativt lite flygtimmar på denna individ. Jämfört med någon tidig Viggen som passerade 3000 flygtimmar innan kassering så tycks 1500 timmar ganska lite. Tittar jag vidare i Draken-boken så verkar de flesta individer flugit omkring 2000 timmar innan det blev dags för pensionering.
Kan man härleda flygtidsuttaget till att fpl-typen utgick ur organisationen och att S 35E flögs ev. tuffare än sina syskon i Draken-familjen?
Kan man härleda flygtidsuttaget till att fpl-typen utgick ur organisationen och att S 35E flögs ev. tuffare än sina syskon i Draken-familjen?
/Christian i Trollywood
- Christian S
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
- Hans Jakobsson
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 05 dec 2008, 12:51
- Ort: Märsta
- Kontakt: