Fieseler Fi 156C-3 Storch
Cn 110062
Flygvapnet sn 3810 märkt F 3-20
senare F 21-13
Senare registrerad D-ENTE därefter? D-EXWU
I Technikmuseum, Berlin märkt Flygvapnet F 3-20.
Foton från 2013:
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 697497473/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 697497473/
3810, S 14B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3386
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
Re: 3810, S 14B
3810
S 14B
Typ: Fiesler Fi.156C-3 Storch
Tillverkad av Ing. J. Mráz, továrna na letadla - Ing. J. Mráz, Flugzeugfabrik
c/n: 110 062
Tillverkningsår: 1943
Ex:
D-EXWU
1943-07-09 Till F3 Kod F3-
1929-07-20 Godkänd
1947 Överförd till F21, kod F21-
1951-06-21 Överförd till F12, kod F12-
1961-01-17 Kasserad, flygplanstypen utgår.
Gångtid:
Såld till Aero-Contact,Wien.
? Registrerad OE-ADX
1962-05 Registrerad D-ENTE
? Avregistrerad.
Bevarad på Museum für Verkehr und Technik, Berlin.
S 14B
Typ: Fiesler Fi.156C-3 Storch
Tillverkad av Ing. J. Mráz, továrna na letadla - Ing. J. Mráz, Flugzeugfabrik
c/n: 110 062
Tillverkningsår: 1943
Ex:
D-EXWU
1943-07-09 Till F3 Kod F3-
1929-07-20 Godkänd
1947 Överförd till F21, kod F21-
1951-06-21 Överförd till F12, kod F12-
1961-01-17 Kasserad, flygplanstypen utgår.
Gångtid:
Såld till Aero-Contact,Wien.
? Registrerad OE-ADX
1962-05 Registrerad D-ENTE
? Avregistrerad.
Bevarad på Museum für Verkehr und Technik, Berlin.
Senast redigerad av Lars Larsson den 11 apr 2018, 22:57, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
- Ort: Oslo
Re: 3810, S 14B
Tillverkningsår borde vara 1943.
-
- Inlägg: 3386
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
Re: 3810, S 14B
Ja, 1943 ska det vara. Nu är det rättat.
Hälsningar
/Lars L
Hälsningar
/Lars L
Re: 3810, S 14B
3810, S 14B
…
1943-08-14 kolliderar med staket i start...slår runt..
plats ..vid "hjälpfält" 1500m ö Strongärde ..Undersåker stn.
Kostnad sägs 12000:-
motor nr säger..As10P-1 4463834
vidare sägs här.."spec div....(vet inte här om det gällde föraren eller planet ?
….
"""Det berättas att en fältflygare fick motorstopp och måste nödlanda med sin S 14 Fieseler Storch på en pytteliten åkerlapp någonstans i Norrland. Hjulen gick ner i ett tvärgående dike där det blev tvärstopp så Storken gjorde en kullerbytta över nosen och blev liggande på rygg. Piloten var oskadd och gick till närmaste gård för att ringa hem till divisionschefen och anmäla haveriet. Divisionschefen verkade inte särskilt intresserad av detaljer, eller glad över att piloten var oskadd, eller sur över det skadade flygplanet. Han var känd för att inte jaga upp sig i onödan och under det här telefonsamtalet kommenterade han bara lugnt. ”Slagit runt med en Stork? Går det?” Var i Norrland nödlandningen ägde rum, eller om historien är sann eller om det är en skröna vet jag inte. ""...
tolka själv.
…
se ...
"Var i Norrland nödlandningen ägde rum, eller om historien är sann eller om det är en skröna vet jag inte.
säger http://www.flygmuseetf21.se/pdf/2020/Fl ... iguvPk8Oe8
sid 70
…
1943-08-14 kolliderar med staket i start...slår runt..
plats ..vid "hjälpfält" 1500m ö Strongärde ..Undersåker stn.
Kostnad sägs 12000:-
motor nr säger..As10P-1 4463834
vidare sägs här.."spec div....(vet inte här om det gällde föraren eller planet ?
….
"""Det berättas att en fältflygare fick motorstopp och måste nödlanda med sin S 14 Fieseler Storch på en pytteliten åkerlapp någonstans i Norrland. Hjulen gick ner i ett tvärgående dike där det blev tvärstopp så Storken gjorde en kullerbytta över nosen och blev liggande på rygg. Piloten var oskadd och gick till närmaste gård för att ringa hem till divisionschefen och anmäla haveriet. Divisionschefen verkade inte särskilt intresserad av detaljer, eller glad över att piloten var oskadd, eller sur över det skadade flygplanet. Han var känd för att inte jaga upp sig i onödan och under det här telefonsamtalet kommenterade han bara lugnt. ”Slagit runt med en Stork? Går det?” Var i Norrland nödlandningen ägde rum, eller om historien är sann eller om det är en skröna vet jag inte. ""...
tolka själv.
…
se ...
"Var i Norrland nödlandningen ägde rum, eller om historien är sann eller om det är en skröna vet jag inte.
säger http://www.flygmuseetf21.se/pdf/2020/Fl ... iguvPk8Oe8
sid 70