Kalenderbitare SE HIT! Jag behöver er hjälp!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Kalenderbitare SE HIT! Jag behöver er hjälp!
På tisdag, 9 december, är det 20 år sedan JAS 39 flög första gången. Samma dag kommer Flygvapnet och F 17 förhoppningsvis att få leverans av den allra sista JAS 39C i delserie 3, nr 39276.
Detta tänkte vi vid F 17 uppmärksamma. Därför har jag blivit ombedd att sätta samman lite kalenderbitar-fakta som vår info-avdelning kan dela ut till media i sammanhanget.
Nu skulle jag önska nyttja er som bollplank, fakta-kritiker och korrekturläsare. Det är ont om sådana på jobbet.
Var kritiska, och kom gärna med konstruktiv kritik! Jag antar att jag kommer att få förklara ett och annat.
Redan nu ber jag er att här på forumet inte kommentera presenterad flygtid. Diskussion om denna kan lätt spåra ur.
Here goes!
Leveranser
Till FMV/svenska flygvapnet levererade JAS 39
Totalt: 200 st
JAS 39A: 104 st
JAS 39B: 14 st
JAS 39C: 68 st (varav 12 st leasas av Tjeckien)
JAS 39D: 14 st (varav 2 st leasas av Tjeckien)
(1 st JAS 39A fick ersätta provflygplan 39-1 som havererade 1989, 1 st JAS 39A blev prototyp för tvåsitsiga JAS 39B, 2 st JAS 39C blev provflygplan vid SAAB)
Producerad flygtid JAS 39 Gripen 940101* - 081209
Hela JAS 39-systemet (sv. flygvapnet + utländska kunder + SAAB):
Totalt: > 112 200 tim *
JAS 39A: > 72 800 tim *
JAS 39B: > 7 700 tim *
JAS 39C: > 24 200 tim (inkl. Tjeckien och Ungern)
JAS 39D: > 4 000 tim (inkl. Tjeckien och Ungern)
Provflygplan (SAAB): > 3 300 tim *
* Flygtid producerad innan 1994 finns ej i det uppföljningsprogram varifrån dessa siffror har hämtats.
Svenska flygvapnet
Totalt: > 83 300 tim
JAS 39A: > 65 400 tim
JAS 39B: > 5 100 tim
JAS 39C: > 11 300 tim
JAS 39D: > 1 300 tim
F 17 Kallinge
Totalt: > 23 200 tim
JAS 39A: > 15 200 tim
JAS 39B: > 50 tim
JAS 39C: > 7 300 tim
JAS 39D: > 580 tim
Flygplansindivider med mest flygtid:
JAS 39A nr 39131, > 1 830 flygtimmar, F 7 Såtenäs
JAS 39B nr 39801, > 770 flygtimmar, F 7 Såtenäs
JAS 39C nr 39210, > 780 flygtimmar, F 17 Kallinge
JAS 39D nr 39819, > 390 flygtimmar, Tjeckien
Haverier
Antal haverier under utprovning: 2 st
Antal haverier i förbandstjänst (sv. flygvapnet + utländska kunder) : 3 st
Antal flygtimmar mellan haveri, totalt sett: > 22 400 tim (112 200 / 5 = 22 440)
Antal flygtimmar mellan haveri, förbandstjänst (sv. flygvapnet + utländska kunder): > 36 200 tim ((72 800 + 7 700 + 24 200 + 4 000) / 3 = 36 230)
Milstolpar JAS 39 Gripen
Juni 1982
Riksdagen beslutar att utveckla JAS 39. Beställning undertecknas avseende 5 st provflygplan och delserie 1 á 30 st ensitsiga JAS 39A
26 april 1987
Den första prototypen visas upp för media och inbjudna
9 december 1988
JAS 39 Gripen flyger för första gången
Juni 1992
Riksdagen beslutar att fortsätta med utvecklingen av JAS 39 Gripen. Beställning undertecknas avseende delserie 2 och tvåsitsiga JAS 39B, sammanlagt 110 st JAS 39
8 juni 1993
Det första serieflygplanet av JAS 39A levereras till Försvarets Materielverk
29 april 1996
Tvåsitsiga JAS 39B premiärflygs
Juni 1996
JAS 39 Gripen introduceras i det svenska flygvapnet, F 7 i Såtenäs blir först med att ta JAS 39 i bruk
Juni 1997
Regeringen beslutar att beställa delserie 3 á 64 st JAS 39C/D
December 1997
Den första tvåsitsiga JAS 39B levereras till Försvarets Materielverk
Milstolpar JAS 39 vid F 17 i Kallinge
14 juni 2002
F 17:s första JAS 39A levereras från F 10 i Ängelholm, som håller på att avvecklas.
18 juni 2002
Första dagen med förbandsflygning med JAS 39 vid F 17.
25 mars 2003
1000 flygtimmar med JAS 39 vid F 17 passeras, nio månader efter att typen anlände till flottiljen.
Maj 2003
F 17 genomför för första gången övning med JAS 39 på flygbas ”i skogen”
20 augusti 2003
Den modernare versionen JAS 39C landar för första gången på F 17. Det är dock bara en mellanlandning, flygplanet återvänder till VoVc i Linköping samma dag.
September 2003
Under övningen Cooperative Key i Plovdiv, Bulgarien, genomför F 17 sin första utlandsövning med JAS 39
Januari 2004 – december 2007
F 17 ansvarar för det internationella flyginsatsförbandet SWAFRAP JAS 39. Flera utlandsövningar genomförs årligen i bl.a Finland, Norge och Holland.
14 september 2004
JAS 39C levereras till Flygvapnet och F 17.
September 2004
F 17 blir världens första förband att ta JAS 39C i bruk
20 juni 2005
F 17 passerar 1000 producerade flygtimmar med JAS 39C, nio månader efter introduktionen.
23 januari 2006
F 17:s och tillika Flygvapnets första tvåsitsiga JAS 39D anländer till flottiljen
Juli-Augusti 2006
Flygvapnet deltager med 7 st JAS 39C/D i övningen Coop Thunder Red Flag Alaska på Eielson Air Force Base i Alaska. Eftersom att F 17 är Flygvapnets dittills enda flygflottilj utrustade med JAS 39C/D kommer en stor del av personalen och samtliga flygplan från F 17.
Detta tänkte vi vid F 17 uppmärksamma. Därför har jag blivit ombedd att sätta samman lite kalenderbitar-fakta som vår info-avdelning kan dela ut till media i sammanhanget.
Nu skulle jag önska nyttja er som bollplank, fakta-kritiker och korrekturläsare. Det är ont om sådana på jobbet.
Var kritiska, och kom gärna med konstruktiv kritik! Jag antar att jag kommer att få förklara ett och annat.
Redan nu ber jag er att här på forumet inte kommentera presenterad flygtid. Diskussion om denna kan lätt spåra ur.
Here goes!
Leveranser
Till FMV/svenska flygvapnet levererade JAS 39
Totalt: 200 st
JAS 39A: 104 st
JAS 39B: 14 st
JAS 39C: 68 st (varav 12 st leasas av Tjeckien)
JAS 39D: 14 st (varav 2 st leasas av Tjeckien)
(1 st JAS 39A fick ersätta provflygplan 39-1 som havererade 1989, 1 st JAS 39A blev prototyp för tvåsitsiga JAS 39B, 2 st JAS 39C blev provflygplan vid SAAB)
Producerad flygtid JAS 39 Gripen 940101* - 081209
Hela JAS 39-systemet (sv. flygvapnet + utländska kunder + SAAB):
Totalt: > 112 200 tim *
JAS 39A: > 72 800 tim *
JAS 39B: > 7 700 tim *
JAS 39C: > 24 200 tim (inkl. Tjeckien och Ungern)
JAS 39D: > 4 000 tim (inkl. Tjeckien och Ungern)
Provflygplan (SAAB): > 3 300 tim *
* Flygtid producerad innan 1994 finns ej i det uppföljningsprogram varifrån dessa siffror har hämtats.
Svenska flygvapnet
Totalt: > 83 300 tim
JAS 39A: > 65 400 tim
JAS 39B: > 5 100 tim
JAS 39C: > 11 300 tim
JAS 39D: > 1 300 tim
F 17 Kallinge
Totalt: > 23 200 tim
JAS 39A: > 15 200 tim
JAS 39B: > 50 tim
JAS 39C: > 7 300 tim
JAS 39D: > 580 tim
Flygplansindivider med mest flygtid:
JAS 39A nr 39131, > 1 830 flygtimmar, F 7 Såtenäs
JAS 39B nr 39801, > 770 flygtimmar, F 7 Såtenäs
JAS 39C nr 39210, > 780 flygtimmar, F 17 Kallinge
JAS 39D nr 39819, > 390 flygtimmar, Tjeckien
Haverier
Antal haverier under utprovning: 2 st
Antal haverier i förbandstjänst (sv. flygvapnet + utländska kunder) : 3 st
Antal flygtimmar mellan haveri, totalt sett: > 22 400 tim (112 200 / 5 = 22 440)
Antal flygtimmar mellan haveri, förbandstjänst (sv. flygvapnet + utländska kunder): > 36 200 tim ((72 800 + 7 700 + 24 200 + 4 000) / 3 = 36 230)
Milstolpar JAS 39 Gripen
Juni 1982
Riksdagen beslutar att utveckla JAS 39. Beställning undertecknas avseende 5 st provflygplan och delserie 1 á 30 st ensitsiga JAS 39A
26 april 1987
Den första prototypen visas upp för media och inbjudna
9 december 1988
JAS 39 Gripen flyger för första gången
Juni 1992
Riksdagen beslutar att fortsätta med utvecklingen av JAS 39 Gripen. Beställning undertecknas avseende delserie 2 och tvåsitsiga JAS 39B, sammanlagt 110 st JAS 39
8 juni 1993
Det första serieflygplanet av JAS 39A levereras till Försvarets Materielverk
29 april 1996
Tvåsitsiga JAS 39B premiärflygs
Juni 1996
JAS 39 Gripen introduceras i det svenska flygvapnet, F 7 i Såtenäs blir först med att ta JAS 39 i bruk
Juni 1997
Regeringen beslutar att beställa delserie 3 á 64 st JAS 39C/D
December 1997
Den första tvåsitsiga JAS 39B levereras till Försvarets Materielverk
Milstolpar JAS 39 vid F 17 i Kallinge
14 juni 2002
F 17:s första JAS 39A levereras från F 10 i Ängelholm, som håller på att avvecklas.
18 juni 2002
Första dagen med förbandsflygning med JAS 39 vid F 17.
25 mars 2003
1000 flygtimmar med JAS 39 vid F 17 passeras, nio månader efter att typen anlände till flottiljen.
Maj 2003
F 17 genomför för första gången övning med JAS 39 på flygbas ”i skogen”
20 augusti 2003
Den modernare versionen JAS 39C landar för första gången på F 17. Det är dock bara en mellanlandning, flygplanet återvänder till VoVc i Linköping samma dag.
September 2003
Under övningen Cooperative Key i Plovdiv, Bulgarien, genomför F 17 sin första utlandsövning med JAS 39
Januari 2004 – december 2007
F 17 ansvarar för det internationella flyginsatsförbandet SWAFRAP JAS 39. Flera utlandsövningar genomförs årligen i bl.a Finland, Norge och Holland.
14 september 2004
JAS 39C levereras till Flygvapnet och F 17.
September 2004
F 17 blir världens första förband att ta JAS 39C i bruk
20 juni 2005
F 17 passerar 1000 producerade flygtimmar med JAS 39C, nio månader efter introduktionen.
23 januari 2006
F 17:s och tillika Flygvapnets första tvåsitsiga JAS 39D anländer till flottiljen
Juli-Augusti 2006
Flygvapnet deltager med 7 st JAS 39C/D i övningen Coop Thunder Red Flag Alaska på Eielson Air Force Base i Alaska. Eftersom att F 17 är Flygvapnets dittills enda flygflottilj utrustade med JAS 39C/D kommer en stor del av personalen och samtliga flygplan från F 17.
Hej!
Litet bidrag:
Februari 1986: Fullskalemodell visas upp för politiker, militärer och press
Mars 2001: 100:e Gripen levereras till Flygvapnet
Bonus om detta lev. till F17 ?
Januari 2008 : 100.000 flygtimmar totalt för alla lev. Gripen plan i Sverige och utomlands.
och
>>> Eftersom (((att))) F 17 är Flygvapnets Hittills / dittills enda flygflottilj………>>>
Bengt
Litet bidrag:
Februari 1986: Fullskalemodell visas upp för politiker, militärer och press
Mars 2001: 100:e Gripen levereras till Flygvapnet
Bonus om detta lev. till F17 ?
Januari 2008 : 100.000 flygtimmar totalt för alla lev. Gripen plan i Sverige och utomlands.
och
>>> Eftersom (((att))) F 17 är Flygvapnets Hittills / dittills enda flygflottilj………>>>
Bengt
Hej!
”Spaningsfunktionens” införande (på F17?)
Lufttankning.
1:a Incident uppdraget?
Ungern ”leasing”nämns inte Under FV 200st. Gripar (39A)
December 2001. Ungern skriver ett tioårigt hyr-köps-kontrakt
>> Flygplansindivider med mest flygtid:>>
Något datum kanske?
Kommenterar ändå!!
>> * Flygtid producerad innan 1994 finns ej i det uppföljningsprogram varifrån dessa siffror har hämtats.>>
egentligen Felaktiga Totalsiffror alltså!!
Bengt
”Spaningsfunktionens” införande (på F17?)
Lufttankning.
1:a Incident uppdraget?
Ungern ”leasing”nämns inte Under FV 200st. Gripar (39A)
December 2001. Ungern skriver ett tioårigt hyr-köps-kontrakt
>> Flygplansindivider med mest flygtid:>>
Något datum kanske?
Kommenterar ändå!!
>> * Flygtid producerad innan 1994 finns ej i det uppföljningsprogram varifrån dessa siffror har hämtats.>>
egentligen Felaktiga Totalsiffror alltså!!
Bengt
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
235 visningar, och bara två svar - av samme person! Jag måste ha gjort ett j-la bra jobb!
Nä, tacka vet jag det gamla forumet! Där var benägenheten till hjälpsamhet mycket större än på vårt nya forum.
Jag tror faktiskt inte att detta stämmer! Även om massa medier har låtit meddela så. Enligt systemet som jag har tagit mina siffror ifrån har JAS 39 i dagsläget flugit mer än 112 200 timmar. Men som sagt infördes detta system först 1994. Alltså saknas alla de flygtimmar som producerades under utprovningen. Det finns andra system som täcker in även 1994, men de är under utfasning i Flygvapnet. Så för att påstående om 100 000 timmar ska stämma måste hela JAS 39 systemet producerat långt mer än 12 200 timmar sedan januari i år! Jag ställer mig mycket tveksam till detta! Jag tror att 100 000-timmarsvallen bröts 2006 eller 2006.
Lufttankning? Enligt mina noteringar skedde den första riktiga lufttankningen den 21 mars 2005.
Insättning i incidentverksamhet? Har inga om uppgifter om när detta kan ha skett. Någon som kan hjälpa mig?
Kanske vid JAS 39A skriva in: "Varav ca 25 st ombyggts till 14 st JAS 39C/D för Ungern"
Om jag skriver in Ungerns leasingavtal måste jag ju skriva in även Sydafrika, de var ju den första Gripen-kunden.
Men totaltiden är "bara" felaktig för JAS 39A, 39B och provfpl.
JAS 39C och 39C infördes ju efter 1994, och F 17 började att flyga JAS 39 2002, så dessa siffror stämmer!
Tack för hjälpen! Jag har några timmar på mig att finslipa materialet, imorrn ska det inlämnas till Info.
Nä, tacka vet jag det gamla forumet! Där var benägenheten till hjälpsamhet mycket större än på vårt nya forum.
100:e JAS 39 borde innebära en JAS 39A eller B. Eftersom att F 17 aldrig fick nyleverans av JAS 39 är det inte aktuellt att införa under F 17-delen.Bengt Ekbladh skrev: Mars 2001: 100:e Gripen levereras till Flygvapnet
Bonus om detta lev. till F17 ?
Mot min egen uppmaning ska jag trots allt kommentera flygtiden.Bengt Ekbladh skrev: Januari 2008 : 100.000 flygtimmar totalt för alla lev. Gripen plan i Sverige och utomlands.
Jag tror faktiskt inte att detta stämmer! Även om massa medier har låtit meddela så. Enligt systemet som jag har tagit mina siffror ifrån har JAS 39 i dagsläget flugit mer än 112 200 timmar. Men som sagt infördes detta system först 1994. Alltså saknas alla de flygtimmar som producerades under utprovningen. Det finns andra system som täcker in även 1994, men de är under utfasning i Flygvapnet. Så för att påstående om 100 000 timmar ska stämma måste hela JAS 39 systemet producerat långt mer än 12 200 timmar sedan januari i år! Jag ställer mig mycket tveksam till detta! Jag tror att 100 000-timmarsvallen bröts 2006 eller 2006.
Första passet med SPK 39 kommer jag att skriva in.Bengt Ekbladh skrev: ”Spaningsfunktionens” införande (på F17?)
Lufttankning.
1:a Incident uppdraget?
Lufttankning? Enligt mina noteringar skedde den första riktiga lufttankningen den 21 mars 2005.
Insättning i incidentverksamhet? Har inga om uppgifter om när detta kan ha skett. Någon som kan hjälpa mig?
Om någon kan hjälpa mig att sammanfatta detta så att det ryms på samma rad som JAS 39A eller 39B ska jag glädeligen föra in det!Bengt Ekbladh skrev: Ungern ”leasing”nämns inte Under FV 200st. Gripar (39A)
December 2001. Ungern skriver ett tioårigt hyr-köps-kontrakt
Kanske vid JAS 39A skriva in: "Varav ca 25 st ombyggts till 14 st JAS 39C/D för Ungern"
Om jag skriver in Ungerns leasingavtal måste jag ju skriva in även Sydafrika, de var ju den första Gripen-kunden.
Längst upp i dokumentet står det: "Producerad flygtid JAS 39 Gripen 940101* - 081209".Bengt Ekbladh skrev: >> Flygplansindivider med mest flygtid:>>
Något datum kanske?
Jag har gjort så gott jag har kunnat. Som tidigare har skrivits är systemet som täcker in även 1994 och bakåt under utfasning i Flygvapnet.Bengt Ekbladh skrev: Kommenterar ändå!!
>> * Flygtid producerad innan 1994 finns ej i det uppföljningsprogram varifrån dessa siffror har hämtats.>>
egentligen Felaktiga Totalsiffror alltså!!
Men totaltiden är "bara" felaktig för JAS 39A, 39B och provfpl.
JAS 39C och 39C infördes ju efter 1994, och F 17 började att flyga JAS 39 2002, så dessa siffror stämmer!
Tack för hjälpen! Jag har några timmar på mig att finslipa materialet, imorrn ska det inlämnas till Info.
Hej Emil
>> Var kritiska, och kom gärna med (konstruktiv) kritik!>>
Höll på med ett inlägg då jag ser ditt svar:
Du skrev inlägget
>> Postat: 18:29, lör 06 dec 2008 Rubrik: Kalenderbitare SE HIT! Jag behöver er hjälp!
Sen står det :
>> Producerad flygtid JAS 39 Gripen 940101* - 081209
Ingen flygtid mellan lördag och Tisdag? (200 + Gripar markbundna?)
Ingen nämnvärd flygtid dessemellan?
S-Afrikas timmar (några få) nämns inte (de flesta tim. i Saabs andel?)
Obs ingen kritik, bara lite ”stimulans”
Fortsätt att informera oss andra
Good work!
Bengt
Insättning i incidentverksamhet?
Har absolut sett när det hände ,hittar inget nu. Help!!
>> vid JAS 39A skriva in: "Varav ca 25 st ombyggts till 14 st JAS 39C/D för Ungern">>
Varför inte.
Nyhet för mig att Ungrarnas 39D var fd: 39A
>>100:e Gripen levereras till Flygvapnet>>
Bör väl in under ”milstolpar?” + Fullskalemodell
Ungerns leasingavtal och Sydafrika ”måste ”med.
>> Var kritiska, och kom gärna med (konstruktiv) kritik!>>
Höll på med ett inlägg då jag ser ditt svar:
Du skrev inlägget
>> Postat: 18:29, lör 06 dec 2008 Rubrik: Kalenderbitare SE HIT! Jag behöver er hjälp!
Sen står det :
>> Producerad flygtid JAS 39 Gripen 940101* - 081209
Ingen flygtid mellan lördag och Tisdag? (200 + Gripar markbundna?)
Ingen nämnvärd flygtid dessemellan?
S-Afrikas timmar (några få) nämns inte (de flesta tim. i Saabs andel?)
Obs ingen kritik, bara lite ”stimulans”
Fortsätt att informera oss andra
Good work!
Bengt
Insättning i incidentverksamhet?
Har absolut sett när det hände ,hittar inget nu. Help!!
>> vid JAS 39A skriva in: "Varav ca 25 st ombyggts till 14 st JAS 39C/D för Ungern">>
Varför inte.
Nyhet för mig att Ungrarnas 39D var fd: 39A
>>100:e Gripen levereras till Flygvapnet>>
Bör väl in under ”milstolpar?” + Fullskalemodell
Ungerns leasingavtal och Sydafrika ”måste ”med.
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Jag har mina anledningar till att skriva så (081209). Får se om jag ändrar.Bengt Ekbladh skrev:Hej Emil
Du skrev inlägget
>> Postat: 18:29, lör 06 dec 2008 Rubrik: Kalenderbitare SE HIT! Jag behöver er hjälp!
Sen står det :
>> Producerad flygtid JAS 39 Gripen 940101* - 081209
Ingen flygtid mellan lördag och Tisdag? (200 + Gripar markbundna?)
Ingen nämnvärd flygtid dessemellan?
S-Afrikas timmar (några få) nämns inte (de flesta tim. i Saabs andel?)
Sydafrikas tider kan jag inte få tag på eftersom att de är en kund hos SAAB. Cz och Hu är kund hos FMV.
Bengt Ekbladh skrev:
Januari 2008 : 100.000 flygtimmar totalt för alla lev. Gripen plan i Sverige och utomlands.
Uppgiften verka kommer från fd. Flygmotor?(dvs inklusive fabriks-”körningar”?
>>Den 28 januari 2008 passerade Gripen och RM 12-motorn 100 000 flygtimmar utan att det skett en enda motorrelaterad incident eller olycka.>>
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_Aero
Bengt
Januari 2008 : 100.000 flygtimmar totalt för alla lev. Gripen plan i Sverige och utomlands.
Uppgiften verka kommer från fd. Flygmotor?(dvs inklusive fabriks-”körningar”?
>>Den 28 januari 2008 passerade Gripen och RM 12-motorn 100 000 flygtimmar utan att det skett en enda motorrelaterad incident eller olycka.>>
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_Aero
Bengt
Hej Emil.
SAAB:s syn på det hela
<<Our estimated value of fuel consumption is based on experience from 120,000 flight hours with Gripen.<<
Skriver Saab idag enl:
http://www.gripen.com/en/MediaRelations ... lution.htm
bör naturligt innehålla timmar från Volvo Aero // Flygmotor o Saab
Emil Skrev::
<<Enligt systemet som jag har tagit mina siffror ifrån har JAS 39 i dagsläget flugit mer än 112 200 timmar. Men som sagt infördes detta system först 1994. Alltså saknas alla de flygtimmar som producerades under utprovningen. Det finns andra system som täcker in även 1994, men de är under utfasning i Flygvapnet. Så för att påstående om 100 000 timmar ska stämma måste hela JAS 39 systemet producerat långt mer än 12 200 timmar sedan januari i år!
Jag ställer mig mycket tveksam till detta! Jag tror att 100 000-timmarsvallen bröts 2006 eller 2006. <<?
<<JAS 39A : "Varav ca 25 st ombyggts till 14 st JAS 39C/D för Ungern"<<
Varifrån kommer siffran ca.25?
<<Jag har mina anledningar till att skriva så (081209). Får se om jag ändrar.>>
Har du det??
Får vi läsa vad du fick ihop?
Bengt
SAAB:s syn på det hela
<<Our estimated value of fuel consumption is based on experience from 120,000 flight hours with Gripen.<<
Skriver Saab idag enl:
http://www.gripen.com/en/MediaRelations ... lution.htm
bör naturligt innehålla timmar från Volvo Aero // Flygmotor o Saab
Emil Skrev::
<<Enligt systemet som jag har tagit mina siffror ifrån har JAS 39 i dagsläget flugit mer än 112 200 timmar. Men som sagt infördes detta system först 1994. Alltså saknas alla de flygtimmar som producerades under utprovningen. Det finns andra system som täcker in även 1994, men de är under utfasning i Flygvapnet. Så för att påstående om 100 000 timmar ska stämma måste hela JAS 39 systemet producerat långt mer än 12 200 timmar sedan januari i år!
Jag ställer mig mycket tveksam till detta! Jag tror att 100 000-timmarsvallen bröts 2006 eller 2006. <<?
<<JAS 39A : "Varav ca 25 st ombyggts till 14 st JAS 39C/D för Ungern"<<
Varifrån kommer siffran ca.25?
<<Jag har mina anledningar till att skriva så (081209). Får se om jag ändrar.>>
Har du det??
Får vi läsa vad du fick ihop?
Bengt
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Som jag ser det är deltagande på SFF forum helt och håller frivilligt. Den enskilde har rätt att svara/skriva inlägg precis när denne anser sig ha tid, lust och möjlighet till detta. Man har också rätt att avstå från att svara, eller att fortsätta göra inlägg, även om man är grundare till en tråd.
Till Bengt Ekbladh:
När jag vid 21-tiden igår kväll såg ditt inlägg hade jag en del kvar att uträtta på Internet innan det var dags att avsluta dagen och lägga sig, för att kunna stiga upp tidigt idag. Jag ansåg mig helt enkelt ha tid att svara på ditt inlägg igår kväll. Därför svarade jag nej. Och det anser jag mig ha full rätt att göra utan att mötas av sura inlägg från din sida.
Men här kommer mina, enligt dig försenade, kommentarer:
120 000 ”Flight Hours” får stå för SAAB. Men det borde inte kunna inbegripa tid från markprov av RM 12 då de har valt att benämna det just ”Flight Hours”. Men om proven utförs efter vissa särskilda premisser kanske det kan tillgodoräknas som flygtid. Vad vet jag. Men om 1200 000 timmar är korrekt ställer jag mig ännu mer tveksam till att 100 000 timmar passerades i januari 2008. 20 000 timmar på 12 månader är oerhört högt. Det skulle t.ex innebära att en sjättedel av den totala tiden, d.v.s 120 000 enligt SAAB, skulle produceras på ett år!!! Vidare skulle det innebära en genomsnittslig produktion på ca 1666 timmar per månad, även under månader med semesterperioder och således lite flygverksamhet.
20 000 timmar är nästan lika mycket Gripen-tid som F 17 har producerat sedan övergången till JAS 39 2002.
De 112 000 som jag angav är, som sagt, hämtat ur ett av Flygvapnets uppföljningssystem. Dess korrekthet kan jag på intet sätt kontrollera eller påverka.
Att 25 st JAS 39A skulle ha ombyggts till JAS 39C/D för Ungern är ett antagande från min sida. Ur delserie 1 levererades 27 st JAS 39 till Flygvapnet. Efter diverse tillbud, såsom ”söndertankning”, m.m. borde ca 25 st, för ombyggnaden användbara, JAS 39A kvarstå. Eftersom att inga tabeller har offentliggjorts över vilka flygplan som blev vilka är det för mig en omöjlighet att exakt veta hur många JAS 39A som åtgick för att bygga Ungerns 14 st JAS 39C/D.
Dessutom var mycket av uppgifterna i mitt dokument avsedda för faktarutor. Det fanns således inte utrymme att närmare förklara ombyggnaden JAS 39A till JAS 39C/D.
Jag har ändrat datumet till det datum då de togs ut ur uppföljningssystemet. Men skillnaden mellan detta datum och 081209 blev inte stor.
Mitt material, hela eller delar, kommer förhoppningsvis att dyka upp lite har och var, i tidskrifter och på Internet. Där kan ni läsa det om ni inte nöjer er med det som presenterats överst i denna tråd.
Dead line för materialet är nu förbi.
Och eftersom att denna tråd håller på att glida över till ”krav på svar inom utsatt tid”, negativa tongångar och begynnelser till personangrepp kommer jag inte att göra fler inlägg i denna tråd. Åtminstone inte i närtid.
Jag tackar dock för hjälpen.
Till Bengt Ekbladh:
När jag vid 21-tiden igår kväll såg ditt inlägg hade jag en del kvar att uträtta på Internet innan det var dags att avsluta dagen och lägga sig, för att kunna stiga upp tidigt idag. Jag ansåg mig helt enkelt ha tid att svara på ditt inlägg igår kväll. Därför svarade jag nej. Och det anser jag mig ha full rätt att göra utan att mötas av sura inlägg från din sida.
Men här kommer mina, enligt dig försenade, kommentarer:
120 000 ”Flight Hours” får stå för SAAB. Men det borde inte kunna inbegripa tid från markprov av RM 12 då de har valt att benämna det just ”Flight Hours”. Men om proven utförs efter vissa särskilda premisser kanske det kan tillgodoräknas som flygtid. Vad vet jag. Men om 1200 000 timmar är korrekt ställer jag mig ännu mer tveksam till att 100 000 timmar passerades i januari 2008. 20 000 timmar på 12 månader är oerhört högt. Det skulle t.ex innebära att en sjättedel av den totala tiden, d.v.s 120 000 enligt SAAB, skulle produceras på ett år!!! Vidare skulle det innebära en genomsnittslig produktion på ca 1666 timmar per månad, även under månader med semesterperioder och således lite flygverksamhet.
20 000 timmar är nästan lika mycket Gripen-tid som F 17 har producerat sedan övergången till JAS 39 2002.
De 112 000 som jag angav är, som sagt, hämtat ur ett av Flygvapnets uppföljningssystem. Dess korrekthet kan jag på intet sätt kontrollera eller påverka.
Att 25 st JAS 39A skulle ha ombyggts till JAS 39C/D för Ungern är ett antagande från min sida. Ur delserie 1 levererades 27 st JAS 39 till Flygvapnet. Efter diverse tillbud, såsom ”söndertankning”, m.m. borde ca 25 st, för ombyggnaden användbara, JAS 39A kvarstå. Eftersom att inga tabeller har offentliggjorts över vilka flygplan som blev vilka är det för mig en omöjlighet att exakt veta hur många JAS 39A som åtgick för att bygga Ungerns 14 st JAS 39C/D.
Dessutom var mycket av uppgifterna i mitt dokument avsedda för faktarutor. Det fanns således inte utrymme att närmare förklara ombyggnaden JAS 39A till JAS 39C/D.
Jag har ändrat datumet till det datum då de togs ut ur uppföljningssystemet. Men skillnaden mellan detta datum och 081209 blev inte stor.
Mitt material, hela eller delar, kommer förhoppningsvis att dyka upp lite har och var, i tidskrifter och på Internet. Där kan ni läsa det om ni inte nöjer er med det som presenterats överst i denna tråd.
Dead line för materialet är nu förbi.
Och eftersom att denna tråd håller på att glida över till ”krav på svar inom utsatt tid”, negativa tongångar och begynnelser till personangrepp kommer jag inte att göra fler inlägg i denna tråd. Åtminstone inte i närtid.
Jag tackar dock för hjälpen.