Hej!
MiG upphör och går upp i Sukhoi företagen
Detta är rubriken i Gefle Dagblad idag.
>Spiken i kistan sägs vara att Algeriet begärt att få lämna tillbaka 15 MiG-plan som levererats 2007. (står ingen bet.)
Detta pga allvarliga tillverkningsfel
Ser inget vid snabbkoll om saken på webben
någon med bättre koll?
Bengt
MiG upphör och går upp i Sukhoi företagen
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Om den ryska sammanslagningen kan läsas på http://www.flightglobal.com/articles/20 ... -unit.html som torde vara en vederhäftig sajt.
Därmed inget ont sagt om Gefle Dagblad, den tidning jag "läste" innan jag lärde mig läsa i skolan
Lars S
Därmed inget ont sagt om Gefle Dagblad, den tidning jag "läste" innan jag lärde mig läsa i skolan
Lars S
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
Re: MiG upphör och går upp i Sukhoi företagen
Det här är ju ingen större sak, utan bara en fråga om intern omorganisation, då de redan sen flera år ingått i samma företag, så det är liksom inte så mycket att skriva om. Affärsmässigt, alltså, för du har ju t ex aldrig kunnat köpa flygplan direkt av MiG eller Sukhoi, eftersom de inte haft egna fabriker, och redan innan OAK fanns var det ett statligt exportföretag du köpte av (om man över huvud taget "köpte" inom Sovjet vet jag inte). Troligen innebär det inte så mycket för vad som kommer utvecklas i framtiden heller. Men det här blir nog sista flygplanet som har Mikoyan med i namnet.Bengt Ekbladh skrev:Ser inget vid snabbkoll om saken på webben
någon med bättre koll?
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Jo, jag borde ha använt ett annat uttryck än "den ryska sammanslagningen" och hade faktiskt skrivit litet annorlunda först men "förenklade" sedan.
I Sovjetunionen fanns konstruktionskontor (OKB), ofta kända efter namnet av en en gång ledande konstruktör såsom Suchoj, Tupolev, MiG (Mikojan och Gurevich) m fl. Själva serietillverkningen skedde inom en enda statlig organisation av en mängd olika flygplanfabriker. Som det sägs på den allvisa webben:
An OKB (Russian: Опытное конструкторское бюро - Opytnoe Konstructorskoe Byuro - Experimental Design Bureau) was, during the Soviet era, an engineering design team. These were each assigned a number by the state, and often named after their head designer - for example, OKB-51 was headed by Pavel Sukhoi, and eventually became known as OKB Sukhoi. Successful and famous bureaux often retained this name even after the death or replacement of that designer.
These small state-run organisations were not intended for mass production of aircraft, rockets, or other vehicles or equipment that they designed. However they usually had the facilities and resources to construct prototypes. Those designs accepted by the state for mass production were then assigned to a state factory.
Hur sedan typval och anskaffnings- och produktionsplanering gick till; ja det måste ju ha varit samma problem där som i de stora västliga stora tillverkarländerna fast på sitt egna lilla vis.
Sedan har jag för mig att man för några år sedan "officiellt "började skriva Mig eller MIG, men det blev tydligen inget av detta.
Se även http://www.aviation.ru/okb.php som väl är/var Alexandre Savins urgamla sajt. Här en bild från denna fylliga sajt av en man som var känd för att alltid ha något på huvudet när han flög.
Lars S
I Sovjetunionen fanns konstruktionskontor (OKB), ofta kända efter namnet av en en gång ledande konstruktör såsom Suchoj, Tupolev, MiG (Mikojan och Gurevich) m fl. Själva serietillverkningen skedde inom en enda statlig organisation av en mängd olika flygplanfabriker. Som det sägs på den allvisa webben:
An OKB (Russian: Опытное конструкторское бюро - Opytnoe Konstructorskoe Byuro - Experimental Design Bureau) was, during the Soviet era, an engineering design team. These were each assigned a number by the state, and often named after their head designer - for example, OKB-51 was headed by Pavel Sukhoi, and eventually became known as OKB Sukhoi. Successful and famous bureaux often retained this name even after the death or replacement of that designer.
These small state-run organisations were not intended for mass production of aircraft, rockets, or other vehicles or equipment that they designed. However they usually had the facilities and resources to construct prototypes. Those designs accepted by the state for mass production were then assigned to a state factory.
Hur sedan typval och anskaffnings- och produktionsplanering gick till; ja det måste ju ha varit samma problem där som i de stora västliga stora tillverkarländerna fast på sitt egna lilla vis.
Sedan har jag för mig att man för några år sedan "officiellt "började skriva Mig eller MIG, men det blev tydligen inget av detta.
Se även http://www.aviation.ru/okb.php som väl är/var Alexandre Savins urgamla sajt. Här en bild från denna fylliga sajt av en man som var känd för att alltid ha något på huvudet när han flög.
Lars S