Ryskt jetplan störtar i Simpele, Finland, 25 januari 1954

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Jan Forsgren

Ryskt jetplan störtar i Simpele, Finland, 25 januari 1954

Inlägg av Jan Forsgren »

Hej!

Hittade nedanstående intressanta notis i Dagens Nyheter, fredagen den 29 januari 1954, s. 9:

"Uthopp i Finland av rysk flygare Redan återlämnad

HELSINGFORS, torsdag

TT-FNB

Vid 12-tiden den 25 januari förirrade sig ett sovjetryskt militärflygplan in över finländskt område i trakten av Simpele vid den finska gränsen. Flygaren var tvungen att hoppa ur sitt plan med fallskärm.

Han hamnade på finländskt område,, där gränsbevakningsmyndigheterna tog hand om honom, heter det i den officiella kommuniké som försvarsmakten utfärdat om händelsen. Också flygplanet störtade på finländskt territorium.

Piloten berättade för gränsbevakningen att han hade misstagit sig om riktningen och att bränslet tagit slut. Gränsbevakningen meddelade om det inträffade till de sovjetiska myndigheterna, och flygaren återbördades till Sovjetunionen. De finländska myndigheterna har också överenskommit om att planet - ett militärt reaplan - återlämnas till Sovjetunionen, meddelas det."

Kan någon av våra finländska vänner bidra med ytterligare detaljer kring denna händelse, namn på piloten, flygplantyp mm? Hamnade ytterligare sovjetiska flygare och flygplan på liknande sätt i Finland under det Kalla kriget?

M V H

Jan Forsgren
arne wallen

Inlägg av arne wallen »

Hej
Ursäkta mig att det tog tid innan jag svarade, kom hem för en skål korvsoppa sen.
Gör vad jag kan åt saken.
h:aw
ägare till en Ranger 440
Jan Forsgren

Inlägg av Jan Forsgren »

Hej Arne!

Ingen fara, ät Din korvsoppa i lugn och ro. :D

M V H

Jan Forsgren
arne wallen

Inlägg av arne wallen »

Ja det hände Gennadih Perezoikhin, åkte vilse, soppan slut, flygplanet landade och Gennadih åkte hem med tåg.
Få se om jag hittar Flyghistoriska tidningen, Jukka Nisula har bättre ordning på allt han kanske hinner först.
ägare till en Ranger 440
arne wallen

Inlägg av arne wallen »

Javisst Jukka Raunio har skrivit en artikel om fallet,25 januari 1954 observerade man ett litet snabbt flygplan nära Immola kl.12.24 och kl.12.41 störtade planet i Rautjärvi piloten landade med skärm och gränsbevakningen informerades.
Piloten Gennadij Mihailovitsh Perezhokin, löjtnant uppgav sig vara 26 år.
Piloten vägrade berätta sitt startfält men enligt en karta han hade kunde man anta att Karelska näset närmare där Sakkola skulle vara startplats.
Följande morgon överlämnades piloten till ryska gränsmyndigheter.Pilotens berättelse om att han kört vilse verkade inte trovärdig, erfaren pilot,vackert väder med god sikt, kompasser samt andra riktinstrument i planet, flygningen dessutom radarledd enligt piloten.
Flygplanet granskades av experter från flygvapnet samt flygfabriken.
MIG-15 med känneteckn.no:2779 tillverkn.no:2715379.
28.01 anlände en grupp ryssar 20 st ledda av två överstar mm.
Planet skars i bitar och fraktades till ryssland, det sägs att varje minsta nit plockades med.
Små provbitar granskades dock senare av försvarsmakten.

Man kan väl tillägga att finska luftförsvaret var i nederlag, 6 st Vampire i Björneborg, gränskränkningar skedde 63 st raporterade under åren 1952-54.
Man kan väl säga att luftrummet övervakades med blicken av gränsbevakare.
ägare till en Ranger 440
Bengt Ekbladh

”Dimridå” av Gävle-tidning??

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej!
Först tack Arne o Jan för info

”Dimridå” av Gävle-tidning?
Dristar jag fråga mig, då man läser vad Arbetarbladet skrev 1954-01-28 (Torsdag)

(Obs understrykning o fet stil är min markering)
<<Rysk flygare störtade nära by i Finland
(TT-FNB)

Ett ryskt militärplan kom den 25 januari in över finskt område efter att ha orienterat fel under flygning i närheten av gränsen, meddelar chefen för skyddspolisen, polisrådet Armas Alhava.

Det ryska planets bensin började tryta och piloten beslöt att rädda sig med fallskärm. Planet, som INTE var ett reaplan vilket tidigare uppgivits, störtade i närheten av Vuoriniemi by i Ruokola socken ca 25 km från gränsen.
Flygaren togs om hand av gränsbevakningen och då det klart framgick att han av misstag komit in på finländskt område återfördes han till Sovjetunionen i enlighet med avtalet om gränstvister mellan Finland och Sovjet.

Vidare meddelas att den ryske flygaren inte tagits om hand av polisen och inte i egentlig mening varit anhållen som tidigare uppgivits.<<

Jans, DN uppgift är från 29/1 och ovanstående från 28/1 och ändå finns tidigare uppgifter!
(kvällstidningar?)
(ser inget annat i Gefles dåvarande 3 tidningar under slutet jan. ((25/1—2/2))

Och varför markera ”Inte Rea”? ,samt eg. inte tagen av polisen?

Kan det varit ett tänkt ”avhopp” , men ändrat sig pga. tagen av gränsbevakningen?
<<Gränsbevakningen meddelade om det inträffade till de sovjetiska myndigheterna, och flygaren återbördades till Sovjetunionen.<<
Sen <<Planet skars i bitar><:: mycken oländig terräng?

PS Arne, säger du det var MIG-15.no:2779 tillverkn.no:2715379., så tror vi dig.

Trodde man åtminstone förr kunde ”lita” på vad som stod i blaskan, måste omvärdera.

Hoppas någon har en teori.

Mvh Bengt
arne wallen

Inlägg av arne wallen »

Hej Bengt och alla andra.
Min berättelse var översatt från finska samt förkortad, Raunios berättelse grundar sig på oficiella arkiv vilka öppnats, även en bild på det havererade planet finns, garanterat en MIG 15.Tillverkningsnumret fanns på alla delar.
Polisen tog inte hand om flygaren, i Finland hörde gränsöverträdelserna alltid till gränsbevakningen, piloten övernattade på Immola officersmäss var han blev bjuden på mat.
Åt en potatis vilken han skalade med tummnageln och använde dessertassietten som skalkopp.
Den ryska gränspersonen som emottog piloten hade frågat om Gennadi hade ansökt om uppehållstillstånd i Finland, detta hade han inte gjort.

Planet hittades 26.01 på morgonen varvid Major Lassila från Uttis flyfält fick order om att undersöka planet som då var hemligt jaktplan.
Lassila hade till sin hjälp löjtnant Karlsson samt motorinspektör Riikonen.
Däröver dipl.ing.Järvineva från Flygplansfabriken med följe.

Undersökningarna borde göras snabbt då ryssarna inte fick stötas, man förhandlade nämligen om 62 finska medborgares återhämtande från ryssland.
Lassilas rapport är 10 sidig och innehåller en massa uppgifter om planet, alla delar var märkta med årtal 1951-1953, två kompasser samt övrig navigationsutrustning.
Den finska armegruppen på plats var förvånad över arbetssättet samt verktyg.
Ryska kommandot använde acetylenbrännare, yxa samt järnstör.
Bitarna gjordes sådana att man med häst och släde kunde frakta bort delarna.
Olycksplatsen var långt inne i skogen nära en sjö ca. 18 km från riksgränsen
ägare till en Ranger 440
Bengt Ekbladh

Tack Arne
Ja bordsskicket är ju olika!

<<Planet hittades 26.01 på morgonen<<

Då bör det tidigast ”stått” i Svenska tidningar samma dag. ( i sista upplagan den dagen)
(Jo vid vissa haverier X datum kl ca 11-12 står det i den dagens sena upplaga.)

Vad som förbryllar mig lite är::

<< INTE var ett reaplan vilket tidigare uppgivits,

Varför skriver en tidning så?

Kan någon hjälpa till?

och som sagt Arne, vi tror dig.

Bengt
arne wallen

Inlägg av arne wallen »

Undrar själv över "inte ett reaplan"nån orsak måste finnas eller har tidingen ifråga en reporter i Finland som talat med nån på en servicestation.
Där kan man ju få dagens bästa eller nåt annat.
Då jag inte har tidningen i fråga, refererar man till nån eller är det endast en reporter som ringt nån?
I detta sammanhang måste jag tacka Jukka Nisula som hittade Raunios berättelse på 10 minuter, själv har jag hittantid i mitt arkiv ca. 32 timmar.
Borde göra nåt tror jag.
ägare till en Ranger 440
Bengt Ekbladh

<<refererar man till nån eller är det endast en reporter som ringt nån?<<

Helsingfors (TT--FNB)
Är enda källan, (lika som Jans: DN reff.)
Det jag skrev är artikeln, med felstavningar o allt.

<< har tidningen ifråga en reporter i Finland<<
Ingen aning, knappast en lokaltidning i Gävle ,eller ?

Kan någon jaga fram ”ursprungliga artikeln som Arbetarbladet (felaktigt?) dementerar

Vad tror du om eventuellt tänkt avhopp som kanske ”sket” sig?

Bengt
arne wallen

Inlägg av arne wallen »

Som tanke, ja det var säkert en tråd, följande tanke, var händelsen planerad?man kollade hur finland beter sig, om man hugger ner ett första linjens plan, motorn höggs i bitar, enligt dåvarande finsk expertis kunde man ha tagit en massa hela delar tillvara.
Var projektet enligt dåtida dogm färdigt finansierat, man räknade med en viss förlust för projekt xx.
Kanske vi i nåt skede får en förklaring, nån åker till ryssland när arkiven nu sakta öppnas, vissa av dem hittar kanske historian som deras nedskrivna.
Dessutom kommer vissa händelser tyvärr att alltid vara "försvunna".

Undrar en AW som fattas en 2 F 1 historia.
ägare till en Ranger 440
Bengt Ekbladh

Tackar
Fråga:
Hur såg Finlands Radarbevakning ut den tiden ( och hur förbättrades den så småningom?)

Bengt

<AW som fattas en 2 F 1 historia.<
är detta 4 eller 3 hjuligt?

Bengt
arne wallen

Inlägg av arne wallen »

Radarbevakningen var närmast obefintlig, gamla tyska som hade ytterst dålig kapasitet, alla fungerade inte, reservdelar fanns inte.
Gränsbevakarnas ögon var det bästa på den tiden.
Camel 2 F 1 från 1919 med Tamworth text på sidan, staden Tamworth hade sponsat maskinen.
Deltog i interventionen och var stationerad på hangarfartyg vid Koivisto i Finska viken.
Flyttades senare till Frankrike.
Jag borde fördriva en månad eller två i England på RAF museum för att få tag på planets dagbok.
ägare till en Ranger 440
Bengt Ekbladh

Hej!

<<Gränsbevakarnas ögon var det bästa på den tiden<<

Efteråt köpte man ryska radarstationer eller?

Efter Vampire, blev Gnat någon förbättring?
Man fick ju inte ha fler plan än 60 st plan.

Vet du om Svenska officerare /flygare ofta var i Finland under 50-talet?
Man blundade för eventuella Svenska flygspaningsföretag , eller vad tror du?

<<gränskränkningar skedde 63 st rapporterade under åren 1952-54.<<

Har du fler rapporter från andra år vore det intressant?

Bengt
Bengt Ekbladh

Jan
Fanns inga uppgifter i DN före o efter 29 januari 1954 om detta?

Bengt
Jukka Nisula
Kontakt:

MiG-15

Inlägg av Jukka Nisula »

Hej!

Det var faktiskt jaktplan Mig-15, beteckning 2779 i noset, tillverkningsnummer 2715379. Maskinen var helt silverfärgat och beteckningarna röda stjärnor med vita ram. Just som Arne har berättat tidigare, det är faktum. Måste nämnda, att när finnarna började granska delarna av MiG-vraket, märkte man följande intressanta saker:

Pilving var helt nytt sak. Man mätade och märkte, att vingprofil var nära Messerschmitt 109:s profil. Kabin var lufttät, men hade ganska svag mätareutrustning. I stället man undrade stora mängden av varningslampor, totalt 15 stycken. Radio var av typ RSIU-3. Mycket överraskande och intressant sak var, att spak och fotpedaljer var precis likadana som finns i Messerschmitt 109! Man tänkte, att det måste därför vara tyska konstruktören bakom MiG-maskinen.

MiG hade en 37 mm:s kanon, och 2 st 23 mm:s kanoner. Större 37 mm:s kanon var likadan, som var i bruk i äldre propellermaskinen, till exempel i IL-2 Sturmovik. Siktet var normal automatisk gyrosiktet, inte någon "radarmodell". I kabinen hittades två tabeller, som hade olika texter: "inbjudan, målets plats, riktning, mängd och observation tid". Annan tabell hade stigtider: 50 s till 1 km, 1 min 55 s till 3 km, 3 min 14 s till 5 km och 5 min till 8 km.

Det finns mycket annat intressant i rapportet, men huvudsaker har kommit upp i Arnes tekster.

Mvh Jukka
Jan Forsgren

Inlägg av Jan Forsgren »

Hej!

Stort tack Arne och Jukka för alla uppgifter!

Ang de samtida tidningsartiklarna och deras vederhäftighet, så är enligt min erfarenhet journalister inte alltid kunniga om flygplantyper och dess användning. Det beror ju också på vilken information som finns tillgänglig och hur du bearbetar densamma. Att sedan TT-telegrammet publicerades i DN först den 29 januari, och dagen innan i Arbetarbladet, kan ju eventuellt bero på att de finska myndigheterna ville få koll på situationen innan de släppte någon information till media. Bara en hypotes.

Arne, jag skickar ett PM till Dig ang Sopwith 2 F1 Camel.

M V H

Jan Forsgren
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"