Bildfråga J 29 Tunnan (eller J 35 Draken) haveri
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Bildfråga J 29 Tunnan (eller J 35 Draken) haveri
Tacksam för hjälp med identifiering av vilket haveri detta är. Fotot skannat från negativ från pärm märkt F 10, så jag förutsätter att det har något med F 10, Ängelholm att göra, flygplanet kan ha tillhört F 10 och /eller att haveriet inträffat på F 10. Det saknas helt noteringar om fotot, jag har tolkat det som att det är det en J 35 Draken.
Re: Bildfråga J 29 Tunnan (eller J 35 Draken) haveri
Inte ser väl det ut att vara en 35:a. Det ser ju ut att vara pilvinge. Då är det väl troligare att det är ett 29 haveri?
/Thomas Adamsson
/Thomas Adamsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga J 29 Tunnan (eller J 35 Draken) haveri
Efter mycket grunnade om vad vi egentligen ser ser jag i bilden plötsligt 29:ans mittvingeparti "avklätt" så att säga. Har inte kommit på trots googlande vilket 29-haveri med anknytning till F 10 det kan handla om. Har kollat http://flygplanshistorik.se/
Jag antar man samlat ihop vrakresterna i en hög.
Forumet var "spärrat" ett tag över natten av dessa "säkerhetsnissar"; glad att jag åter kommer åt det! Men det vore bra med en rättvisande klocka!
Jag antar man samlat ihop vrakresterna i en hög.
Forumet var "spärrat" ett tag över natten av dessa "säkerhetsnissar"; glad att jag åter kommer åt det! Men det vore bra med en rättvisande klocka!
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga J 29 Tunnan (eller J 35 Draken) haveri
Tack Thomas o Lars, vi är nu i varje fall ett steg närmare när det verkar klart att det är en J 29 Tunnan.
Här ett foto från tillverkning vid Saab, där man ser mittsektionen som också syns på haveribilden.
Här ett foto från tillverkning vid Saab, där man ser mittsektionen som också syns på haveribilden.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga J 29 Tunnan (eller J 35 Draken) haveri
Jag har med hjälp av boken Flygande Tunnan av Lennart Berns gått igenom haverier med anknytning till F 10 och funnit följande som det kan vara. Sommartid har jag uteslutet eftersom det är snö på marken.
Fpl nr - Plats - Datum
29370 J 29B Norr Laholm 1954-03-02 (detta år var det en lång och kall vinter)
29423 J 29F Skälderviken 1963-02-15
29430 J 29B Laholmsbukten 1954-12-13
29464 J 29F F 10, Ängelholm 1962-10-12
29561 J 29F Skälderviken 1959-03-13
29644 J 29F Munka Ljungby 1959-12-08
Det kan vara någon av ovanstående.
Fpl nr - Plats - Datum
29370 J 29B Norr Laholm 1954-03-02 (detta år var det en lång och kall vinter)
29423 J 29F Skälderviken 1963-02-15
29430 J 29B Laholmsbukten 1954-12-13
29464 J 29F F 10, Ängelholm 1962-10-12
29561 J 29F Skälderviken 1959-03-13
29644 J 29F Munka Ljungby 1959-12-08
Det kan vara någon av ovanstående.
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22
Re: Bildfråga J 29 Tunnan (eller J 35 Draken) haveri
intressant bild Jönsson visar.´.från tillverkningen..den finns i saab 29 Tunnan av J Jörgensen sid 23..kopierad eller?
Känner någon igen byggnaderna i bakgrunden?
Känner någon igen byggnaderna i bakgrunden?
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga J 29 Tunnan (eller J 35 Draken) haveri
Jag lyckades hitta DN-notiser för alla haverier som Sven-Erik listar. Men det är ont om foton.
Jag fastnar för haveriet med 29464 som skedde vid Vegeå tegelbruk 12/10-62, strax söder om staden Ängelholm. Föraren (vid namn Ingfeldt) lämnade planet med katapultstol på 400 meters höjd och sedan "gick planet i spinn". Anställda vid tegelbruket blev livrädda att träffas av planet som slogs sönder ordentligt. "Flygplan nära att störta i tegelbruk" är DN:s rubrik.
Tillägg: viewtopic.php?f=31&t=8190&p=29299&hilit=29464#p29299 Bo-Gunnar Ingfeldt är lätt att finna på webben, han har även skrivit i Lennart Berns bok om Tunnan ser jag. Här DN:s notis: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... -10-13.jpg
Vid några av de listade haverierna slog planet ned i vatten (Skälderviken).
Men 12 oktober och så mycket snö? Kanske det tog några dagar att samla ihop delarna men ändå...
Sista haveriet på listan skedde vid Munka-Ljungby som ju nästan är Ängelholm det också. Här omkom föraren. Planet gjorde vid nedslaget en krater i vilken sedan jord rasade ned.
Jag fastnar för haveriet med 29464 som skedde vid Vegeå tegelbruk 12/10-62, strax söder om staden Ängelholm. Föraren (vid namn Ingfeldt) lämnade planet med katapultstol på 400 meters höjd och sedan "gick planet i spinn". Anställda vid tegelbruket blev livrädda att träffas av planet som slogs sönder ordentligt. "Flygplan nära att störta i tegelbruk" är DN:s rubrik.
Tillägg: viewtopic.php?f=31&t=8190&p=29299&hilit=29464#p29299 Bo-Gunnar Ingfeldt är lätt att finna på webben, han har även skrivit i Lennart Berns bok om Tunnan ser jag. Här DN:s notis: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... -10-13.jpg
Vid några av de listade haverierna slog planet ned i vatten (Skälderviken).
Men 12 oktober och så mycket snö? Kanske det tog några dagar att samla ihop delarna men ändå...
Sista haveriet på listan skedde vid Munka-Ljungby som ju nästan är Ängelholm det också. Här omkom föraren. Planet gjorde vid nedslaget en krater i vilken sedan jord rasade ned.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga J 29 Tunnan (eller J 35 Draken) haveri
Vädret den 12 okt 1962 var svaga vindar och 6 - 9 gr varmt. Så sannolikt inte haveriet denna dag eftersom det är snö på marken på fotot.
Betr SAAB-fotot från tillverkningen, så är det ett originalfoto från Saab ur SFF Arkiv, jag har beskuret det något i inlägget ovan.
Har passat på att ändra rubriken.
Betr SAAB-fotot från tillverkningen, så är det ett originalfoto från Saab ur SFF Arkiv, jag har beskuret det något i inlägget ovan.
Har passat på att ändra rubriken.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga J 29 Tunnan (eller J 35 Draken) haveri
Som jag antytt är det ju möjligt, ja troligast, att fotot är taget senare än haveridagen. Det har f ö förvånat mig med min för all del bristande kunskap om sydsvenska vintrar, att det fanns is på Skälderviken ibland.
Annars är det ju bara att ringa den jag tror var piloten. Han bor f ö bara någon mil mil från mig, i ett samhälle där "de som Fortuna smekt" gärna bor. Och det är ju bra!
Alla bålda 29-förare hade ju tyvärr inte samma tur.
Annars är det ju bara att ringa den jag tror var piloten. Han bor f ö bara någon mil mil från mig, i ett samhälle där "de som Fortuna smekt" gärna bor. Och det är ju bra!
Alla bålda 29-förare hade ju tyvärr inte samma tur.
- Göran Hansson
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47
Re: Bildfråga J 29 Tunnan (eller J 35 Draken) haveri
Verkar inte vara Vegeå, då tegelbruket ser annorlunda ut när man googlar det,
”Skrothögen” ser väldigt underligt ut för att det skulle vara haveriplatsen. Jag tänker på uppfläkta plåtar m.m, men också att kroppen skulle slitas av vid infästningen vid vingroten.
Mitt förslag är att bilden visar vraket efter en bärgning från havet.
Just my 2cents
Göran
[ Post made via iPhone ]
”Skrothögen” ser väldigt underligt ut för att det skulle vara haveriplatsen. Jag tänker på uppfläkta plåtar m.m, men också att kroppen skulle slitas av vid infästningen vid vingroten.
Mitt förslag är att bilden visar vraket efter en bärgning från havet.
Just my 2cents
Göran
[ Post made via iPhone ]
A real Engine is round
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga J 29 Tunnan (eller J 35 Draken) haveri
Min tanke att det skulle handla om 29462 som störtade i tegelbruket i Vegeå var ju ganska chansartad.
Jag har tittat igenom om vad som står om de av Sven-Erik listade olyckorna i det militära underforumet. Om jag inte minns fel finns för alla av dem uppgifter och för 29423, som störtade på Skäldervikens is 15/2 1963,finns foton av vrakdelar ovanpå isen. Dessa kan förstås sedan ha samlats ihop någonstans på land (och där avfotograferats).
viewtopic.php?f=31&t=8133&p=49578&hilit=29423#p49578
"De som aldrig kom hem" ger detaljer om olyckan. Dålig sikt, kanske en flack kollision med isen och föraren satt kvar men stolen utlöstes senare. Vänster vingspets slog i isen något före flygplankroppen.
Jag har tittat igenom om vad som står om de av Sven-Erik listade olyckorna i det militära underforumet. Om jag inte minns fel finns för alla av dem uppgifter och för 29423, som störtade på Skäldervikens is 15/2 1963,finns foton av vrakdelar ovanpå isen. Dessa kan förstås sedan ha samlats ihop någonstans på land (och där avfotograferats).
viewtopic.php?f=31&t=8133&p=49578&hilit=29423#p49578
"De som aldrig kom hem" ger detaljer om olyckan. Dålig sikt, kanske en flack kollision med isen och föraren satt kvar men stolen utlöstes senare. Vänster vingspets slog i isen något före flygplankroppen.
Senast redigerad av Lars Sundin den 22 aug 2020, 04:41, redigerad totalt 3 gånger.
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Bildfråga J 29 Tunnan (eller J 35 Draken) haveri
Som sagt märklig bild !
som Göran skriver ,ser ut som bärgat från havet ! MEN förstorar man bilden så ser man en liten skylt med siffran "21" framför skrotet ,
och till höger om den ett litet fyrkantigt föremål med kablar ?? kopplade ?.
likaså är det repavstängning med civilister som står och tittar !
borde absolut vara så att skrotet hamnat här vid haveriet ?
kollision i luften är min gissning ? och detta fallit rakt ner?
trodde ett tag det ev,istället var en Lansen vinge .men detaljer stämmer inte helt
vad vi ser är nog undersidan av en J 29 vinge -de 4 svarta "punkterna" är fästhålen för vapenbalkarna
blir däremot inte klok på det övre delen av skrotet med ett "hål" i ...?
som Göran skriver ,ser ut som bärgat från havet ! MEN förstorar man bilden så ser man en liten skylt med siffran "21" framför skrotet ,
och till höger om den ett litet fyrkantigt föremål med kablar ?? kopplade ?.
likaså är det repavstängning med civilister som står och tittar !
borde absolut vara så att skrotet hamnat här vid haveriet ?
kollision i luften är min gissning ? och detta fallit rakt ner?
trodde ett tag det ev,istället var en Lansen vinge .men detaljer stämmer inte helt
vad vi ser är nog undersidan av en J 29 vinge -de 4 svarta "punkterna" är fästhålen för vapenbalkarna
blir däremot inte klok på det övre delen av skrotet med ett "hål" i ...?
- Göran Hansson
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47
Re: Bildfråga J 29 Tunnan (eller J 35 Draken) haveri
Jag tänker på vingen, om det är en J29 vinge, så bör det vara en tidig, då det inte finns något ”jack” på vingens framkant, F10 flög J29B, men hur länge? , det kanske kan plocka bort några datum.
/Göran
[ Post made via iPhone ]
/Göran
[ Post made via iPhone ]
A real Engine is round
Re: Bildfråga J 29 Tunnan (eller J 35 Draken) haveri
Hej,
angående hålet i skrotet överst i högen.
Jag tror att det man ser är baksidan på första spantet framför cockpit och att hålet är luftkanalen.
Och vingen ligger upp och ned. Definitivt inte en F-vinge.
/Thomas Adamsson
angående hålet i skrotet överst i högen.
Jag tror att det man ser är baksidan på första spantet framför cockpit och att hålet är luftkanalen.
Och vingen ligger upp och ned. Definitivt inte en F-vinge.
/Thomas Adamsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga J 29 Tunnan (eller J 35 Draken) haveri
Göran Jacobsson har vänligen hjälpt till att få svar på frågan. Flygplanet är J 29B nr 29344 med kod F 10 - röd J, som havererade vid Gilleleje i Danmark den 2 februari 1956 efter motorstopp på 6000 m höjd. Piloten Ffl2. J. Allan L. Ljungström omkom efter ett misslyckat fallskärmshopp. Göran berättade att fotot finns med i haverirapporten.
Stort tack till Er alla som hjälpt till!
Stort tack till Er alla som hjälpt till!
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Bildfråga J 29 Tunnan (eller J 35 Draken) haveri
Här en del av DN:s text 3 februari 1956 om olyckan med 29344 den 2 februari 1956 med en bild med vrakrester.
Det verkar även här vara en "samlad skrothög" men en annan än den första.
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... eje_56.jpg
Det verkar även här vara en "samlad skrothög" men en annan än den första.
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... eje_56.jpg
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22
Re: Bildfråga J 29 Tunnan (eller J 35 Draken) haveri
Som sven-erik skriver
""Flygplanet kan ha tillhört F 10 och /eller att haveriet inträffat på F 10.""..eller är det skrot som samlades vid F10?
J29 havererade ofta och det kan mycket väl vara ett vrak som samlades in till F10
Synd att man bara skrev ""pärm märkt F 10""samt att någorlunda datum uppgifter saknas.
""Flygplanet kan ha tillhört F 10 och /eller att haveriet inträffat på F 10.""..eller är det skrot som samlades vid F10?
J29 havererade ofta och det kan mycket väl vara ett vrak som samlades in till F10
Synd att man bara skrev ""pärm märkt F 10""samt att någorlunda datum uppgifter saknas.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga J 29 Tunnan (eller J 35 Draken) haveri
Rainer Rosvik skrev:
Du har nog missat uppgifter i tråden ovan:
Flygplanet är J 29B nr 29344 tillhörande F 10, med kod röd J, som havererade vid Gilleleje i Danmark den 2 februari 1956 efter motorstopp på 6000 m höjd. Piloten Ffl 2. J. Allan L. Ljungström omkom.
Hej Rainer:Som sven-erik skriver
""Flygplanet kan ha tillhört F 10 och /eller att haveriet inträffat på F 10.""..eller är det skrot som samlades vid F10?
J29 havererade ofta och det kan mycket väl vara ett vrak som samlades in till F10
Synd att man bara skrev ""pärm märkt F 10""samt att någorlunda datum uppgifter saknas.
Du har nog missat uppgifter i tråden ovan:
Flygplanet är J 29B nr 29344 tillhörande F 10, med kod röd J, som havererade vid Gilleleje i Danmark den 2 februari 1956 efter motorstopp på 6000 m höjd. Piloten Ffl 2. J. Allan L. Ljungström omkom.