Haveri-motorstopp
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Haveri-motorstopp
Haveri efter motorstopp
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Haveri-motorstopp
Kan det vara 18121 som kom ned vid Bränninge (norr om Jönköping, inte så långt från F 7 men det finns ett Bränninge i Östergötland också, nära Malmslätt) 1948-07-16. Efter studium av Flyghistorisk Revy nr 31 om Saab 18. Se även underforumet för militära plan.
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Haveri-motorstopp
knappast ?
18121 var en B18 A , alltså en med stjärnmotorer , den här är en B ,eftersom den har en DB605 motor liggande lossbruten
18121 var en B18 A , alltså en med stjärnmotorer , den här är en B ,eftersom den har en DB605 motor liggande lossbruten
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Haveri-motorstopp
Jag tittade inte så noga, såg bara det mycket runda "brandskottet". Förstorar man upp bilden ser man den stukade propellern och anar 605-motorvevhuset.
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22
Re: Haveri-motorstopp
Att en Flygmekaniker på F7 har detta i sitt album behöver ju inte betyda att planet är från F7
Hände att haveri i närheten blev man säkert beordrad till platsen fast planet tillhörde annan flottilj.
..
Vad sägs o följande beskrivning av ett haveri.
" Motorstopp efter bränslebrist,fpl viker sig,tog mark med vänster vinge först
vid nedslaget lossnar v.motor raketstället slits loss
Besättningen kryper ut via den skadade nosen
Haveri 490915 vid Kinnekulle, 1,2 km SV Österplana kyrka. B18B 18273 F14-bR
sid 136 i B18 boken, kolla även sid 107 och 81
Motsvara bilden och beskrivningen varandra?
Hände att haveri i närheten blev man säkert beordrad till platsen fast planet tillhörde annan flottilj.
..
Vad sägs o följande beskrivning av ett haveri.
" Motorstopp efter bränslebrist,fpl viker sig,tog mark med vänster vinge först
vid nedslaget lossnar v.motor raketstället slits loss
Besättningen kryper ut via den skadade nosen
Haveri 490915 vid Kinnekulle, 1,2 km SV Österplana kyrka. B18B 18273 F14-bR
sid 136 i B18 boken, kolla även sid 107 och 81
Motsvara bilden och beskrivningen varandra?
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Haveri-motorstopp
Stämmer bra med bilden! Se även viewtopic.php?f=65&t=11674&p=51519&hilit=18273#p51519 och
https://svfplhist.home.blog/fpl-18-samm ... ier-b-18b/
Haveriplatsen ligger bara några mil från F 7.
P S. Såg bilden av den i Halmstad havererade 18174. Finns likheter med vraket Paddals bild... Se https://svfplhist.home.blog/fpl-18-samm ... ier-b-18b/
https://svfplhist.home.blog/fpl-18-samm ... ier-b-18b/
Haveriplatsen ligger bara några mil från F 7.
P S. Såg bilden av den i Halmstad havererade 18174. Finns likheter med vraket Paddals bild... Se https://svfplhist.home.blog/fpl-18-samm ... ier-b-18b/
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22
Re: Haveri-motorstopp
Finns likheter med vraket Paddals bild
Fint Lars Sundin
Fpl 18174 efter haveriet på F 14 i Halmstad 1946-01-22.
Det är samma plan på bilderna,tex se markens beskaffenhet
Totalhaveri 460122 F 14 fält, Halmstad. Haveriet inträffade vid en tredje landning i ett pass ek-flygning med landningsövningar.
Fpl kommit in mot märket i normal plané men på 50 m höjd har fpl lutat över åt vänster och kommit in i en starkt kanande sväng.
Sedan fpl under en kort stund rätats upp, har dock svängen tilltagit, under det att bankningen ökat och höjden hastigt minskat.
Fpl har tagit mark med vänster vingspets och nosen först och hjulat över.
Båda motorerna slets bort och flygkroppen bröts av bakom vingens bakkant. Ff (vk Larsson, GFSU:1) och fsig (fu Andersson) oskadade.
Haveriorsak: Felmanöver av elev i GFSU:1 med endast 5-6 tim utbildning på fpltypen i dk. (ARM, SFF)
En liten fråga är fpl avbrutet?
Fint Lars Sundin
Fpl 18174 efter haveriet på F 14 i Halmstad 1946-01-22.
Det är samma plan på bilderna,tex se markens beskaffenhet
Totalhaveri 460122 F 14 fält, Halmstad. Haveriet inträffade vid en tredje landning i ett pass ek-flygning med landningsövningar.
Fpl kommit in mot märket i normal plané men på 50 m höjd har fpl lutat över åt vänster och kommit in i en starkt kanande sväng.
Sedan fpl under en kort stund rätats upp, har dock svängen tilltagit, under det att bankningen ökat och höjden hastigt minskat.
Fpl har tagit mark med vänster vingspets och nosen först och hjulat över.
Båda motorerna slets bort och flygkroppen bröts av bakom vingens bakkant. Ff (vk Larsson, GFSU:1) och fsig (fu Andersson) oskadade.
Haveriorsak: Felmanöver av elev i GFSU:1 med endast 5-6 tim utbildning på fpltypen i dk. (ARM, SFF)
En liten fråga är fpl avbrutet?
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Haveri-motorstopp
Göran Jacobsson har i mail till mig skrivit att flygplanet är B 18B nr 18174 ur F 14 som havererade 1946-01-22. Besättningen undkom oskadd.
Fotot finns i utredningsrapporten enligt Göran.
Ett flertal foton från haveriet finns i SFF Mediearkiv, sök på Civ/Fv-nr (registrering) och ange 18174 samt sökbregrepp 2 som Motiv och välj "haverier/nödlandningar" som sökord.
Tack Göran för uppgifterna!
/Sven-Erik
Fotot finns i utredningsrapporten enligt Göran.
Ett flertal foton från haveriet finns i SFF Mediearkiv, sök på Civ/Fv-nr (registrering) och ange 18174 samt sökbregrepp 2 som Motiv och välj "haverier/nödlandningar" som sökord.
Tack Göran för uppgifterna!
/Sven-Erik
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Haveri-motorstopp
Ett par foton till från haveriet som Alf Johansson sänt mig.