21457
J 21RB
Typ SAAB 21R
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 10 1950-12-12
Godkänt 1951-01-03
Totalhaveri 1951-06-28 vid Hörja, 12 km nordväst Hässleholm.
Ff furir B H K J Palmblad (FFSU) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1951-07-07. Gångtid total 61,8 tim, antal flygningar 95 st. Motor typ RM1A nr 4087, gångtid total 61,8 tim.
21457 J 21RB
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 21457 J 21RB
>>>Totalhaveri 1951-06-28 vid Hörja, 12 km nordväst Hässleholm.
Ff furir B H K J Palmblad (FFSU) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1951-07-07. >>>
1951-06-28 -havererar 21457 vid Hörja, 12 km NV Hässleholm
Under samövning med förband ur T4 utfördes låganfall mot marktrupp. Ff flög som rotetvåa.
Efter femte anfallet, ca 35 min efter start, då roten låg på 50 m höjd i svag vänstersväng i en fart av 600 km/t stannade motorn. Ff steg på överskottsfarten och utförde återstartningsförsök dock utan framgång.
Då området var olämpligt för nödlandning beslöt ff företa fask-utsprång. Huven nödfälldes u.a. Ff placerade fötterna i byglarna och drog i axelutskjutningsstroppen. Vid utskjutningen upplevde ff ingen synfördunkling. Stolen försvann omärkligt men när ff utlöste fask kom stolen upp vid ff:s högra sida på 3 m avstånd.
Ff föll med huvudet före. Uppbromsningen kändes som ett ryck i axlarna som sedan fortlantade sig till benen. På 75 m höjd var fask helt utvecklad. Efter tre ganska kraftiga pendlingar var ff nere i en mjuk mosse och fask fastnade i ett träd. Ff (B P) inga skador pga fask-utsprånget.
Fpl störtade lodrätt ned i hård, stenbunden mark och exploderade.
Haveriorsak;Orsaken till motorstoppet var sannolikt avbrott i bränsletillförseln till motorns spridare. Vid motorstoppet har ff inte slagit till spärrventilen, vilket ev skulle kunnat förhindra haveriet.
(ff:stamoff, fu/FFSU)
Ff furir B H K J Palmblad (FFSU) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1951-07-07. >>>
1951-06-28 -havererar 21457 vid Hörja, 12 km NV Hässleholm
Under samövning med förband ur T4 utfördes låganfall mot marktrupp. Ff flög som rotetvåa.
Efter femte anfallet, ca 35 min efter start, då roten låg på 50 m höjd i svag vänstersväng i en fart av 600 km/t stannade motorn. Ff steg på överskottsfarten och utförde återstartningsförsök dock utan framgång.
Då området var olämpligt för nödlandning beslöt ff företa fask-utsprång. Huven nödfälldes u.a. Ff placerade fötterna i byglarna och drog i axelutskjutningsstroppen. Vid utskjutningen upplevde ff ingen synfördunkling. Stolen försvann omärkligt men när ff utlöste fask kom stolen upp vid ff:s högra sida på 3 m avstånd.
Ff föll med huvudet före. Uppbromsningen kändes som ett ryck i axlarna som sedan fortlantade sig till benen. På 75 m höjd var fask helt utvecklad. Efter tre ganska kraftiga pendlingar var ff nere i en mjuk mosse och fask fastnade i ett träd. Ff (B P) inga skador pga fask-utsprånget.
Fpl störtade lodrätt ned i hård, stenbunden mark och exploderade.
Haveriorsak;Orsaken till motorstoppet var sannolikt avbrott i bränsletillförseln till motorns spridare. Vid motorstoppet har ff inte slagit till spärrventilen, vilket ev skulle kunnat förhindra haveriet.
(ff:stamoff, fu/FFSU)
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22
Re: 21457 J 21RB
21457 J 21RB
Om totalhaveriet 1951-06-28 vid Hörja, 12 km nordväst Hässleholm--, 5 km norr om Tyringe
Läs mer vad tidningar skrev, se
http://www.f10kamratforening.se/wp-cont ... 9_webb.pdf
detta på sid 34-35
OBS att rubriken Felaktigt säger Vampire,men det var J 21RB 21457
(Tydligen ev. missförstånd från Mina Tyringebilder del 4), av Tyringefotografen Sven Rosengren
Om totalhaveriet 1951-06-28 vid Hörja, 12 km nordväst Hässleholm--, 5 km norr om Tyringe
Läs mer vad tidningar skrev, se
http://www.f10kamratforening.se/wp-cont ... 9_webb.pdf
detta på sid 34-35
OBS att rubriken Felaktigt säger Vampire,men det var J 21RB 21457
(Tydligen ev. missförstånd från Mina Tyringebilder del 4), av Tyringefotografen Sven Rosengren