52 / 452
S 5
Typ: Heinkel HE 5/t
Tillverkad av Svenska Aero, Lidingö
c/n: 34
Tillverkningsår: 1927
1927 Levererad till F2,märkning 252, 2452
1927-11-23 Godkänd
1936-11-20 Kasserad pga förslitning.
Gångtid:
52 / 452, S 5
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 52 / 452, S 5
HE 5/s
252
Typ: Heinkel HE 5/s
Tillverkare: Svenska Aero A.B., Lidingö
Tillverkningsnummer: 34
Tillverkningsnummer Svenska Aero M34
Levererat till F 2 1927-06
Numrerat 252
Förråd 1927-10. Motor typ Bristol Jupiter VI nr 6211.
Godkänt 1927-11-23
Översyn 1928-01
Förråd 1928-02
I tjänst 1928-04
1928-07-01. Typbeteckning S 5 enligt TB nr T.277 daterad 1928-05-31
Haveri 1928-07-20
Till CFV 1928-07. Motor typ BJ VI nr 6340 inmonterad.
I tjänst. 1928-11-02.
Till CFV 1929-12-29. Motor typ BJ VI nr 6333 inmonterad.
Förråd 1929-05-21.
I tjänst 1929-06
Till CFV 1929-07-27. Översyn.
I tjänst 1929-08-08.
Haveri 1929-08-14 norr Fårösund, strandning på Gotska sandön
Besättningen ff fänrik B Lundberg, fs löjtnant Å Brydolf, befälhavare löjtnant B Berthelsson oskadad
Förråd 1929-08-24. Motor typ BJ VI nr 6321 inmonterad
I tjänst. 1929-11-11.
Motor typ BJ VI nr 6333 inmonterad 1930-01-24.
Förråd 1930-04-24.
I tjänst 1930-05-10.
Verkstad 1930-07-14.
I tjänst 1930-07-17.
Verkstad 1930-07-28.
I tjänst 1930-08-16.
Förråd 1930-11-07.
I tjänst1930-11-17.
1931-02-10. Fpl utfört sjövärdighetsprov med Shortflottörer varvid fpl skadades.
Till CFV 1931-02-17.
I tjänst 1931-08-07.
Förråd 1931-09-03.
I tjänst 1931-09-09.
Till CFV 1931-11-16.
Numrerat 2452 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
I tjänst 1931-11-21.
Förråd (F 2K) 1932-04
I tjänst 1932-04-27.
Förråd 1932-08-17.
I tjänst 1932-08-31.
Förråd 1932-10-13.
I tjänst 1932-11-16.
Förråd 1933-04-22.
I tjänst 1933-04-27.
Förråd 1933-04-28.
I tjänst 1933-05-09. Motor typ BJ VI nr 6334.
Förråd 1933-07-06.
Till CVV 1933-07-25. Motor typ BJ VI nr 6335 inmonterad.
Förråd 1934-06-30. Stor översyn.
I tjänst 1934-07
Haveri 1935-04-24
Motor: BJ VI nr 6335
Ff löjtnant Silfverberg oskadad
Orsak till haveri: Oljebrist, uppkommen genom underlåtenhet att, sedan oljetanken tappats den 18/4, ifylla ny olja.
Skador motor: Kamhjulet: mindre iskärning samt blåanlöpning, rep. Kamhjulets bussningar iskurna, kass. Kamhjulets axelhylsa: iskärning, vitmetallen nedsmält, kass. Exentern: mindre iskärning, rep. Exenterhylsan: mindre iskärning och blåanlöpning, rep. Exenterhylsans vandrande bussning: iskärning, kass.
Förråd 1935-04-29. Motor typ BJ VI nr 6211 inmonterad.
I tjänst 1935-05-25.
Förråd 1935-09-17.
Verkstad 1935-09-21. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6334 inmonterad.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 2-52
Registreringsnummer 452 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
I tjänst 1935-12-05.
Förråd 1936-06-27.
Kasserat 1936-11-20. Total gångtid 1377 tim. Antal flygningar 2137 st
252
Typ: Heinkel HE 5/s
Tillverkare: Svenska Aero A.B., Lidingö
Tillverkningsnummer: 34
Tillverkningsnummer Svenska Aero M34
Levererat till F 2 1927-06
Numrerat 252
Förråd 1927-10. Motor typ Bristol Jupiter VI nr 6211.
Godkänt 1927-11-23
Översyn 1928-01
Förråd 1928-02
I tjänst 1928-04
1928-07-01. Typbeteckning S 5 enligt TB nr T.277 daterad 1928-05-31
Haveri 1928-07-20
Till CFV 1928-07. Motor typ BJ VI nr 6340 inmonterad.
I tjänst. 1928-11-02.
Till CFV 1929-12-29. Motor typ BJ VI nr 6333 inmonterad.
Förråd 1929-05-21.
I tjänst 1929-06
Till CFV 1929-07-27. Översyn.
I tjänst 1929-08-08.
Haveri 1929-08-14 norr Fårösund, strandning på Gotska sandön
Besättningen ff fänrik B Lundberg, fs löjtnant Å Brydolf, befälhavare löjtnant B Berthelsson oskadad
Förråd 1929-08-24. Motor typ BJ VI nr 6321 inmonterad
I tjänst. 1929-11-11.
Motor typ BJ VI nr 6333 inmonterad 1930-01-24.
Förråd 1930-04-24.
I tjänst 1930-05-10.
Verkstad 1930-07-14.
I tjänst 1930-07-17.
Verkstad 1930-07-28.
I tjänst 1930-08-16.
Förråd 1930-11-07.
I tjänst1930-11-17.
1931-02-10. Fpl utfört sjövärdighetsprov med Shortflottörer varvid fpl skadades.
Till CFV 1931-02-17.
I tjänst 1931-08-07.
Förråd 1931-09-03.
I tjänst 1931-09-09.
Till CFV 1931-11-16.
Numrerat 2452 enligt TB nr H.120 daterad 1931-11-18
I tjänst 1931-11-21.
Förråd (F 2K) 1932-04
I tjänst 1932-04-27.
Förråd 1932-08-17.
I tjänst 1932-08-31.
Förråd 1932-10-13.
I tjänst 1932-11-16.
Förråd 1933-04-22.
I tjänst 1933-04-27.
Förråd 1933-04-28.
I tjänst 1933-05-09. Motor typ BJ VI nr 6334.
Förråd 1933-07-06.
Till CVV 1933-07-25. Motor typ BJ VI nr 6335 inmonterad.
Förråd 1934-06-30. Stor översyn.
I tjänst 1934-07
Haveri 1935-04-24
Motor: BJ VI nr 6335
Ff löjtnant Silfverberg oskadad
Orsak till haveri: Oljebrist, uppkommen genom underlåtenhet att, sedan oljetanken tappats den 18/4, ifylla ny olja.
Skador motor: Kamhjulet: mindre iskärning samt blåanlöpning, rep. Kamhjulets bussningar iskurna, kass. Kamhjulets axelhylsa: iskärning, vitmetallen nedsmält, kass. Exentern: mindre iskärning, rep. Exenterhylsan: mindre iskärning och blåanlöpning, rep. Exenterhylsans vandrande bussning: iskärning, kass.
Förråd 1935-04-29. Motor typ BJ VI nr 6211 inmonterad.
I tjänst 1935-05-25.
Förråd 1935-09-17.
Verkstad 1935-09-21. Liten översyn. Motor typ BJ VI nr 6334 inmonterad.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 2-52
Registreringsnummer 452 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
I tjänst 1935-12-05.
Förråd 1936-06-27.
Kasserat 1936-11-20. Total gångtid 1377 tim. Antal flygningar 2137 st
Re: 52 / 452, S 5
52 / 452, S 5
...Man pratar om 252.....samt även 207
OM Haveriet 1929-08-14 norr Fårösund, strandning på Gotska sandön
kolla:::
http://www.tjelvar.se/fv/fv1929-1.htm
...Man pratar om 252.....samt även 207
OM Haveriet 1929-08-14 norr Fårösund, strandning på Gotska sandön
kolla:::
http://www.tjelvar.se/fv/fv1929-1.htm
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22
Re: 52 / 452, S 5
52 / 452, S 5
...
OM Haveriet 1929-08-14 norr Fårösund, strandning på Gotska sandön
länkarna funkade dåligt ,,använd denna::
http://www.gotlandsforsvarshistoria.se/fv/fv1929-1.htm
...
OM Haveriet 1929-08-14 norr Fårösund, strandning på Gotska sandön
länkarna funkade dåligt ,,använd denna::
http://www.gotlandsforsvarshistoria.se/fv/fv1929-1.htm