SE- AUT
Ser. no: 11615
Mil. no: 43-30324
Ram no:
Motor no:
Tillverkn.dat.:
44.03.23 Mottagen av USAAF i Lock Haven
44.03.29 Till Newark
44.04.07 Sänd från USA
44.04.15 Inskriven hos 8 Air Force i England för Army Ground Forces
44.04.26 Mottagen av 8 Air Force
4?. Återsänd till USAAF
46.05.31 Från 9 Air Force till okänd
46.08.13 A Ahrenberg
46.10.17 Vimmerby Flygklubb
50.11.04 Lu.
51.07.15 Haveri Hultsfred
51.11.04 Lu.
54.02.16 Norrköpings Flygklubb
55.10.03 Haveri Kungsängen
56.04.19 Lu.
57.02.18 Linköpings Flygklubb
58.05.27 Landskrona Flygklubb
61.11.24 Landskrona Ekonomiska Förening
63.03.27 Söderhamns Flygklubb
65.02.07 Haveri Mohed
65.04.01 Eo. Flygverstäderna Norrtälje
66.05.05 A Bäckman Vilhelmina
73.01.01 Haveri Vilhelmina ( storm )
73.06.12 H Skarin, S-E Nyberg, Jockmock
77.05.25 S-E Nyberg, Jockmock
80.10.18 Haveri Vaikejaure
80.11.30 Lu.
81.03.27 Tft. Efter vattenskada
01.11.16 Ar. Såld till Norge
06.08.26 R. LN-AAV
/Bertil
SE-AUT Piper J3C-65 Cub
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-AUT Piper L-4>J3C-65 Cub
SE-AUT enligt min DB. Inregistrerades 19461017 som en Piper L-4 och blev infört i registret som en J3C-65 först 1968.
SE-AUT
Piper L-4>J3C-65 Cub
C/n 11615
YoM 1943
Ex 43-30324 (USAAF L-4H-PI) imported by A Ahrenberg
19460808 Test flights Bulltofta
19460813 Ir CofR/CofA AB Ahrenbergsflyg, Stockholm
19460814 BofS AB Ahrenbergsflyg, Stockholm/Vimmerby Flygklubb, Vimmerby (SEK 5,916)
19460926 Appl for Reg AB Ahrenbergsflyg, Stockholm
19461017 Reg CofR #505 Vimmerby Flygklubb, Vimmerby
19461017 CofA #596
19501104 CofA lapsed until 19510127
19511104 CofA lapsed until 19520202
19510715 Accident Hultsfred substantial damage
19520707 Vimmerby Flygklubb, Hultsfred (address change)
19520905 Approved for glider towing
19540206 Norrköpings Automobil- och Flygklubb, Norrköping
19551003 Accident Rörsviken 1.5 km N Norrköping/Kungsängen flygplats
19560419 CofA lapsed until 19571101
19570218 Linköpings Flygklubb, Linköping (195612xx purchased as scrap/wreck)
19580527 Landskrona Flygklubb, Landskrona
19611124 Landskrona Flyg ek. förening, Landskrona
19630327 Söderhamns Flygklubb, Söderhamn
19650401 BofS Söderhamns Flygklubb, Söderhamn/Flygverkstäderna Norrtälje AB, Norrtälje
19650426 BofS Flygverkstäderna Norrtälje AB, Norrtälje/A Bäckman, Vilhelmina
19660505 A Bäckman, Vilhelmina
19680103 Type amendment L-4>J3C-65
19690930 CofA lapsed until 19691023
19730101 Incident Vilhelmina a/c lifted by storm winds landing 27 m behind original position, LH wing and fuselage severely damaged
19730612 H Skarin & S-E A Nyberg, Jokkmokk
1977xxxx Floats installed type?
19770525 S-E A Nyberg, Jokkmokk
19791130 Skis installed Federal A-2000
19801018 Accident Granudden, N side of Vaikejaure, 19801018-19 (together with Republic RC-3 Seabee SE-AXB) weighed down by weight snow following a heavy downfall during the night causing a/c to sink. Both aircraft salvaged, brought onto shore 19801019 and transported to Fiskflyg premises in Porjus for repair. Sustained severe water damage
19801130 CofA expired
19801211 AB Fiskflyg approved to repair SE-AUT & AXB
19810327 Temp PtF 19810328-0405 Test flight after repair for water damage
19920601 Classed as ‘Veteranflygplan’
20000331 Swedish CofA lapsed
20010427 Res Torstein Iversen, Gausdal (as LN-AAV)
20011026 Appl for dereg
20011116 Cancelled exported to Norway
200505xx Res LN-AAV annulled
20051005 Res #2 Torstein Iversen, Gausdal (as LN-AAV)
20060823 Reg Ivar Engeland, Østre Gausdal (as LN-AAV)
20060826 First flight Frya, Norway, after 4-year rebuild
Source credits: Riksarkivet, LFV, TS & Kay Hagby/LimaNovember spalten
SE-AUT
Piper L-4>J3C-65 Cub
C/n 11615
YoM 1943
Ex 43-30324 (USAAF L-4H-PI) imported by A Ahrenberg
19460808 Test flights Bulltofta
19460813 Ir CofR/CofA AB Ahrenbergsflyg, Stockholm
19460814 BofS AB Ahrenbergsflyg, Stockholm/Vimmerby Flygklubb, Vimmerby (SEK 5,916)
19460926 Appl for Reg AB Ahrenbergsflyg, Stockholm
19461017 Reg CofR #505 Vimmerby Flygklubb, Vimmerby
19461017 CofA #596
19501104 CofA lapsed until 19510127
19511104 CofA lapsed until 19520202
19510715 Accident Hultsfred substantial damage
19520707 Vimmerby Flygklubb, Hultsfred (address change)
19520905 Approved for glider towing
19540206 Norrköpings Automobil- och Flygklubb, Norrköping
19551003 Accident Rörsviken 1.5 km N Norrköping/Kungsängen flygplats
19560419 CofA lapsed until 19571101
19570218 Linköpings Flygklubb, Linköping (195612xx purchased as scrap/wreck)
19580527 Landskrona Flygklubb, Landskrona
19611124 Landskrona Flyg ek. förening, Landskrona
19630327 Söderhamns Flygklubb, Söderhamn
19650401 BofS Söderhamns Flygklubb, Söderhamn/Flygverkstäderna Norrtälje AB, Norrtälje
19650426 BofS Flygverkstäderna Norrtälje AB, Norrtälje/A Bäckman, Vilhelmina
19660505 A Bäckman, Vilhelmina
19680103 Type amendment L-4>J3C-65
19690930 CofA lapsed until 19691023
19730101 Incident Vilhelmina a/c lifted by storm winds landing 27 m behind original position, LH wing and fuselage severely damaged
19730612 H Skarin & S-E A Nyberg, Jokkmokk
1977xxxx Floats installed type?
19770525 S-E A Nyberg, Jokkmokk
19791130 Skis installed Federal A-2000
19801018 Accident Granudden, N side of Vaikejaure, 19801018-19 (together with Republic RC-3 Seabee SE-AXB) weighed down by weight snow following a heavy downfall during the night causing a/c to sink. Both aircraft salvaged, brought onto shore 19801019 and transported to Fiskflyg premises in Porjus for repair. Sustained severe water damage
19801130 CofA expired
19801211 AB Fiskflyg approved to repair SE-AUT & AXB
19810327 Temp PtF 19810328-0405 Test flight after repair for water damage
19920601 Classed as ‘Veteranflygplan’
20000331 Swedish CofA lapsed
20010427 Res Torstein Iversen, Gausdal (as LN-AAV)
20011026 Appl for dereg
20011116 Cancelled exported to Norway
200505xx Res LN-AAV annulled
20051005 Res #2 Torstein Iversen, Gausdal (as LN-AAV)
20060823 Reg Ivar Engeland, Østre Gausdal (as LN-AAV)
20060826 First flight Frya, Norway, after 4-year rebuild
Source credits: Riksarkivet, LFV, TS & Kay Hagby/LimaNovember spalten
Senast redigerad av Paul R Compton den 25 aug 2024, 14:47, redigerad totalt 3 gånger.
Re: SE-AUT Piper J3C-65 Cub
Detta borde SE-AUT
Bilden tagen 1964 vid Ängratörn, Färila.
https://digitaltmuseum.se/021017689800/hmm78558
Bilden tagen 1964 vid Ängratörn, Färila.
https://digitaltmuseum.se/021017689800/hmm78558