Har fått bifogade foton med uppgift att det är ett haveri 1951 i Rönnebäckamossen, ca 10 km söder om Värnamo. Men i de uppgifter jag har om flygplanet, så finns endast uppgift om haveriet i Örebro 1952-05-03. Kan någon bekräfta om dessa foton är från haveriet i Örebro eller om flygplanet har råkat ut för ytterligare ett haveri 1951, eller om möjligen att haveriet 1952 inte inträffade i Örebro utan i Rönnebäckamossen.
Tacksam för hjälp.
Bildfråga haveri RWD 13, SE-AOF
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10003
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10003
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga haveri RWD 13, SE-AOF
Att bilden är från Rönnebäckamossen, söder om Värnamo är nu bekräftat via personer från trakten. I Värnamo Nyheter torsdagen den 9 augusti 1951 finns en notis att en Auster skulle ha nödlandat i mossen och slagit runt, dock utan större skador. Jag har gått igenom haverier med Auster, men inte funnit något som stämmer med Värnamo Nyheters notis, möjligen har tidningens redaktör tagit fel på flygplanstyp och att det i verkligheten har varit RWD 13, SE-AOF.
Tolkstam i SFF Örebro har meddelat att de inte känner till något haveri med SE-AOF i Örebro, vilket han anser att de borde gjort om det hänt där.
Uppgifterna i SFF Flyghistorisk Revy "Svenskt Civilregister t.o.m. SE-AZZ", utgiven 2010, att SE-AOF havererade i Örebro 1952-05-03 misstänker jag är fel, utan att det hände redan den 1951-08-08 i Rönnebäckamossen (dvs. dagen för tidningsnotisen).
Tacksam om någon kan verifiera eller dementera.
/Sven-Erik
Tolkstam i SFF Örebro har meddelat att de inte känner till något haveri med SE-AOF i Örebro, vilket han anser att de borde gjort om det hänt där.
Uppgifterna i SFF Flyghistorisk Revy "Svenskt Civilregister t.o.m. SE-AZZ", utgiven 2010, att SE-AOF havererade i Örebro 1952-05-03 misstänker jag är fel, utan att det hände redan den 1951-08-08 i Rönnebäckamossen (dvs. dagen för tidningsnotisen).
Tacksam om någon kan verifiera eller dementera.
/Sven-Erik
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1284
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Bildfråga haveri RWD 13, SE-AOF
Det finns en del märkligt i mitt arkiv...
Verkar inte ha varit något haveri under 1951. I juni 1951 gjordes motorbyte till en Gipsy Major. Godkänd besiktning genomfördes 30-07-1951.
Jag läser också i Flygets årsbok 23 maj 1952: Ett sportplan viker sig under landningen på fältet i Örebro och skadas svårt vid haveriet. Föraren får också skador men inte av svårare art.
Verkar inte ha varit något haveri under 1951. I juni 1951 gjordes motorbyte till en Gipsy Major. Godkänd besiktning genomfördes 30-07-1951.
Jag läser också i Flygets årsbok 23 maj 1952: Ett sportplan viker sig under landningen på fältet i Örebro och skadas svårt vid haveriet. Föraren får också skador men inte av svårare art.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10003
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Bildfråga haveri RWD 13, SE-AOF
Haveriet i Örebro den 23 maj 1952 var med Klemm Kl35D, SE-BHW.
Betraktades som totalhaveri och avregistrerades.
Se: viewtopic.php?f=10&t=3783&hilit=BHW#p18102
/Sven-Erik
Betraktades som totalhaveri och avregistrerades.
Se: viewtopic.php?f=10&t=3783&hilit=BHW#p18102
/Sven-Erik