Ingemar Strandberg skrev:Hej Emil,
Om du kollar väg 118, som går från väg 19 via Nosaby - Rinkaby - Åhus - väg 9, så finns ingen annan raksträcka som är tillräcklig lång. I början av 70-talet åkte jag tillsammans med flygsektionen på en rundresa till Milo Syds alla flygplatser. Guiden visade på denna sträcka, men sa att den inte var fullt utbyggd. Det måste göras en del schaktningar av jordvallar nära vägbanan så att flygplanvingarna inte riskerade att komma i kontakt med vallarna om man kom för nära vägkanterna.
Men man räknade med viadukten som "valvvärn".
Ingemar
För att förtydliga för nytillkomna:
Ingemars svar ovan var ett svar på detta tidigare inlägg:
Emil Lindberg skrev:Ingemar Strandberg skrev:Hej,
Jag fick basboken idag, och efter att ha bläddrat genom den så är jag impad. Jag saknar dock skisser på samtliga fält med exakta kartlägen.
Men jag är ändå impad.
Rakan mellan Åhus och Kristianstad ligger norr om Rinkaby. E22 utgör dess norra begränsning. Åtminstone sas det så på 70-talet då jag tjänstgjorde på milostaben. E22 viadukt angavs vara ett lämpligt flygplanvärn.
Ingemar
Så du har redan fått "Svenska flygbaser"? Fusk!
E22 viadukt som "Törebodabåge"? Tja, varför inte. Alltid gott att få tak över huvudet när man ligger i fält, dessutom bra med väderskydd, insynsskydd och någorlunda ballistiskt skydd.
Dock hittar jag inte något som kan likna flygplanplatser modell större, som är vanligt vid reservvägbaser. Men vägskäl och korsningar kunde ju ha nyttjats som klargöringsplatser. Flygplanen hade då förmodligen ha fått vändas med hjälp av bogserbil, så att nosen pekade ut mot vägen i flygrakans förlängning.
Kolla länken. Kan detta vara med verklighteten överensstämmande?
Reservvägbas S32 Åhus?
Det hade dock varit intressant att se foton över området runt 1965-1970. Var skulle man kunna finna sådana tro?
Tack för svar!
Det här med den, för sträckan, ovanligt långa raksträckan på väg 118 var det som fick mig att misstänka att det var här som S32 Åhus låg.
Konstigt att man inte schaktade vallarna redan i fred, då det i kris/krig nog inte skulle finnas tid eller kapacitet för detta. Men det kan ju ha varit en kompromiss mellan trafiksäkerhet och beredskap.
Om du fick rundvisning i MilO Syd kanske du kan svara på var UOM till Knislinge-basen låg? (Se mitt sön dec 07, 2008 11:08 am i tråden
http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=1011)
Jag sökte av trakterna kring basen senast igår. De enda flygplanplatser som jag hittade utanför basen var dessa:
Flygplanplatser Knislinge-basen. Tryck på "Satellit" för flygfoto.
Och var är resten av BAKOM? För dessa två fickor (se länken ovan) kan väl inte vara allt?